Az X-osztályról ránézésre nem lehet megállapítani, hogy valójában egy átalakított Nissan Navarával van dolgunk. A németek az ablakok kivételével az összes külső borítóelemet megváltoztatták, még a tető is púpos lett a fejtér növelése érdekében. A tesztautóra szerelt gyári platódoboz miatt nem tudtuk használni, de hasznos a gombnyomásra nyitható rész a hátsó szélvédő közepén. Az utastér jól átszellőzik ennek segítségével. A raktér kialakítása megfelel annak, amit egy dupla fülkés platóstól megszokott az ember. Felárat kell fizetni a műanyag bélésért, de a rakományrögzítő sínekhez csatlakozó 156 literes tárolódoboz, alumíniumroló vagy térelválasztó is konfigurálható. Plató nélkül is választható az X-osztály, ilyenkor nem lesz olcsóbb a jármű, de könnyebb a dolguk a speciális felépítményt gyártóknak.
Személyautósnak néz ki a platódoboz miatt a sötétkék tesztautó, hiszen a fülke-plató közötti rés csak második pillantásra tűnik fel a szemlélőnek. Olyan tekintélye van az X-osztálynak, mintha a sokkal drágább GLS-szel közlekednénk. Ránézésre ezt az illúziót az utastérben is tudja a platós kisteherautó, de ha megpróbálunk beülni, már érezhető az eltérés. Az alváz miatt magasan van az utastér, de kapaszkodó és a fellépő is segít a beülésben. Az üléspozíció pick-upos, azaz a padlóhoz közel, nyújtott lábbal ülünk az első sorban, hátul sajnos az ülőlap nagyon közel van a padlóhoz, itt felhúzott lábbal kell utazni. A műszerfal a szálhúzott alumínium hatású betétje miatt szellősnek hat, a középső kijelző a személyautók világában már kicsinek számít. A középkonzol alján található összkerékhajtás és a lejtmeneti fékvezérlés kapcsolója árulkodik egyedül a nissanos rokonságról, minden más kapcsoló a Mercedes-Benz típusokból érkezik.
Nemcsak ránézésre lett egyedi termék az X-osztály, a működése alapján is hozza a márkától elvárható szintet. Kezdjük azzal, hogy még minimális terheléssel is kényelmes hangolású a rugózása, a vetélytársaknál ilyenre csak úgy van példa, ha lemond az ember az egytonnás terhelhetőség egy részéről. Persze érezni, amikor a gödrökön áthaladva ugrál a merev tengely az autó hátulja alatt, de ezt nem közvetíti a karosszériának a csavarrugós felfüggesztés. Az alváz merevebb, mint a kiindulási alapot jelentő Nissannál, és ahhoz képest hét centivel növelték a nyomtávot, hogy közúton még jobban viselkedjen. A magas tömegközéppont és a ballonos kerekek miatt kanyarban erősen dől a felépítmény. A fék hatásos, bár a pedálérzet egy kicsit nyúlós, a legfeljebb 3,5 tonnás utánfutót húzni képes szerelvény össztömege meghaladhatja a hat tonnát. Az Iveco által gyártott négyhengeres motorhoz nem nyúltak, a hangszigetelésen azonban sokat javítottak, csendes utazóautóként is megállja a helyét a dupla fülkés pick-up. A hétfokozatú automatikus váltó a Nissan terméke, észrevétlenül teszi a dolgát. A felfüggesztés nemcsak aszfalton, hanem földúton is jól kisimítja az úthibákat, a terepjárásnál leginkább a szériaabroncsok közúti mintázata és a nagy tengelytáv szab határt a lehetőségeknek.
Sajnos nemcsak tudásban, de árban is egyértelműen a mezőny felett helyezkedik el a Mercedes-Benz X-osztály. A Volkswagennél hasonló áron már V6-os TDI-t adnak, a négyhengeres ellenfelek dupla fülkés karosszériával, hasonló teljesítményű motorral, összkerékhajtással és automatikus váltóval több millióval olcsóbban kelletik magukat. A nettó 10 milliós alapár a fényezetlen lökhárítós Pure munkaautó-változatot jelenti. A személyautós belsejű Progressive szint nettó 831 ezer forintos extra, míg a tesztelt Power kivitelért nettó 1,9 millió forint felárat kell fizetni.
Összegzés
Személyautós érzést ad a stuttgartiak platósa, a működésén és leginkább az üléspozíción még érezhető a teherautós rokonság. A tudásához hasonlóan az ára is fölényesen vezet a mezőnyben, és akkor még meg sem érkezett a V6-os dízellel felszerelt változat. | VG
Tetszett
• csendes, finom működés
• személyautós kezelőszervek
• tekintélyes jelenség
Nem tetszett
• drága
• üléspozíció hátul
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.