Újabb statisztika támasztja alá az autógyártók Brexit miatti aggodalmait: júniusban az előző év azonos időszakához képest 47 százalékkal zuhantak a hazai eladások, miközben 6 százalékkal nőtt az export, ami az év első hat hónapjában a termelés 81, júniusban majdnem 88 százalékát tette ki – vagyis tíz Nagy-Britanniában előállított gépjárműből majdnem
9 külföldön talált gazdára. Egyetlen havi eredmény ugyan önmagában még nem igazán jelentős az autógyártók és -forgalmazók szövetségének (SMMT) vezetője szerint, de Mike Hawes úgy véli, alátámasztja azt a tényt, hogy mennyire exportorientált az ágazat, és milyen fontos megállapodni Brüsszellel a kilépés feltételeiről, illetve a jövőbeni együttműködésről. „Senki nem állíthatja, hogy készen áll a Brexitre, mert túlságosan sok a bizonytalanság – mondta a Guardiannek. – Szükségünk van megállapodásra. Ha nincs megegyezés, akkor nincsen átmeneti időszak sem. A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályai szerint kell működnünk, ami a mostaninál jelentősebb költségekkel és terhekkel jár” – magyarázta. A kérdésre, hogy jelent-e bármiféle előnyt a 850 ezer embert foglalkoztató, évi 110 milliárd fontos forgalmat lebonyolító autóipar számára az EU-ból való kilépés, Hawes elismerte, hogy ilyet egyelőre nem látnak.
Az ágazat folyamatosan figyelmezteti a kormányt a megállapodás nélküli Brexit veszélyeire és arra, hogy a bizonytalanságok miatt már eddig is jelentős befektetések maradtak el. Ha nincs megegyezés Brüsszellel, jövő március végén leállhatnak a gyártósorok, ami hatalmas anyagi veszteséget és az egész ágazat tartós hanyatlását okozná – figyelmeztetett az SMMT vezetője.
A bizonytalanságok miatt jóval a kilépésről döntő 2016-os népszavazás előtti szintre esett vissza az üzleti és a fogyasztói bizalmi index is, és szakértők szerint a helyzet tovább fog romlani jövő márciusig. A GfK által mért fogyasztói bizalmi index a stagnálást jelző piaci várakozásokkal ellentétben a júniusi mínusz 9 pontról mínusz 10-re romlott. A YouGov felmérése ugyan minimálisan javuló hangulatot jelez – a júniusi 109,1-hez képest 109,2 pontos az index –, de ez is elmarad a 2016 nyarán mért 116 ponttól. Ami az üzleti bizalmat illeti, az a Lloyds Bank felmérése szerint változatlanul 29 százalék, messze elmarad a népszavazás előtti 40-50 százaléktól.
A megállapodás nélküli Brexit azonban nemcsak Nagy-Britanniának, hanem az EU-nak is sokba fog kerülni – ezzel az érvvel szeretné maga mellé állítani a maradó tagállamokat Jeremy Hunt. A brit külügyminiszter Peking után a héten Párizsban és Bécsben tárgyal majd, hogy támogatást szerezzen Theresa May kormányfő hónap elején előterjesztett javaslatainak, amelyeket Michel Barnier főtárgyaló gyakorlatilag mind elutasított. A kereskedelmi forgalmat illetően az EU valóban veszítene, ha nem sikerülne megállapodni, mivel Nagy-Britannia a legfontosabb partnere. Az egyes tagállamok kiesése azonban sokkal kisebb lesz az Egyesült Királyságénál; Írország az egyetlen kivétel, ahol a GDP 10 százaléka kötődik a Londonnal folytatott kereskedelmi forgalomhoz.
A Denso már számolja a károkat
A Denso japán autóalkatrész-gyártó számításai szerint 80 milliárd jen (719 millió dollár) bevételkiesést okoz idén a cégnek, ha az Egyesült Államokban megemelik a vámokat. Az acél- és alumíniumimportra kivetett tarifák mintegy 2 milliárd jenes (17,9 millió dolláros) profitcsökkenéssel járnak, ezt már bele is kalkulálták a 2018-as eredményekbe. A Toyota legnagyobb beszállítójának számító Denso ennek ellenére az eredetileg jelzett 379 milliárd jenről 390 milliárdra emelte az idei profitvárakozását. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.