Csúcsmodelljeinek árcsökkentésével próbálja iPhone-vásárlásra bírni az embereket az Apple, ilyenre az okostelefon tizenkét éves pályafutása alatt csak egyszer volt példa. A hivatalos indoklás szerint a túl erős dollár vevőriasztó hatását próbálják tompítani. A szerencsés országok körét egyelőre nem nevezték meg, de az biztos, hogy a dollárhoz viszonyítva tavaly 10 százalékot gyengülő jüan miatt Kína a kedvezményezettek között lesz. Ott egyébként a viszonteladók már maguk is engedtek az áraikból az év eleji negatív reklám miatt, amelyet maga az Apple csinált a gyengébb iPhone-eladási adatokra való figyelmeztetéssel. Tim Cook vezérigazgató most a Reutersnek azt nyilatkozta, hogy a valutahatásokat egy az egyben átvállalják, s a szeptemberben bemutatott és most 999 dollárért árult XS modell árát az egy évvel korábbi dollárkurzushoz igazítják, hogy a feltörekvő piacokon elszenvedett versenyhátrányukat ledolgozzák. Praktikusan 8-10 százalékos lehet az árcsökkentés. Cook Brazíliát, Oroszországot és Indiát is megemlítette, mint ahol a dollárerősödés miatt nehéz helyzetbe kerültek, míg Törökországot külön kiemelte: ott 700 millió dollárral csökkent a bevételük a líra 33 százalékos leértékelődése miatt.
Luca Maestri pénzügyi igazgató sietve hozzátette, hogy az árkiigazítás az Apple üzleti szolgáltatásaira – mint az Apple Music és az App Store – nem vonatkozik. Nem is véletlen, hiszen a szolgáltatási üzletág forgalma az elemzői várakozásokat meghaladó ütemben, 10,8 milliárd dollárra nőtt a decemberrel zárult három hónapban. Igaz, a bővülés 19 százalékos dinamikája az említett kiemelt piacok gyengélkedése miatt a szokottnál kisebb volt. Ezen divízió bevételeinek 60 százaléka az Egyesült Államokon kívül keletkezik. Az Apple növekedési motorjaként kezelt üzletágban a profitmarzs egy év alatt 58,3-ről 63 százalékra nőtt, szemben a Refinitiv 60 százalékos konszenzusával. Szolgáltatásaikra világszerte 360 millióan fizetnek elő, számuk 2020 végére Cook tervei szerint elérheti a félmilliárdot. A szolgáltatások százmillióval több, azaz 1,4 milliárd Apple-eszközről érhetők már el, köztük 900 millió iPhone-ról.
Az iPhone-eladásokon elért 51,9 milliárd dolláros bevétel 15 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbi időszakénál. A cég teljes negyedéves bevétele 84,3 milliárd dollár volt. Ez 4,5 százalékkal alacsonyabb a bázisidőszakénál, de 300 millióval jobb a vártnál. Az adózott nyereség a konszenzustól 106 millió dollárral, a bázistól fél százalékkal elmaradva 19,97 milliárd dollárra mérséklődött.
A jövőre nézve a Donald Trump elnökkel rendszeresen konzultáló Cook elmondta, hogy a Wall Street 58,8 milliárdos várakozásaitól kismértékben elmaradhatnak a folyó negyedéves értékesítések, az Apple az ünnepeket követő, hagyományosan gyenge forgalmat produkáló időszakra 55–59 milliárd dollár közötti bevételt lát reálisnak. Jó hír viszont, hogy Cook szerint az amerikai–kínai kereskedelmi feszültségek látványosan enyhülni fognak, ami az Apple-nek különösen kedvez.
A keresletcsökkenés hivatalos elismerését követő 11 százalékos zuhanás után az árfolyam visszatért a kiindulási szintjéhez, s tegnap a gyorsjelentésre a piac 5,4 százalékos erősödéssel reagált. A gondokról először lábra kapó pletykák, azaz november óta a kurzus 30 százalékot gyengült. A cég a negyedévben 8,2 milliárd dollárt költött saját részvényeinek visszavásárlására, szemben az előző három hónap 19,4 milliárd dolláros összegével. A befektetők tehát hiába nógatták a cégvezetést, hogy költsön többet a programra, ha már ilyen alacsony az árfolyam. A vállalat ugyanis továbbra is lubickolt a szabad forrásokban, nettó készpénzállománya szeptemberről december végéig 3 milliárddal 130 milliárd dollárra nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.