BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szolgáltatásokra fókuszál az Apple

A piaci várakozásokkal egyező forgalmi és nyereségadatokat közölt az Apple a negyedik negyedévéről. Az iPhone-ok iránt visszaesett keresletnek árcsökkentéssel akar lökést adni a cég.

Csúcsmodelljeinek árcsökkentésével próbálja iPhone-vásárlásra bírni az embereket az Apple, ilyenre az okostelefon tizenkét éves pályafutása alatt csak egyszer volt példa. A hivatalos indoklás szerint a túl erős dollár vevőriasztó hatását próbálják tompítani. A szerencsés országok körét egyelőre nem nevezték meg, de az biztos, hogy a dollárhoz viszonyítva tavaly 10 százalékot gyengülő jüan miatt Kína a kedvezményezettek között lesz. Ott egyébként a viszonteladók már maguk is engedtek az áraikból az év eleji negatív reklám miatt, amelyet maga az Apple csinált a gyengébb iPhone-eladási adatokra való figyelmeztetéssel. Tim Cook vezérigazgató most a Reutersnek azt nyilatkozta, hogy a valutahatásokat egy az egyben átvállalják, s a szeptemberben bemutatott és most 999 dollárért árult XS modell árát az egy évvel korábbi dollárkurzushoz igazítják, hogy a feltörekvő piacokon elszenvedett versenyhátrányukat ledolgozzák. Praktikusan 8-10 százalékos lehet az árcsökkentés. Cook Brazíliát, Oroszországot és Indiát is megemlítette, mint ahol a dollárerősödés miatt nehéz helyzetbe kerültek, míg Törökországot külön kiemelte: ott 700 millió dollárral csökkent a bevételük a líra 33 százalékos leértékelődése miatt.

Luca Maestri pénzügyi igazgató sietve hozzátette, hogy az árkiigazítás az Apple üzleti szolgáltatásaira – mint az Apple Music és az App Store – nem vonatkozik. Nem is véletlen, hiszen a szolgáltatási üzletág forgalma az elemzői várakozásokat meghaladó ütemben, 10,8 milliárd dollárra nőtt a de­cemberrel zárult három hónapban. Igaz, a bővülés 19 százalékos dinamikája az említett kiemelt piacok gyengélkedése miatt a szokottnál kisebb volt. Ezen divízió bevételeinek 60 százaléka az Egyesült Államokon kívül keletkezik. Az Apple növekedési motorjaként kezelt üzletágban a profitmarzs egy év alatt 58,3-ről 63 százalékra nőtt, szemben a Refinitiv 60 százalékos konszenzusával. Szolgáltatásaikra világszerte 360 millióan fizetnek elő, számuk 2020 végére Cook tervei szerint elérheti a félmilliárdot. A szolgáltatások százmillióval több, azaz 1,4 milliárd Apple-eszközről érhetők már el, köztük 900 millió iPhone-ról.

Az iPhone-eladásokon elért 51,9 milliárd dolláros bevétel 15 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbi időszakénál. A cég teljes negyedéves bevétele 84,3 milliárd dollár volt. Ez 4,5 százalékkal alacsonyabb a bázisidőszakénál, de 300 millióval jobb a vártnál. Az adózott nyereség a konszenzustól 106 millió dollárral, a bázistól fél százalékkal elmaradva 19,97 milliárd dollárra mérséklődött.

A jövőre nézve a Donald Trump elnökkel rendszeresen konzultáló Cook elmondta, hogy a Wall Street 58,8 milliárdos várakozásaitól kismértékben elmaradhatnak a folyó negyedéves értékesítések, az Apple­ az ünnepeket követő, hagyományosan gyenge forgalmat produkáló időszakra 55–59 milliárd dollár közötti bevételt lát reálisnak. Jó hír viszont, hogy Cook szerint az amerikai–kínai kereskedelmi feszültségek látványosan enyhülni fognak, ami az Apple-nek különösen kedvez.

A keresletcsökkenés hivatalos elismerését követő 11 százalékos zuhanás után az árfolyam visszatért a kiindulási szintjéhez, s tegnap a gyorsjelentésre a piac 5,4 százalékos erősödéssel reagált. A gondokról először lábra kapó pletykák, azaz november óta a kurzus 30 százalékot gyengült. A cég a negyedévben 8,2 milliárd dollárt költött saját részvényeinek visszavásárlására, szemben az előző három hónap 19,4 milliárd dolláros összegével. A befektetők tehát hiába nógatták a cégvezetést, hogy költsön többet a programra, ha már ilyen alacsony az árfolyam. A vállalat ugyanis továbbra is lubickolt a szabad forrásokban, nettó készpénzállománya szeptemberről december végéig 3 milliárddal 130 milliárd dollárra nőtt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.