BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Apad a Maersk nyeresége

Az A. P. Moller-Maersk árfolyama tegnap 12 százalékot zuhant azután, hogy gyorsjelentésének publikálásával párhuzamosan csalódást keltő eredménytervet tett közzé. Eszerint a világ legnagyobb tengeri áruszállító flottájával rendelkező dán óriáscég az idén csupán 4 milliárd dolláros EBITDA-val számol, miközben a Bloomberg piaci konszenzusa 4,77, a Reutersé 5,32 milliárd dollárról szól. Tavaly az EBITDA 3,8 milliárd dollár volt, 7,7 százalékkal több a 2017-esnél, de éves bővülési üteme messze elmaradt a 27 százaléktól, amely a 39,02 milliárd dolláros árbevételt jellemezte. A forgalom megugrása mögött – egyszeri hatásként – a kereskedelmi háború eldurvulásától való félelem állt, a vállalatok, ha tehették, előrehozták vásárlásaikat, feltöltött raktárkészletekkel bebiztosítva magukat az ínséges időkre. Az idén, akár oldódik a kínai–amerikai feszültség, akár nem, a világgazdaság lassuló pályára áll, csökken a feldolgozóipar kibocsátása, következésképpen a tengeren szállított ömlesztett nyersanyagok iránti kereslet is mérséklődik. Ennek a helyzetnek a kezelése a fuvarozópiac számára is nagy erőpróba lesz – húzzák alá a hírügynökségeknek nyilatkozó elemzők.

Soren Skou vezérigazgató egyszersmind ígéretet tett a hatékonyság és a profittermelő képesség növelésére, de ezzel sem tudta leszerelni az aggodalmaskodókat. Szerinte már azzal is elégedettek lehetnek, ha a tengeri áruszállítási üzletáguk az idén 1-3 százalékkal növelni tudja forgalmát a 2017-es 6 és a tavalyi 4 százalék után. Ha a jelenlegi világgazdasági helyzet tartósnak bizonyulna, az az idén 0,5, jövőre 2 százalékkal vetné vissza a globális fuvarozópiac fejlődését. Skou a vállalaton kívül álló rizikófaktorok közé sorolta az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi megállapodás körüli bizonytalanságot, valamint az olajár emelkedését, amelynek a költségeit nekik kell kigazdálkodniuk, nem szólva arról, hogy a 750 darabból álló konténerhajó-flottájukat drágább, „zöldebb” gázolajjal kell majd üzemeltetniük.

A Maersk ezentúl fő profiljára, a szállítmányozásra fókuszál, ennek megfelelően megválik teljes energetikai portfóliójától. Az utolsó láncszem a tengeri olajfúró-vállalkozásuk, a Maersk Drilling leválasztása és részvényeinek április eleji bevezetése lesz a koppenhágai tőzsdén. A Maersk csoportban meghatározó tulajdonrésszel rendelkező család képviseletében Ane Maersk Mc-Kinney Uggla türelmet és időt kért a részvényesektől, biztosítva őket arról, hogy Soren Skou átalakítási programja meghozza a gyümölcsét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.