Ötödével növekedett a Google bevétele
A várakozásokat jócskán felülmúló negyedik negyedéves gyorsjelentéssel lepte meg a piacot az Alphabet, részvényárfolyama mégis 3 százalékos eséssel reagált a hétfői piaczárás után közölt adatokra. A Google anyavállalatának bevételei a hagyományosan erős évzáró negyedévben 22 százalékkal 39,28 milliárd dollárra nőttek az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A fő bevételi forrást adó hirdetéseknél 20 százalékos bővülést mértek, a 32,63 milliárdos összeg a teljes forgalom 83 százalékát teszi ki. Az Alphabet fejlesztésekkel foglalkozó leányvállalata, az Other Bets továbbra is égeti a pénzt, jóllehet bevételeit 131-ről 154 millió dollárra tudta növelni, igaz, eközben a vesztesége 748 millióról 1,33 milliárd dollárra nőtt. A részvényeseknek nem is ezzel, hanem azzal van gondjuk, hogy a piacot meghódító innovációval még nem állt elő az Other Bets. Különösen nagy a csend az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztéseket végző Waymo környékén. Az Alphabet számolatlanul önti a pénzt a felhőszolgáltatási üzletágának felfejlesztésére is, de e téren riválisai, a Salesforce, az Oracle, az Amazon és társaik jóval előtte járnak.
A Google kiadásai között az egyik legnagyobb tétel a hirdetések célba juttatása érdekében a partnereknek (telefongyártók, mobilszolgáltatók, hálózatüzemeltetők stb.) kifizetett közreműködési díj. A jutalékok 15,7 százalékkal 7,44 milliárd dollárra nőttek, részarányuk a hirdetési bevételhez képest 23 százalékos az egy évvel korábbi 24 százalékhoz képest.
A tavaly bevezetett szigorúbb adatvédelmi szabályoknak (GDPR) való megfelelés és a sértő és kéretlen tartalmak szűrése jókora létszámbővítéssel és többletköltségekkel jár. A Google-nál egy éve 80,1 ezren dolgoztak, most szilveszterkor már 98,7 ezren voltak a fizetési listán. A felhőszolgáltatásoknál is tetemes létszámbővülés történt. A költségeket a YouTube-előfizetések csatornáinak, a Google okoseszközeinek, telefonjainak reklámozása is megdobta. A tőkebefektetések 64 százalékkal 7,08 milliárd dollárra ugrottak a negyedévben, míg a teljes pénzügyi év mérlegében 90,1 százalékkal magasabb, 25,14 milliárdos összeg szerepel ezen a soron. Ruth Porat pénzügyi igazgató elemzői tájékoztatóján a tőkebefektetések moderáltabb növekedésére tett ígéretet, hangsúlyozva, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatások és jelenlétük erősítése a feltörekvő országok piacán ezután is prioritás marad.
Az Alphabet adózott nyeresége 8,95 milliárd dollárra, azaz részvényenként (EPS) 12,77 dollárra emelkedett. A bázisidőszakban még 3,02 milliárdos veszteség szerepelt a mérlegében, de emögött a Trump-féle adóreformmal kapcsolatos egyszeri tételek húzódtak meg. A negyedév bevételei 1 százalékkal, az EPS 18 százalékkal volt jobb a Reuters elemzői konszenzusánál.
Az árfolyamesés hátterében az Alphabet hatalmas beruházásai és fejlesztései állnak, amelyek gyors megtérülésében nem igazán bíznak a befektetők. A hirdetési üzletág fejlődési irányaival és számaival továbbra is elégedettek, bíznak a cég jövőképét elhomályosító foltok eltüntetésében és abban, hogy a 24-ről 21 százalékosra csökkent üzemi haszonkulcs ismét növekedésnek indul. Bízhatnak is, hiszen a cég a 2018-as pénzügyi évben 136,82 milliárd dolláros bevételt ért el, adózott eredménye 30,74 milliárd dollár volt. Előbbi 23,4, utóbbi 142 százalékos bővülés.