BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ötödével növekedett a Google bevétele

Napi átlagban 23,6 milliárd forintos tempóban termelte a profitot tavaly a digitális hirdetési piac vezetőjét, a Google-t is magában foglaló Alphabet. A befektetők mégis aggódnak, a cég ugyanis – szerintük – túl sokat költ fölöslegesen.

A várakozásokat jócskán felülmúló negyedik negyedéves gyorsjelentéssel lepte meg a piacot az Alphabet, részvényárfolyama mégis 3 százalékos eséssel reagált a hétfői piaczárás után közölt adatokra. A Google anyavállalatának bevételei a hagyományosan erős évzáró negyedévben 22 százalékkal 39,28 milliárd dollárra nőttek az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A fő bevételi forrást adó hirdetéseknél 20 százalékos bővülést mértek, a 32,63 milliárdos összeg a teljes forgalom 83 százalékát teszi ki. Az Alphabet fejlesztésekkel foglalkozó leányvállalata, az Other Bets továbbra is égeti a pénzt, jóllehet bevételeit 131-ről 154 millió dollárra tudta növelni, igaz, eközben a vesztesége 748 millióról 1,33 milliárd dollárra nőtt. A részvényeseknek nem is ezzel, hanem azzal van gondjuk, hogy a piacot meghódító innovációval még nem állt elő az Other Bets. Különösen nagy a csend az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztéseket végző Waymo környékén. Az Alphabet számolatlanul önti a pénzt a felhőszolgáltatási üzletágának felfejlesztésére is, de e téren riválisai, a Salesforce, az Oracle, az Amazon és társaik jóval előtte járnak.

A Google kiadásai között az egyik legnagyobb tétel a hirdetések célba juttatása érdekében a partnereknek (telefongyártók, mobilszolgáltatók, hálózatüzemeltetők stb.) kifizetett közreműködési díj. A jutalékok 15,7 százalékkal 7,44 milliárd dollárra nőttek, részarányuk a hirdetési bevételhez képest 23 százalékos az egy évvel korábbi 24 százalékhoz képest.

A tavaly bevezetett szigorúbb adatvédelmi szabályoknak (GDPR) való megfelelés és a sértő és kéretlen tartalmak szűrése jókora létszámbővítéssel és többletköltségekkel jár. A Google-nál egy éve 80,1 ezren dolgoztak, most szilveszterkor már 98,7 ezren voltak a fizetési listán. A felhőszolgáltatásoknál is tetemes létszámbővülés történt. A költségeket a YouTube-előfizetések csatornáinak, a Google okoseszközeinek, telefonjainak reklámozása is megdobta. A tőkebefektetések 64 százalékkal 7,08 milliárd dollárra ugrottak a negyedévben, míg a teljes pénzügyi év mérlegében 90,1 százalékkal magasabb, 25,14 milliárdos összeg szerepel ezen a soron. Ruth Porat pénzügyi igazgató elemzői tájékoztatóján a tőkebefektetések moderáltabb növekedésére tett ígéretet, hangsúlyozva, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatások és jelenlétük erősítése a feltörekvő országok piacán ezután is prioritás marad.

Az Alphabet adózott nyeresége 8,95 milliárd dollárra, azaz részvényenként (EPS) 12,77 dollárra emelkedett. A bázisidőszakban még 3,02 milliárdos veszteség szerepelt a mérlegében, de emögött a Trump-féle adóreformmal kapcsolatos egyszeri tételek húzódtak meg. A negyedév bevételei 1 százalékkal, az EPS 18 százalékkal volt jobb a Reuters elemzői konszenzusánál.

Az árfolyamesés hátterében az Alphabet hatalmas beruházásai és fejlesztései állnak, amelyek gyors megtérülésében nem igazán bíznak a befektetők. A hirdetési üzletág fejlődési irányaival és számaival továbbra is elégedettek, bíznak a cég jövőképét elhomályosító foltok eltüntetésében és abban, hogy a 24-ről 21 százalékosra csökkent üzemi haszonkulcs ismét növekedésnek indul. Bízhatnak is, hiszen a cég a 2018-as pénzügyi évben 136,82 milliárd dolláros bevételt ért el, adózott eredménye 30,74 milliárd dollár volt. Előbbi 23,4, utóbbi 142 százalékos bővülés.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.