Reformot és kártérítést követelnek a légitársaságok a munkaerőhiány miatt
A légi irányítási rendszer reformját sürgetik az európai légitársaságok a dinamikusan növekvő forgalom gyors kiszolgálása érdekében. Az egyre sokasodó késések a forgalomirányítási rendszer hiányosságaira vezethetők vissza. Egy brüsszeli szakmai fórumon Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója ki is fakadt, mint mondta, nem érti, hogy miközben a légtérhasználati díjak az egekben vannak, a szolgáltatás az irányítók sztrájkjai és felkészületlenség miatt sokszor akadozik, s emiatt veszteség éri a légitársaságokat és az utasaikat. A légi irányítás szolgáltatási színvonalának csökkenése és a sztrájkok tavaly 17,6 milliárd euró kárt okoztak az unió gazdaságának, a járatkésések tízéves csúcsot döntöttek az Európai Légitársaságok Szövetségének adatai szerint. Az előző évihez képest 26 százalékkal 334 millióra nőtt a késve leszállt gépeken utazók száma – írja a Reuters.
Willie Walsh, a British Airways- és Iberia-tulajdonos IAG vezérigazgatója annyiban árnyalta a képet, hogy a késések növekedésében az egységesített uniós légtérhasználati szabályozás, valamint menedzselési problémák is közrejátszanak. Walsh a környezetvédelmi károkra is felhívta a figyelmet, amelyeket a fölöslegesen a légtérben időző gépek okoznak. 2014 óta csak emiatt egymillió tonna szén-dioxid terhelte az európai légkört. A légitársaságok kezdeményezik, hogy az irányítás – egy kompenzációs rendszer keretében – térítse meg számukra a felelősségi körébe tartozó járatok késései által okozott károkat.
A Ryanair vezérigazgatója szerint az utánpótlásképzést is fel kell gyorsítani, mert nonszensz, hogy két-három éven át oktatják az irányítókat, ezt az időt fél évre kellene redukálni – húzta alá O’Leary. Ha a repülőszemélyzet alapkiképzéséhez elég egy fél esztendő, akkor az ennél sokkal egyszerűbb légi irányítás megtanulásához sem kell több idő – hangsúlyozta a topmenedzser. Szerinte a légi irányítók képtelenek rugalmasan kezelni a piaci igényeket, s a járatok után fizetett díj magasan tartásában érdekeltek.
Jean-Denis Larrere, az európai légi irányításban dolgozó szakszervezetek szövetségének alelnöke visszautasítja a vádakat, példaként felhozva, hogy megfogalmazóik közül ugyan ki feküdne egy féléves gyorstalpalón kiképzett sebész kése alá. A képzésen nem szabad spórolni, s azt is tekintetbe kell venni, hogy az egyes országokban eltérő rendszereket alkalmaznak, a repülőterek eleve túlzsúfoltak, s a késésekben a mostoha időjárás is közrejátszik. Eközben az uniós légi irányító társaságok sem tétlenkednek, 2011 óta több mint 6 milliárd eurót költöttek az infrastruktúra fejlesztésére.


