BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Reformot és kártérítést követelnek a légitársaságok a munkaerőhiány miatt

A légi irányítási rendszer reformját sürgetik az európai légitársaságok a dinamikusan növekvő forgalom gyors kiszolgálása érdekében. Az egyre sokasodó késések a forgalomirányítási rendszer hiányosságaira vezethetők vissza. Egy brüsszeli szakmai fórumon Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója ki is fakadt, mint mondta, nem érti, hogy miközben a légtérhasználati díjak az egekben vannak, a szolgáltatás az irányítók sztrájkjai és felkészületlenség miatt sokszor akadozik, s emiatt veszteség éri a légitársaságokat és az utasaikat. A légi irányítás szolgáltatási színvonalának csökkenése és a sztrájkok tavaly 17,6 milliárd euró kárt okoztak az unió gazdaságának, a járatkésések tízéves csúcsot döntöttek az Európai Légitársaságok Szövetségének adatai szerint. Az előző évihez képest 26 százalékkal 334 millióra nőtt a késve leszállt gépeken utazók száma – írja a Reuters.

Willie Walsh, a British Airways- és Iberia-tulajdonos IAG vezérigazgatója annyiban árnyalta a képet, hogy a késések növekedésében az egységesített uniós légtérhasználati szabályozás, valamint menedzselési problémák is közrejátszanak. Walsh a környezetvédelmi károkra is felhívta a figyelmet, amelyeket a fölöslegesen a légtérben időző gépek okoznak. 2014 óta csak emiatt egymillió tonna szén-dioxid terhelte az európai légkört. A légitársaságok kezdeményezik, hogy az irányítás – egy kompenzációs rendszer keretében – térítse meg számukra a felelősségi körébe tartozó járatok késései által okozott károkat.

A Ryanair vezérigazgatója szerint az utánpótlásképzést is fel kell gyorsítani, mert nonszensz, hogy két-három éven át oktatják az irányítókat, ezt az időt fél évre kellene redukálni – húzta alá O’Leary. Ha a repülőszemélyzet alapkiképzéséhez elég egy fél esztendő, akkor az ennél sokkal egyszerűbb légi irányítás megtanulásához sem kell több idő – hangsúlyozta a topmenedzser. Szerinte a légi irányítók képtelenek rugalmasan kezelni a piaci igényeket, s a járatok után fizetett díj magasan tartásában érdekeltek.

Jean-Denis Larrere, az európai légi irányításban dolgozó szakszervezetek szövetségének alelnöke visszautasítja a vádakat, példaként felhozva, hogy megfogalmazóik közül ugyan ki feküdne egy féléves gyorstalpalón kiképzett sebész kése alá. A képzésen nem szabad spórolni, s azt is tekintetbe kell venni, hogy az egyes országokban eltérő rendszereket alkalmaznak, a repülőterek eleve túlzsúfoltak, s a késésekben a mostoha időjárás is közrejátszik. Eközben az uniós légi irányító társaságok sem tétlenkednek, 2011 óta több mint 6 milliárd eurót költöttek az infrastruktúra fejlesztésére.

 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.