Hiába számolt be kedvező első negyedéves adatokról a Netflix, a felvázolt gyengébb kilátások miatt a globális piacvezető streamszolgáltató részvényesei mégsem dőlhetnek hátra. A keddi piaczárás után közzétett gyorsjelentés egyszázalékos esést eredményezett a Netflix árfolyamában. A befektetők különösen a túlköltekezést, az előfizetői tábor jövőbeni, a vártnál lényegesen lassúbb bővülését róják fel a menedzsmentnek, nem szólva arról, hogy felkészületlennek tartják a céget az Egyesült Államokban novemberben startoló nagy riválissal, a Disney Plusszal, valamint a szeptemberi rajtot vevő Apple TV-vel való versengésre. A Netflix az előfizetői kör ötmilliós gyarapodását várja az április–június közötti időszakra, szemben a FactSet 5,48 milliós elemzői konszenzusával. A márciussal zárult negyedévben 7,86 millió új előfizetőt sikerült szerezniük, és ezzel már 148,9 milliónál tartanak. A Wall Street-i várakozások csupán 7,14 milliós pluszról szóltak. A legfontosabb célközönséghez, az amerikaihoz eközben 1,75 millióan csatlakoztak, míg a konszenzus csak 1,57 millióról szólt.
Mint ismert, a Netflix januárban előfizetői csomagtól függően 13–18 százalékkal emelte az árait az észak- és a latin-amerikai piacon. Az alapcsomagjuk ugyan csak 8-ról 9 dollárra drágult, de a HD minőséget biztosító csomagok ára már 13 dollárról indul. A havi egy-két dolláros áremelés az amerikaiak körében nem tétel, de ha a teljes filmpalettát lefedő kínálatot akarják az otthonukban vagy a mobiljukon elérni, akkor több szolgáltatónál kell előfizetniük szimultán, s ekkortól lesz igazán „meleg a pite” a szolgáltatóknak, hiszen a házi kassza kímélése érdekében valamelyiküktől búcsút kell venni. A Netflix vezetőit azonban egyelőre nem foglalkoztatják ilyen gondolatok. A mumusként emlegetett Disney Plustól éppen az eltérő kínálat miatt nem tartanak, a Walt Disney-produkciókat egyedüliként kínáló csatorna ugyanis hangsúlyozottan a gyermekes családok körében tör népszerűségre, kínálatában a Tom és Jerrytől a Marvel-hősök kalandjain át a Csillagok háborúja összes epizódjáig minden elérhető lesz, méghozzá bevezető, 7 dolláros havi díjért.
A saját tartalom készítésével viszont égeti a pénzt a Netflix, igaz, e filmek és a magas nézettséget produkáló sorozatok nélkül aligha lehetne folytatni a streamszolgáltató sikerszériáját. Tavaly a videókínálat bővítésére 7,5 milliárd dollárt költöttek, és az ezzel kapcsolatos kiadások egyre nőnek. Ahogy az eladósodottság is, hiszen a gyártás finanszírozásához a saját bevételek önmagukban nem elegendők. Amíg a Netflix dinamikus terjeszkedése garantált, a hitelképességét sem fenyegeti veszély, noha az adósságállomány a 2016-os 3,38 milliárd dollárról mára 10,36 milliárd dollárra nőtt. A Netflix számára mindenképpen pozitív, hogy már túljutott a gyors terjeszkedés fázisán, ezzel kapcsolatos újabb, horribilis kiadások már nem terhelik. A nézőknek tartalmakat gyártanak, a részvényeseiknek profitot termelnek, és nem is keveset, hiszen az egy évvel korábbi 290-ről 344 millió dollárra nőtt az adózott nyereségük.
Az egy részvényre jutó eredmény (78 cent) tekintetében 33 százalékkal lőttek túl az óvatos elemzői konszenzuson. A bevétel 22 százalékot bővülve 4,52 milliárd dollárra ugrott, itt 200 millióval haladták meg a várakozásokat.
A szolgáltató januárban
13-18
százalékkal emelte árait az amerikai kontinensen
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.