BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feltámad a japán repülőgépgyártás

Folytatja visszavonulását a repülőgépgyártásból a kanadai Bombardier, amely ötszázötvenmillió dollárért adja el regionális jeteket készítő üzletágát a Mitsubishi Heavy Industriesnek.

Elvakíthatta a nap a japán Mitsubishi vezetőit, azért nem láthatták, hogy a kanadai Bombardier repülőgépgyártó üzletágának 550 millió dollárnyi készpénzért történő megvásárlása – a 200 millió adósságátvállalást is beszámítva – aligha mondható bomba üzletnek. S ezen egy lízingcégben meglévő 180 millió dollár értékű részesedés beszámítása sem sokat változtat. A második világháborús japán légiflotta törzsét képező Zero Fighter vadászgépek egykori gyártója ismét meg szeretne kapaszkodni a repülőgéppiacon, de ez a terv a Reuters elemzőinek véleménye szerint akár kamikazeküldetéssé is válhat a masszívan veszteséges Bombardier-leány átvételével.

A Mitsubishi Heavy Industries (MHI) nem sajnálja a pénzt a regionális távokat teljesítő, százüléses kategóriába tartozó jetek fejlesztésére és gyártására, igaz, saját, jövőre kijövő SpaceJetjére egyelőre csak a megrendeléseket gyűjti. A Bombardier bekebelezésével viszont valós gyártóbázissal, flottával, kiterjedt értékesítési csatornákkal és globális szervizhálózattal gyarapodik, ami megkönnyíti a SpaceJetek piacra lépését, segítheti a megrendelések gyarapodását, elsősorban a megcélzott észak-amerikai piacon. A SpaceJet fejlesztése 2003-ra tekint vissza, akkor tűzte ki célul a 15 milliárd dolláros forgalmú MHI, hogy versenytársat állít a brazil Embraernek és a kanadai Bombardier-nek, a feltörekvő kínai Comacnak és az orosz Szuhojnak, valamint idővel az Airbus–Boeing párosnak is borsot akar törni az orra alá. A Mitsubishi Regional Jet (MRJ) fejlesztését botrányok, hétéves csúszás és brutális költségtúllépések jellemezték, ezért az MHI úgy látta jónak, hogy tiszta lappal folytatja, s tavaly egyszerűen átnevezte az MRJ-t SpaceJetté. Az MHI eddig 5,48 milliárd dollárt ölt az MRJ–SpaceJet-programba. Ebből nyolc tesztrepülő készült el, miközben a megrendelések száma 213-ra nőtt, amihez a tavaly év végi adatok szerint még 194 darabos vételi opció is tartozik. A megrendelők amerikai, japán, burmai, svéd és iráni légitársaságok közül kerülnek ki. A vasárnap zárult párizsi légishow-n a Mitsubishi 15 darabos megrendelést szerzett egy meg nem nevezett amerikai légitársaságtól.

A kereskedelmi repülőgépek gyártásából kihátráló Bombardier három évtized után, jövőre, a 42 darab már megrendelt gép leszállítása után leállítja a saját regionális jetjeinek (CRJ) gyártását. Ezek alkatrészellátása és szervizelése tisztes nyereséget termel majd az MHI-nek, vágyai szerint a CRJ-k helyét a SpaceJetek veszik majd át. A Bombardier nagyobb és modernebb C sorozatú utasszállítóinak a fejlesztési és gyártási jogait két éve eladta az Airbusnak, amely saját márkanevén (A220) fogja majd forgalmazni őket. A cég egyedül a magas haszonnal kecsegtető businesss jetek piacán marad aktív, a vételár egy részét adósságai törlesztésére fordítja. Az MHI árfolyama Tokióban mérsékelt, másfél százalékos eséssel fogadta a felvásárlás hírét, a Bombardier kurzusa viszont máris nyert csaknem 3 százalékot az ügyleten, amelynek zárását 2020 első fél évére tervezik.

A japán Mitsubishi

550

millió dollárt

adott a Bombardier- üzletágért

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.