A dízelbotrány miatt immár a harmadik profitfigyelmeztetését kénytelen kiadni egy év alatt a Daimler, amely vitatja ugyan bűnösségét, de már készül a minden bizonnyal tetemes bírság kifizetésére. Az autógyártó árfolyama 5 százalékot zuhant a hírre hétfőn. A Mercedes-Benz anyavállalata vasárnap első körben még csupán az emissziós adatokat meghamisító szoftver miatt elrendelt visszahívás tényét közölte, utóbb már a befektetőket is értesítette az ügy várható kedvezőtlen következményeiről. Az eddig érvényben tartott profitterv a tavalyinál „kicsit magasabb” adó- és kamatfizetés előtti eredménnyel (EBIT) számolt, ezt most kiegyenesítették, azaz a 2018-as EBIT megismétlését, illetve annál „akár kicsit jobbat” valószínűsítenek. A német autógyártó úgy számol, hogy dízeleinek manipulációját 600-900 millió euró körüli bírság követheti. A társaság – egyelőre konkrét számok említése nélkül – a megfelelő mértékű céltartalék képzéséről gondoskodott a második negyedéves eredménye terhére. Magáról a döntés hátteréről sem árult el többet a stuttgartiak szóvivője.
Épp egy éve adta ki a társaság az első profitfigyelmeztetését, amelyet októberben követett az újabb, s amelyeket az ellenük indított – alaptalannak vélt – kormányzati-hatósági eljárások miatti várható fizetési kötelezettségekkel magyaráztak. Emellett egyes piacaikon sem úgy ment az értékesítés, ahogyan a cégnél szerették volna, s az amerikai–kínai kereskedelmi háború sem játszott a kezükre. A Mercedes ellen dízelügyben folyó amerikai vizsgálat is bírsággal fenyeget. Októberben az EBIT 10 százalékos éves csökkenését jelezték előre, ehhez képest 24 százalékos visszaeséssel 11,13 milliárd eurós lett a cég befektetői megítélése szempontjából kulcsfontosságú adat.
A cég ezúttal arról sem közölt becslést, hogy maga a visszahívási akció milyen költségekkel jár. Igaz, eddig csak a jéghegy csúcsa tűnt elő: mintegy hatvanezer Mercedes GLK 220 típusú dízelmotoros terepjárónál kell haladéktalanul módosítani a beállításokat. Ezeknél trükkös szoftverbeállítás gondoskodott arról, hogy a nitrogén-oxid-kibocsátás a tesztpadon a valósnál sokkal szebb képet mutasson, mint a közúti forgalomban. A Bild am Sonntag úgy tudja, hogy közlekedési minisztérium alá tartozó szövetségi gépjármű-felügyelet (KBA) azonosította is az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású, OM 651 modellszámú dízelmotor emissziós értékeit manipuláló funkciót. A beavatkozást tagadja, a visszahívást elrendelő határozatot pedig megtámadja a Mercedes, ám a kért változtatásokat végrehajtja, együttműködve a KBA-val. Szükség is lesz a jó szándék bizonyítására, mivel ha a C és E osztályú Mercedeseknél folyamatban lévő vizsgálat hasonló eredményt hoz, akkor mintegy hétszázezer járműre terjedhet ki a visszahívási akció.
Megúszhatja viszont a bírságfizetést a Daimler abban az uniós versenyjogi eljárásban, amelyben Brüsszel áprilisban előzetes határozatot hozott, bűnösnek találva a Mercedest, a Volkswagent és a BMW-t a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó technológiák fejlesztésének összehangolt akadályozásában. Miután a Mercedes dobta fel a kartellt, ezért neki elengedhetik a bírságot. Ennek mértékére jellemző, hogy a BMW több mint egymilliárd eurót tartalékolt e célra. Májusban a bajorok profitfigyelmeztetést is kiadtak, ugyanakkor a Volkswagen a személyautóinál elérhető haszonkulcsának zsugorodásával ijesztette meg részvényeseit.
Haladéktalanul módosítani kell
60
ezer GLK 200-as
terepjáró beállításait
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.