Ötvenéves a Bullitt-különkiadás
Vannak még csodák! A Ford nemcsak sikerrel építette fel újra a Mustang nimbuszát, de azt is elérte, hogy Európában hasonlóan alacsony áron jussanak hozzá a rajongók, mint gyakran irigyelt, amerikai társaik. Slusszpoénként pedig harmadszor is elkészítették a Steve McQueen nevével fémjelzett Bullitt (magyarul San Franciscó-i zsaru vagy A chicagói tanú) című film sztárautójának modern változatát.
Ahogy az alapot adó Mustang-generációk esetében, úgy a Bullitt-különkiadások közül is az aktuális sikerült a legjobban. Nemcsak a látványra alapoztak, a műszaki háttérhez is hozzányúltak, megváltoztatták az 5,0 literes, V8-as szívómotor légrendszerét, és ez plusz 10 lóerőt jelent. A filmes autó mintájára a GT-hez is elérhető, hatfokozatú kézi váltót kapta, amely visszaváltásnál automatikusan gázfröccsöt ad. A Bullitt szélesebb hasznosnyomaték-tartományban használható motorja állandó V8-as hörgéssel és alacsony fordulaton is jól hallható morgással szórakoztat. Alacsony fordulaton is terhelhető, városi, országúti közlekedésnél kulturáltan viselkedik, ereje jól adagolható, tempósabb haladáskor nemcsak igényli, bírja is a pörgetést. Férfias kezet igénylő, precízen és gyorsan reagáló kormánya, kemény pedáljai és rövid utakon járó, fémes kapcsolási érzetű kézi váltója a legnagyobb természetességgel passzol egymáshoz, ebben a közegben minden más idegenül hatna. Futóműve elég feszes a szerpentines kanyargáshoz, mégis kényelmes a mindennapok során, hangolásban a Ford a legjobbak között van. A műszerfal szimmetrikus árnyékolója kapcsolódási pont a klasszikus elődhöz, ilyenek még a középkonzolon található, retrós billenőkapcsolók, a frissítéssel érkező digitális műszeregység azonban a más Fordokból ismerős gomboknál is jobban kilóg a képből, mentsége, hogy személyre szabható és átlátható a menüje. A GT 14,8 millió forintos alapáránál 1,8 millióval többe kerül a különkiadás, ez a piac egyik legjobb ajánlata, hiszen V8-as, 460 lóerős kupét kapunk a pénzünkért, melyben minden megvan ahhoz, hogy mosolyogva forduljanak utána az utcán.
Fényét csak egyetlen autó homályosíthatja el, az eredeti, 1968-as Mustang. A kulcs elfordítására az ötvenéves V8-as felbőg, öblös, rotyogó hanggal töltve be a környéket. Kívül-belül egyformán magával ragadó, alapjáraton hallgatva és pörgetve is szépen szól. Méreteik nagyon hasonlók, arányaik különbözők, keskenyebb és (érzésre) magasabb az 1968-as, ez a légiesebb utastérben is érezhető. A fakormány mögé ülve jó az üléspozíció, csupán az üvegfelületek nagyobbak. Az új autó kicsinek tartott külső tükre áldás az apró, krómozott darabokhoz képest. A hárompontos biztonsági öv csatját a tetőn találjuk, bekötése és visszahelyezése mai szemmel is bonyolult feladat, nem nehéz elképzelni, hogy akkor, amikor az amerikai autósok zsigerileg tiltakoztak a beszíjazás ellen, hányan küzdöttek meg érte, hogy használhassák.
A kipróbált GT nemcsak évjáratában és színében felel meg a filmes autónak, de a váltója is négyfokozatú, kézi. Orrában ugyan nem a 390, hanem csak a 302 köbhüvelykes, vagyis 6,4 helyett 5,0 literes V8-as duruzsol, így viszont összemérhető a tesztautóval, már csak azért is, mert a négytorkú karburátorral és a nyitott légszűrővel 230 helyett 280 lóerő körül teljesít, tehát valamivel erősebb a gyárinál. Impresszív, ahogy a gázra lépve bármilyen elektronika beleszólása nélkül nyit a pillangószelep, és tombolni kezd a technika. Komfortosan kezelhető, kormányát például sokkal könnyebb forgatni, mint az új változatét, kuplungja magasabban fog, váltója pedig kétszer olyan hosszú utakon jár, mégis pontosan, gépszerűen működik. Amint a kinézetük, a vezetési élményük is hasonló, a kormányzás és a futómű azonban nagy holtjátékkal és enyhe támolygással utal a konstrukció korára és arra, hogy mekkora teljesítmény volt egy ilyen Mustanggal leforgatni a több mint tízperces autós üldözést. Úttartását a klasszikus, 14 colos Torq Thrust felnikre való magas oldalfalú gumik sem javítják, a hatékony lassításhoz fékpedálját erőből kell taposni, és blokkolásgátló híján a megcsúszással is számolni kell. Ennek tudatában még nagyobb elismerést érdemel az egyszerre élvezetes és biztonságos 21. századi Bullitt…
Összegzés
A retrós autók mezőnyében a Mustang idézi meg a legjobban az elődje karakterét, miközben a korabeli konstrukció gyengéit modern extrákkal váltja fel verhetetlen áron.


