BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ötvenéves a Bullitt-különkiadás

A film fél évszázados évfordulóján piacra dobott Bullitt-különkiadást a sztárautóval egyidős Mustanggal hasonlítottuk össze.

Vannak még csodák! A Ford nemcsak sikerrel építette fel újra a Mustang nimbuszát, de azt is elérte, hogy Európában hasonlóan alacsony áron jussanak hozzá a rajongók, mint gyakran irigyelt, amerikai társaik. Slusszpoénként pedig harmadszor is elkészítették a Steve McQueen nevével fémjelzett Bullitt (magyarul San Franciscó-i zsaru vagy A chicagói tanú) című film sztárautójának modern változatát.

Ahogy az alapot adó Mustang-generációk esetében, úgy a Bullitt-különkiadások közül is az aktuális sikerült a legjobban. Nemcsak a látványra alapoztak, a műszaki háttérhez is hozzányúltak, megváltoztatták az 5,0 literes, V8-as szívómotor légrendszerét, és ez plusz 10 lóerőt jelent. A filmes autó mintájára a GT-hez is elérhető, hatfokozatú kézi váltót kapta, amely visszaváltásnál automatikusan gázfröccsöt ad. A Bullitt szélesebb hasznosnyomaték-tartományban használható motorja állandó V8-as hörgéssel és alacsony fordulaton is jól hallható morgással szórakoztat. Alacsony fordulaton is terhelhető, városi, országúti közlekedésnél kulturáltan viselkedik, ereje jól adagolható, tempósabb haladáskor nemcsak igényli, bírja is a pörgetést. Férfias kezet igénylő, precízen és gyorsan reagáló kormánya, kemény pedáljai és rövid utakon járó, fémes kapcsolási érzetű kézi váltója a legnagyobb természetességgel passzol egymáshoz, ebben a közegben minden más idegenül hatna. Futóműve elég feszes a szerpentines kanyargáshoz, mégis kényelmes a mindennapok során, hangolásban a Ford a legjobbak között van. A műszerfal szimmetrikus árnyékolója kapcsolódási pont a klasszikus elődhöz, ilyenek még a középkonzolon található, retrós billenőkapcsolók, a frissítéssel érkező digitális műszeregység azonban a más Fordokból ismerős gomboknál is jobban kilóg a képből, mentsége, hogy személyre szabható és átlátható a menüje. A GT 14,8 millió forintos alapáránál 1,8 millióval többe kerül a különkiadás, ez a piac egyik legjobb ajánlata, hiszen V8-as, 460 lóerős kupét kapunk a pénzünkért, melyben minden megvan ahhoz, hogy mosolyogva forduljanak utána az utcán.

Fényét csak egyetlen autó homályosíthatja el, az eredeti, 1968-as Mustang. A kulcs elfordítására az ötvenéves V8-as felbőg, öblös, rotyogó hanggal töltve be a környéket. Kívül-belül egyformán magával ragadó, alapjáraton hallgatva és pörgetve is szépen szól. Méreteik nagyon hasonlók, arányaik különbözők, keskenyebb és (érzésre) magasabb az 1968-as, ez a légiesebb utastérben is érezhető. A fakormány mögé ülve jó az üléspozíció, csupán az üvegfelületek nagyobbak. Az új autó kicsinek tartott külső tükre áldás az apró, krómozott darabokhoz képest. A hárompontos biztonsági öv csatját a tetőn találjuk, bekötése és visszahelyezése mai szemmel is bonyolult feladat, nem nehéz elképzelni, hogy akkor, amikor az amerikai autósok zsigerileg tiltakoztak a beszíjazás ellen, hányan küzdöttek meg érte, hogy használhassák.

A kipróbált GT nemcsak évjáratában és színében felel meg a filmes autónak, de a váltója is négyfokozatú, kézi. Orrában ugyan nem a 390, hanem csak a 302 köbhüvelykes, vagyis 6,4 helyett 5,0 literes V8-as duruzsol, így viszont összemérhető a tesztautóval, már csak azért is, mert a négytorkú karburátorral és a nyitott légszűrővel 230 helyett 280 lóerő körül teljesít, tehát valamivel erősebb a gyárinál. Impresszív, ahogy a gázra lépve bármilyen elektronika beleszólása nélkül nyit a pillangószelep, és tombolni kezd a technika. Komfortosan kezelhető, kormányát például sokkal könnyebb forgatni, mint az új változatét, kuplungja magasabban fog, váltója pedig kétszer olyan hosszú utakon jár, mégis pontosan, gépszerűen működik. Amint a kinézetük, a vezetési élményük is hasonló, a kormányzás és a futómű azonban nagy holtjátékkal és enyhe támolygással utal a konstrukció korára és arra, hogy mekkora teljesítmény volt egy ilyen Mustanggal leforgatni a több mint tízperces autós üldözést. Úttartását a klasszikus, 14 colos Torq Thrust felnikre való magas oldalfalú gumik sem javítják, a hatékony lassításhoz fékpedálját erőből kell taposni, és blokkolásgátló híján a megcsúszással is számolni kell. Ennek tudatában még nagyobb elismerést érdemel az egyszerre élvezetes és biztonságos 21. századi Bullitt…

Összegzés

A retrós autók mezőnyében a Mustang idézi meg a legjobban az elődje karakterét, miközben a korabeli konstrukció gyengéit modern extrákkal váltja fel verhetetlen áron.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.