BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább estek az uniós autóeladások

Egyre kevesebb autó fogy az európai autópiacon, a nyolc éve tartó forgalombővülés az idén véget ér.

Az európai autóeladások májusi 0,1 százalékos bővülésével nyolc hónapos lejtmenet szakadt meg, ám az ágazatot jellemző gyengülés júniusban tovább folytatódott: a gyártói szakszövetség (ACEA) összesítése szerint az egy évvel korábbihoz képest 7,8 százalékkal kevesebb, 1,45 millió új személyautót adtak el az unió 28 tagállamában. Ekkora éves alapú visszaesést legutóbb decemberben mértek. Abban, hogy az adat ilyen gyenge lett, az ACEA szerint a szokásos tényezők mellett az is közrejátszott, hogy a hónapban 19 munkanap volt, szemben az egy évvel korábbi 21-gyel. Mind az öt meghatározó uniós piac negatív szaldóval zárt, a franciáknál 8,4, a spanyoloknál 8,3 százalékos visszaesést mutattak ki. Az Európai Unió legnagyobb piacán, Németországban adták el a gépkocsik 22 százalékát, 325 ezret, ami azonban 16 ezerrel kevesebb a tavaly júniusinál.

Ami ez első fél évet illeti, a 8,2 millió eladott jármű 3,1 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Innen viszont az ACEA illetékesei szerint felfelé kellene vinnie az útnak, hogy az 1 százalékos éves célt hozni tudja a szektor. És már nem pluszban, mint az év elején gondolták, hanem mínuszban, hiszen a pár hete tartott revízió során átírták a terveket. Lehet, hogy ezt is korrigálni kell majd, mivel az kevéssé valószínű, hogy a tavalyi júliusi 10,5 vagy az augusztusi 31,2 százalékos éves növekedési tempó megismételhető vagy akár csak megközelíthető lehet az idén. Tavaly az üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására szolgáló új nemzetközi szabványra (WLTP) történő szeptemberi áttérés miatt a kereskedők nagy árkedvezményekkel kisöpörték raktárkészletükből azokat a járműveket, amelyek az új szabványnak már nem feleltek volna meg. A kereskedelmi háború, a Brexit és az unió gazdasági növekedésében látható lassulás továbbra és ballasztként húzza lejjebb az autóeladásokat. A kínai piac felvevőképességének csökkenése is érzékenyen érinti az európai gyártókat, lassan nincs köztük olyan, aki ne figyelmeztette volna részvényeseit a forgalom és a nyereség várható visszaesésére.

Az uniós piacon a gyártók között megmerevedtek az erőviszonyok: a Volkswagen csoport piacrésze 24,6, a Peugeot Citroené 16,2, a Renault-é 12,9 százalékos. A június fekete hónap volt a Nissan, a Fiat Chrysler (FCA) és a Volvo számára is. Az utóbbi esetében a 21,7 százalékos kisiklásra nincs magyarázat, s kínai Geely kezében lévő svéd vállalat a fél évet ezzel együtt is

3 százalékos plusszal zárta. A Nissan vesszőfutásában a modellpaletta elöregedése mellett az adócsalással és sikkasztással megvádolt teljhatalmú elnök, Carlos Ghosn kényszerű eltávolításával kialakult vezetői válság is nagyban közrejátszott.

A japánok a júniust 25,6, a fél évet 24 százalékos visszaeséssel tudták le. Az FCA esetében a 13,6 százalékos júniusi csökkenés 9,5 százalékosra növelte a féléves statisztikában szereplő mínuszt. A gyengén teljesítő cégek közvetett kapcsolatban állnak a Renault-val: a folytonos partnerkeresésben lévő FCA visszavonta ugyan a Renault-nak tett fúziós ajánlatát, de a tervet végleg nem ejtette. A Renault-szövetséges Nissan talpra állítása pedig megelőz minden mást, így az

FCA-val való esetleges fúzió kérdését is – hangsúlyozta a francia cég többségi tulajdonosaként a Corriere della Serának nyilatkozó Bruno Le Maire pénzügyminiszter.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.