Nagy-Britanniában korábban is léteztek szabadkikötők, a régi hagyomány nyomán a nyolcvanas években az ezzel járó kedvezmények átformálták Kelet-London Docklands nevű régi kikötőnegyedét, egészen 2012-es megszüntetésükig. Ebből nőtt ki Canary Wharf híres negyede is. Az ilyen kikötők szabadkereskedelmi zónának minősülnek, azaz az adott ország eltekint az adók és a vámtarifák érvényesítésétől. A kereskedelem fellendítése mellett a munkaerőpiacnak is lökést adhatnak, mivel a területen működő vállalatok általános terhei alacsonyabbak. A történelemben számos példát láttunk a modellre, ilyen volt a Hanza-városok szövetsége vagy a dél-angliai Cinque Ports. A BBC gyűjtése szerint napjainkban 135 országban – főként a Távol-Keleten – több mint háromezer hasonló zóna működik. Az egyik legnagyobb és jól működő modell Szingapúr.
Idáig a történet idilli lenne brit szempontból, és gyors megoldást jelentene a gazdaság strukturális és a hard Brexitből következő problémáira, csakhogy az Európai Unió nem támogatja ezt a rendszert. A hivatalos álláspont szerint a „freeportrendszer” jogosulatlan versenyelőnyhöz juttatja azokat, akik benn vannak, szemben a kívül maradtakkal. Ezért inkább a közelmúltban csatlakozó országokban huny szemet a gyakorlat felett, valamivel több, mint nyolcvan kikötőben.
Az biztos, hogy a szabadkikötők rendszere rövid távon enyhítheti a logisztikai problémákat egy felkészületlen megállapodás nélküli Brexit esetén. Azonban nemcsak az EU és a független szakértők, de a brit parlamenti ellenzék is támadja a tervet. A Munkáspárt szerint az ilyen zónák vonzhatják a pénzmosókat, az adócsalókat és más bűnözőket, arról nem is beszélve, hogy az importtarifákat így is meg kell fizetni, csak nem a kikötőbe lépéskor, hanem később. A Financial Times összefoglalta az új ötlet előnyeit és hátrányait. Az első jelentős probléma, hogy a britek e tekintetben is kicsit másképp képzelik a jövőt, mint az EU. Az uniós modellben az árukat be lehet hozni, tárolni vagy feldolgozni, majd újraexportálni vámmentesen, az EU határain belül. Ezzel szemben a most létrehozandó tíz brit szabadkikötő inkább speciális gazdasági övezet lenne, ahol a fent leírt tevékenység mellett a vállalatok ráadásként fejlesztési lehetőséghez és adókedvezményekhez jutnának.
Az Egyesült Államokban speciális célból hozták létre ezeket a területeket: az alapanyagra és az alkatrészekre itt magasabb vámtarifa vonatkozik, mint a késztermékekre. Ezért a magas munkabérek mellett gyakorlatilag csak olyan ipari zónákban érdemes összeszerelő üzemet létrehozni, ahol az alkatrészeket vámmentesen lehet behozni, hogy megérje az összeállítás.
Ez az Európai Unióra nem igazán jellemző, inkább a kivételek dominálnak. Valódi gazdasági előnyök az országok számára, amelyben működnek, nem igazán látszanak. Ha sikerül jó közlekedés mellé, megfelelően képzett munkaerőt biztosító régióba, a fővároshoz közel települniük, akkor ezek az ipari zónák jól működnek, fellendítik a környező régiót is, ellenkező esetben csak néhány vállalkozó látja közvetlen hasznukat. Azon is sok múlik, hogy milyen feltételekkel alakulnak majd meg ezek a brit szabadkereskedelmi zónák. Ha adózási vagy vámpolitikájuk túl agresszív lesz, az nemcsak a Brexit-megállapodást hátráltathatja, hanem a WTO tagjai is felléphetnek ellenük, ami újabb frontot nyitna az egyébként is kiterjedt kereskedelmi egyezkedésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.