Autónként 25 ezer eurós pénzbüntetéssel szembesül az Audi, ha nem teljesíti a megadott szeptember 26-i határidőre a csaló szoftverrel felszerelt dízelautóinak átalakítását. A német járműfelügyelet (KBA) ugyanis úgy látja, a cég szabotálja a levegőt fokozottan szennyező luxusautóinak kizöldítését. A Bild am Sonntag épp a dízelbotrány kipattanásának negyedik évfordulóján közölt cikket arról, hogy a Volkswagen (VW) prémiummárkájánál nem veszik komolyan a figyelmeztetéseket, háromszori felszólításra sem tettek eleget a kötelezésnek, s az üvegházhatású gázokat bőven a határérték fölött kibocsátó, Euro-6 környezetvédelmi besorolású V6 és V8-as turbódízel motorral szerelt autóik ma is ezerszám járják az utakat. A KBA 127 ezer illegális szoftverrel szerelt Audiról tud, közülük 77,6 ezret Németországban helyeztek forgalomba. Az Audi szóvivője ígéri, hogy tartani fogják a határidőt, s már csak a kifogásolt modellek 8 százalékával vannak elmaradásban, de azt nem tudhattuk meg, hogy a hatósági felszólításokat miért vették félvállról. Így „csak” 155 millió eurós bírság néz ki az Audinak, ha nem végez időre. Fizethet viszont az Audi és az anyacége az Ausztráliában forgalomba hozott környezetszennyező autói után. A helyi fogyasztóvédelem 2016-ban perelte be a VW-t amiatt, hogy 57 ezer, szándékosan és illegálisan átalakított autó eladásával átverte a vásárlóit. A most született egyezség értelmében a VW a pertársasághoz csatlakozott valamennyi VW-, Audi- és Skoda-tulajdonosnak, akiknek az autóját a simlis EA189-es kódszámú motorok hajtják, egységesen 290 ezer forintnyi bánatpénzt fizet. Aki nem perelt, az most magára vethet. A 87,8 millió amerikai dollár értékű egyezség értelmében a felperesek lemondanak további kárigényük érvényesítéséről, emellett a VW a perköltséget is magára vállalta. Az Egyesült Államokban eddig 25 milliárd dollárba kerültek a VW-nek a dízelbotrány rendezésével kapcsolatos kiadásai, ehhez képest aprópénz az a 96,5 millió dolláros tétel, amelyet a napokban megítéltek a 98 ezer átvert, de a 495 ezer darab, illegálisan átalakított VW, Audi, Porsche visszavásárlási akciójában részt nem vevő járműtulajdonosnak. Ők típustól függően – az eddig kapott kártérítést megfejelve – most 518 és 2333 dollár közötti összeget kapnak kézhez, azaz 155 és 700 ezer forint közötti fájdalompénz üti a markukat. Az utóbbi összeget az Audi A8-, Bentley Continental GT-, Porsche Cayenne-tulajdonosok tehetik zsebre.
A károsultakat ebben az ügyben képviselő ügyvédek viszont hatalmasat szakítanak, 26 millió dolláros számlát nyújthatnak be a VW-nek. Ha úgy vesszük, ez sem kiugró összeg, hiszen ezt megelőzően az amerikai jogászoknak a főkolomposok, a VW konszern leányvállalata és a Robert Bosch ellen a dízelbotrányban megnyert ügyein – a Reuters összesítése szerint – 352 millió dollárt kerestek. Igaz, ez a summa a költségeiket is tartalmazza. Globálisan eddig 30 milliárd dollárjába került a dízelbotrány a VW-nek, amely a még folyamatban lévő ügyekre 6,1 milliárd dollárt tartalékol.
Környezetszennyező járművenként 25 ezer eurós bírság néz ki a német Audinak
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.