Nemzetközi gazdaság

Koncentrálódnak a stúdiók befektetései

Már csak egyetlen nagy dobás várható idén a Disney-től, ám az is bőven elég ahhoz, hogy igazi sikerként jegyezze be a cég a 2019-es évet a bevételi naplójába. A Bosszúállók majdnem mindent vitt, és a Csillagok háborúja is nagy nézettségre számíthat.

Míg a Disney a Csillagok háborúja-franchise egyes filmjeivel nem járt túl jól, az ugyancsak hozzá tartozó Marvel nagy dobása, a Bosszúállók utolsó része majdnem mindent vitt idén. A forintban számolva nagyjából 800 milliárdos bevételt hozó filmet itthon rekordnak számító 800 ezren látták, ami hozzájárult ahhoz, hogy néhány százalékponttal emelkedjen a hazai mozilátogatottság. Az új Csillagok háborúja-trilógia utolsó része (december 1-jén kerül a mozikba) pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy az év első részében elért látogatottsági növekedést év végére is megtartsák a moziüzemeltetők. Vagyis idén nagyjából 4-5 százalékkal nagyobb látogatottsággal zárhatják az évet. Persze kérdés, hogy az őszi szezonban az olyan blockbusterek, mint az Az folytatása, a Joker, a Terminátor sokadik része, a Jégvarázs 2. és a Jumanji új része milyen fogadtatásra lel a magyar közönségnél.

Az már most borítékolható, hogy a legnagyobb durranás az új Csillagok háborúja lesz. Ám a film nem pusztán profit szempontjából érdekes, a nemzetközi fogadtatása nagyban meghatározhatja a Disney Stúdió következő néhány éves filmstratégiáját. A következő kétéves időszakban négy-öt Marvel-filmet terveznek, de egyik sem olyan nagy cím, mint a Bosszúállók vagy akár a Csillagok háborúja volt. A következő két év az útkeresésé lehet, és a Marvel átengedi kicsit a terepet a James Bond-, a Mission: Impossible- (M:I) vagy a John Wick-filmeknek. Ez idő alatt viszont ki kell termelődnie egy olyan Marvel-szuperhősös márkának, amely át tudja venni a stafétabotot a Bosszúállóktól. Ez nagy valószínűség szerint A galaxis őrzői lesz, de nagy kérdés, milyen szerepet szánnak középtávon a Fantasztikus 4-nek és persze az újraformált Pókembernek, amely szemmel láthatóan most megtalálta a jó irányt.

Bár a Marvel-karakterek „fél lábbal” is képesek a Disney-nek profitot termelni, de egy rosszul megválasztott üzleti modellel a stúdió középtávon az idei legnagyobb vesztes Lionsgate sorsára juthat, amelyet annak idején Az éhezők viadala sorozat repített a magasba. Amikor a Hasbro fel akarta vásárolni a céget a sikerek tájékán, még ajtót mutattak neki, most viszont már nagyon is jól jönne egy ilyen befektető.

Persze egyetlen stúdiót sem kell félteni Hollywoodban, ugyanis az idei amerikai bevételek bőven átlépték a 4,6 milliárd dollárt (1380 milliárd forint), ami az elmúlt tízéves átlagokhoz képest a felső bevételi sávban mozog. Mindez egy olyan piacon, ahol a videómegosztó szolgáltatás egyre inkább erőre kap. Sokak szerint a Netflix-hegemónia letörésére vállalkozó Fox Enterteinment (Disney-érdekeltség) generálta ver­seny vesztesei a mozik lesznek. Minél inkább a háztartások részévé válik a szolgáltatás, annál kevesebbszer mennek el az emberek moziba. Ezt a versenyt kizárólag a legnagyobb márkákat birtokló (például: Marvel-hősök, DC Comics-hősök, Csillagok háborúja, James Bond, M:I, Avatar) stúdiók élhetik túl. A kisebb lélegzetvételű film- és sorozatgyártás pedig a stúdióktól a műsor- és videómegosztó cégekhez terelődhet át (például HBO, Netflix, Fox). Ugyanakkor ezekben is nagy üzleti lehetőség rejlik – ezt jól példázza a Csernobil vagy akár az Agymenők (The Big Bang Theory) hatalmas nézettségéből adódó reklámerő. A stúdióknak pedig olyan mozikat kell készíteniük, amelyektől a nézőknek leesik az álluk. Csak az ilyen filmeknek van lehetőségük franchise-jogokat értékesíteni, újabb epizódot készíteni, esetleg rajzfilmesíteni vagy sorozatot forgatni belőlük. Ma már a producerek nem is az egy-egy filmben rejlő profitot elemzik, hanem azt, hogy a filmben milyen erős franchise-lehetőség van, hány bőrt lehet lehúzni róla, és milyen drága stáb kell ahhoz, hogy a következő részek is hozzák az elvárt nézőszámot, működőképesek maradjanak. Mindez azt feltételezi, hogy a következő néhány évben alaposan átalakul a filmipar. Sokkal koncentráltabb lesz a stúdiók befektetése, egy-egy nagy filmre költenek majd többet, amiben viszont kódolva vannak a nagy bukások is. A nagy költségvetés mellett egy-egy hibás döntés akár a vállalkozás létét is fenyegetheti. Aki viszont megtalálja az utat a nézőkhöz, mint a Marvel a szuperhősökkel, az mindent vihet, még akkor is, ha az Avatar nézettségét és bevételi eredményeit nem sikerül megdöntenie (a Bosszúállóknak csak ezt nem sikerült elérnie).

Ezek is érdekelhetik