Míg a Disney a Csillagok háborúja-franchise egyes filmjeivel nem járt túl jól, az ugyancsak hozzá tartozó Marvel nagy dobása, a Bosszúállók utolsó része majdnem mindent vitt idén. A forintban számolva nagyjából 800 milliárdos bevételt hozó filmet itthon rekordnak számító 800 ezren látták, ami hozzájárult ahhoz, hogy néhány százalékponttal emelkedjen a hazai mozilátogatottság. Az új Csillagok háborúja-trilógia utolsó része (december 1-jén kerül a mozikba) pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy az év első részében elért látogatottsági növekedést év végére is megtartsák a moziüzemeltetők. Vagyis idén nagyjából 4-5 százalékkal nagyobb látogatottsággal zárhatják az évet. Persze kérdés, hogy az őszi szezonban az olyan blockbusterek, mint az Az folytatása, a Joker, a Terminátor sokadik része, a Jégvarázs 2. és a Jumanji új része milyen fogadtatásra lel a magyar közönségnél.
Az már most borítékolható, hogy a legnagyobb durranás az új Csillagok háborúja lesz. Ám a film nem pusztán profit szempontjából érdekes, a nemzetközi fogadtatása nagyban meghatározhatja a Disney Stúdió következő néhány éves filmstratégiáját. A következő kétéves időszakban négy-öt Marvel-filmet terveznek, de egyik sem olyan nagy cím, mint a Bosszúállók vagy akár a Csillagok háborúja volt. A következő két év az útkeresésé lehet, és a Marvel átengedi kicsit a terepet a James Bond-, a Mission: Impossible- (M:I) vagy a John Wick-filmeknek. Ez idő alatt viszont ki kell termelődnie egy olyan Marvel-szuperhősös márkának, amely át tudja venni a stafétabotot a Bosszúállóktól. Ez nagy valószínűség szerint A galaxis őrzői lesz, de nagy kérdés, milyen szerepet szánnak középtávon a Fantasztikus 4-nek és persze az újraformált Pókembernek, amely szemmel láthatóan most megtalálta a jó irányt.
Bár a Marvel-karakterek „fél lábbal” is képesek a Disney-nek profitot termelni, de egy rosszul megválasztott üzleti modellel a stúdió középtávon az idei legnagyobb vesztes Lionsgate sorsára juthat, amelyet annak idején Az éhezők viadala sorozat repített a magasba. Amikor a Hasbro fel akarta vásárolni a céget a sikerek tájékán, még ajtót mutattak neki, most viszont már nagyon is jól jönne egy ilyen befektető.
Persze egyetlen stúdiót sem kell félteni Hollywoodban, ugyanis az idei amerikai bevételek bőven átlépték a 4,6 milliárd dollárt (1380 milliárd forint), ami az elmúlt tízéves átlagokhoz képest a felső bevételi sávban mozog. Mindez egy olyan piacon, ahol a videómegosztó szolgáltatás egyre inkább erőre kap. Sokak szerint a Netflix-hegemónia letörésére vállalkozó Fox Enterteinment (Disney-érdekeltség) generálta verseny vesztesei a mozik lesznek. Minél inkább a háztartások részévé válik a szolgáltatás, annál kevesebbszer mennek el az emberek moziba. Ezt a versenyt kizárólag a legnagyobb márkákat birtokló (például: Marvel-hősök, DC Comics-hősök, Csillagok háborúja, James Bond, M:I, Avatar) stúdiók élhetik túl. A kisebb lélegzetvételű film- és sorozatgyártás pedig a stúdióktól a műsor- és videómegosztó cégekhez terelődhet át (például HBO, Netflix, Fox). Ugyanakkor ezekben is nagy üzleti lehetőség rejlik – ezt jól példázza a Csernobil vagy akár az Agymenők (The Big Bang Theory) hatalmas nézettségéből adódó reklámerő. A stúdióknak pedig olyan mozikat kell készíteniük, amelyektől a nézőknek leesik az álluk. Csak az ilyen filmeknek van lehetőségük franchise-jogokat értékesíteni, újabb epizódot készíteni, esetleg rajzfilmesíteni vagy sorozatot forgatni belőlük. Ma már a producerek nem is az egy-egy filmben rejlő profitot elemzik, hanem azt, hogy a filmben milyen erős franchise-lehetőség van, hány bőrt lehet lehúzni róla, és milyen drága stáb kell ahhoz, hogy a következő részek is hozzák az elvárt nézőszámot, működőképesek maradjanak. Mindez azt feltételezi, hogy a következő néhány évben alaposan átalakul a filmipar. Sokkal koncentráltabb lesz a stúdiók befektetése, egy-egy nagy filmre költenek majd többet, amiben viszont kódolva vannak a nagy bukások is. A nagy költségvetés mellett egy-egy hibás döntés akár a vállalkozás létét is fenyegetheti. Aki viszont megtalálja az utat a nézőkhöz, mint a Marvel a szuperhősökkel, az mindent vihet, még akkor is, ha az Avatar nézettségét és bevételi eredményeit nem sikerül megdöntenie (a Bosszúállóknak csak ezt nem sikerült elérnie).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.