BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindent vagy semmit angol módra

A 2019-es Év autója megalkotói mindent egy lapra tettek fel, de vajon ez elég ahhoz, hogy megreformálják a villanyautók piacát?

Az elektromos és a luxusautók piacát is egy csapásra felkavaró újdonságra nagy szüksége volt a patinás márkának, a Jaguarnak, mert bebizonyíthatta, hogy van kézzelfogható jövőképe. Meg is választották a 2019-es Év autójának.

Ezzel elsősorban a cégcsoport tettrekészségét és a fejlesztés irányát értékelték, hiszen nem egy széles körben elérhető modellt, hanem egy luxuscikket díjaztak. Ennek oka, hogy a friss fejlesztések elterjedését többek között azok a vevők mozdítják előre, akik megfizetik az árát, és hiába létezett már a múlt század elején, az elektromos hajtásnak még sokat kell fejlődnie ahhoz, hogy mindennapossá válhasson. A Jaguar egy fontos lépést tett ebbe az irányba.

Az I-Pace egyik különlegessége, hogy az alapoktól villanyautónak tervezték, így kihasználva az alternatív hajtás előnyeit. Megváltoztatták a karosszéria arányait, a hagyományosan hosszú orr helyett előretolták az utasteret, a lehető leghosszabbra nyújtották a tengelytávot, rövidre szabták a túlnyúlásokat, és kupésan lecsapták a tetőt. Szabadidő-autónak szánták, aztán mégis az áramvonalasabb, crossover felépítés mellett döntöttek. Pozitívum, hogy kifejezetten a praktikum érdekében nem pusztán az utasteret, hanem a csomagtartót is úgy képezték ki, hogy minél tágasabb legyen. A nagy helyigényű töltőkábelt például az elöl kialakított, 27 literes rekeszben tüntethetjük el. A hátsó raktér alapesetben is 656 literes, ráadásul az akkumulátorokat a padlóba építették, így a hajtáslánc sem a bent ülőktől, sem a csomagoktól nem rabol helyet, pedig két elektromotor is került az I-Pace-be. Az egyik az első, a másik a hátsó tengelyt hajtja, így összkerékhajtású az autó.

A 400 lóerőt és 696 newtonméter nyomatékot mozgósító Jaguarnak aszfalton is szüksége lenne erre az extrára, az elektromos részegységek alapos szigetelése után azonban adta magát a lehetőség, hogy akár patakokat is át lehessen vele szelni. Ezt a légrugós, szintszabályozásra képes futómű teszi lehetővé, amely gombnyomásra olyan magasra emeli az I-Pace-t, mintha nem is Jaguar, hanem Land Rover lenne. Mivel azonban erre ritkán van szükség, a hatékonyság jegyében nagyobb tempónál automatikusan csökken a hasmagasság. Az előnyök mellett az elektromos hajtáslánc hátrányokkal is jár. A 90 kilowattóra kapacitású, folyadékhűtésű lítiumionakku-csomag drasztikusan megnöveli az autó egyébként sem kis tömegét. Vezetővel együtt 2,2 tonnát nyom, és hiába van alacsonyan a súlypont, a felfüggesztést a stabilitás kedvéért feszesre hangolták, cserébe nemcsak a (minimális) rugózási komfortja, hanem a viselkedése is a márkától megszokott sportautókat idézi. A 4,8 másodperces 0–100-as sprint keveset mond el arról a mellbevágó élményről, amelyet a gázpedál lenyomásakor élünk át. Könyörtelen gyorsításra képes, hiszen semmilyen áttételezés vagy tehetetlenség nem ront a hatásfokán. A nagy és nehéz crossover rakétaként lő ki, azonnal átformálva a fejünkben mindent, amit a gyorsulásról gondoltunk. Attól olyan sokkoló a hatás, hogy hang és erőfeszítés nélkül képes erre a teljesítményre.

A mindennapi használhatóság szempontjából persze sokkal fontosabbak a töltési idő paraméterei, a hatótáv, és az I-Pace ebben is jó. WLTP-ciklus szerint mérve 470 kilométer megtételére alkalmas egy feltöltéssel, ami azt jelenti, hogy ha nem vesszük a fáradságot, hogy takarékosan vezessünk, akkor 350–400 kilométert klímával és zenehallgatással is megtehetünk vele, miközben autópályán és országúton is kihasználjuk a képességeit. Az angol mérnökök az akkumulátor hőmenedzsmentjével, programozható szellőzéssel és okos, domborzati viszonyokat is figyelembe vevő navigációval gondoskodtak róla, hogy a hatótáv minél kevésbé stresszelje a vezetőt, aki többféle töltési lehetőség közül választhat. Házi hálózatról, 7 kilowattos falitöltőről 13 óra alatt, 50 kilowattos, utcai töltőről azonban akár két óra alatt is száz százalékra tölthetjük az akkumulátort. Mi az utóbbit próbáltuk ki a Mol Plugee budapesti oszlopán. A 2990 forintos gyorstöltés egy átlagos tankolásnál ugyan még mindig sokkal hosszabb veszteglésre kényszerít, egy hasonló teljesítményű, benzinmotoros autó esetében ugyanennyi „kilométer” viszont legalább 10 ezer forinttal többe kerül.

Ami a használati értéket illeti, kompromisszumot legfeljebb csak hosszabb távú utazások megszervezésénél követel az I-Pace. A Jaguar belsejében saját aktuális mércéjét is meghaladó nívójú berendezés fogad. A Land Roverekből ismerős, három digitális kijelzőből álló elrendezés, a szoborszépségű, retrós kormány, illetve a gombokkal helyettesített váltókar épp annyira különleges, hogy a jövő autójában érezzük magunkat, de ne jöjjünk zavarba a sok újdonságtól. Igaz, a három különböző menü logikáját és kezelését meg kell tanulni, de a számtalan funkció és beállítási lehetőség kárpótol ezért. A helykínálat bőséges, az ülések sokféleképpen szabhatók személyre, de a vezetési pozíció csak emlékeztet a német sportlimuzinok ideális beállítására. A nagy üvegtető csak sötétített, nem árnyékolható, ami nem valami praktikus az utastér átmelegedése, majd energiaigényes lehűtése szempontjából.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.