Az elektromos és a luxusautók piacát is egy csapásra felkavaró újdonságra nagy szüksége volt a patinás márkának, a Jaguarnak, mert bebizonyíthatta, hogy van kézzelfogható jövőképe. Meg is választották a 2019-es Év autójának.
Ezzel elsősorban a cégcsoport tettrekészségét és a fejlesztés irányát értékelték, hiszen nem egy széles körben elérhető modellt, hanem egy luxuscikket díjaztak. Ennek oka, hogy a friss fejlesztések elterjedését többek között azok a vevők mozdítják előre, akik megfizetik az árát, és hiába létezett már a múlt század elején, az elektromos hajtásnak még sokat kell fejlődnie ahhoz, hogy mindennapossá válhasson. A Jaguar egy fontos lépést tett ebbe az irányba.
Az I-Pace egyik különlegessége, hogy az alapoktól villanyautónak tervezték, így kihasználva az alternatív hajtás előnyeit. Megváltoztatták a karosszéria arányait, a hagyományosan hosszú orr helyett előretolták az utasteret, a lehető leghosszabbra nyújtották a tengelytávot, rövidre szabták a túlnyúlásokat, és kupésan lecsapták a tetőt. Szabadidő-autónak szánták, aztán mégis az áramvonalasabb, crossover felépítés mellett döntöttek. Pozitívum, hogy kifejezetten a praktikum érdekében nem pusztán az utasteret, hanem a csomagtartót is úgy képezték ki, hogy minél tágasabb legyen. A nagy helyigényű töltőkábelt például az elöl kialakított, 27 literes rekeszben tüntethetjük el. A hátsó raktér alapesetben is 656 literes, ráadásul az akkumulátorokat a padlóba építették, így a hajtáslánc sem a bent ülőktől, sem a csomagoktól nem rabol helyet, pedig két elektromotor is került az I-Pace-be. Az egyik az első, a másik a hátsó tengelyt hajtja, így összkerékhajtású az autó.
A 400 lóerőt és 696 newtonméter nyomatékot mozgósító Jaguarnak aszfalton is szüksége lenne erre az extrára, az elektromos részegységek alapos szigetelése után azonban adta magát a lehetőség, hogy akár patakokat is át lehessen vele szelni. Ezt a légrugós, szintszabályozásra képes futómű teszi lehetővé, amely gombnyomásra olyan magasra emeli az I-Pace-t, mintha nem is Jaguar, hanem Land Rover lenne. Mivel azonban erre ritkán van szükség, a hatékonyság jegyében nagyobb tempónál automatikusan csökken a hasmagasság. Az előnyök mellett az elektromos hajtáslánc hátrányokkal is jár. A 90 kilowattóra kapacitású, folyadékhűtésű lítiumionakku-csomag drasztikusan megnöveli az autó egyébként sem kis tömegét. Vezetővel együtt 2,2 tonnát nyom, és hiába van alacsonyan a súlypont, a felfüggesztést a stabilitás kedvéért feszesre hangolták, cserébe nemcsak a (minimális) rugózási komfortja, hanem a viselkedése is a márkától megszokott sportautókat idézi. A 4,8 másodperces 0–100-as sprint keveset mond el arról a mellbevágó élményről, amelyet a gázpedál lenyomásakor élünk át. Könyörtelen gyorsításra képes, hiszen semmilyen áttételezés vagy tehetetlenség nem ront a hatásfokán. A nagy és nehéz crossover rakétaként lő ki, azonnal átformálva a fejünkben mindent, amit a gyorsulásról gondoltunk. Attól olyan sokkoló a hatás, hogy hang és erőfeszítés nélkül képes erre a teljesítményre.
A mindennapi használhatóság szempontjából persze sokkal fontosabbak a töltési idő paraméterei, a hatótáv, és az I-Pace ebben is jó. WLTP-ciklus szerint mérve 470 kilométer megtételére alkalmas egy feltöltéssel, ami azt jelenti, hogy ha nem vesszük a fáradságot, hogy takarékosan vezessünk, akkor 350–400 kilométert klímával és zenehallgatással is megtehetünk vele, miközben autópályán és országúton is kihasználjuk a képességeit. Az angol mérnökök az akkumulátor hőmenedzsmentjével, programozható szellőzéssel és okos, domborzati viszonyokat is figyelembe vevő navigációval gondoskodtak róla, hogy a hatótáv minél kevésbé stresszelje a vezetőt, aki többféle töltési lehetőség közül választhat. Házi hálózatról, 7 kilowattos falitöltőről 13 óra alatt, 50 kilowattos, utcai töltőről azonban akár két óra alatt is száz százalékra tölthetjük az akkumulátort. Mi az utóbbit próbáltuk ki a Mol Plugee budapesti oszlopán. A 2990 forintos gyorstöltés egy átlagos tankolásnál ugyan még mindig sokkal hosszabb veszteglésre kényszerít, egy hasonló teljesítményű, benzinmotoros autó esetében ugyanennyi „kilométer” viszont legalább 10 ezer forinttal többe kerül.
Ami a használati értéket illeti, kompromisszumot legfeljebb csak hosszabb távú utazások megszervezésénél követel az I-Pace. A Jaguar belsejében saját aktuális mércéjét is meghaladó nívójú berendezés fogad. A Land Roverekből ismerős, három digitális kijelzőből álló elrendezés, a szoborszépségű, retrós kormány, illetve a gombokkal helyettesített váltókar épp annyira különleges, hogy a jövő autójában érezzük magunkat, de ne jöjjünk zavarba a sok újdonságtól. Igaz, a három különböző menü logikáját és kezelését meg kell tanulni, de a számtalan funkció és beállítási lehetőség kárpótol ezért. A helykínálat bőséges, az ülések sokféleképpen szabhatók személyre, de a vezetési pozíció csak emlékeztet a német sportlimuzinok ideális beállítására. A nagy üvegtető csak sötétített, nem árnyékolható, ami nem valami praktikus az utastér átmelegedése, majd energiaigényes lehűtése szempontjából.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.