Percekkel a hétfő esti határidő lejárta előtt jelentette be az Európai Unió 2020-as költségvetéséről szóló megegyezést Johan Van Overtveldt, az Európai Parlament költségvetési bizottságának elnöke. A pénteken kezdődött egyeztetéseket egy ízben fel is függesztették. Ha a tárgyalások összeomlottak volna, Brüsszel kénytelen lenne új javaslattal előállni.
A büdzsé a hétéves ciklus utolsó időszaki költségvetése. Csak egy évre szól, mégis nagy a tétje, nem csak azért, mert előreláthatólag ez lesz az utolsó év, amikor Nagy-Britannia még EU-tag. Az egyeztetésekkel párhuzamosan folytak a tárgyalások a következő ciklus kiadásairól, és ezek is késélen táncolnak: a britek kilépnek, a német gazdaság a recesszió szélére került egy kancellárváltás előtt, a felzárkóztatási pénzekre pedig a közép- és a dél-európaiak egyaránt éhesek. Ha jövőre sem egyeznek meg a hétéves, 2021–2027-es időszakra szóló büdzsé keretszámairól, a 2021-es évre a jövő évi költségvetéssel fordulhat rá az unió, és amíg nincs más, minden évben a 2020-ashoz kell visszatérni.
A jövő évi költségvetést még úgy számolták, hogy a britek – akik legkésőbb január 31-én tervezik elhagyni az uniót – még befizetők lesznek. Nemcsak a tagállamok egyetértésére volt szükség, hanem az Európai Bizottságéra és az Európai Parlamentére is. A tárgyalások utolsó körében négymilliárd eurón folyt a vita: a tagok mintegy 167 milliárd eurót, a parlament 171 milliárdot költött volna. Végül nagyjából félúton, 168,7 milliárd eurós kötelezettségvállalásban egyeztek meg. Ebből 153,6 milliárdot kell jövőre elkölteni.
Az egyik legnagyobb fejezetre, a gazdasági, társadalmi és területi kohézióra költhető összeg a 2019-es kötelezettségnél 2,5 százalékkal több, 58,6 milliárd euró lehet. A teljes büdzsé 21 százalékát fordítanák a klímaváltozás elleni programokra, és 1,2 milliárd eurót különítettek el a Galileo műholdas navigációs rendszerre, hogy a jövő év végére 1,2 milliárd embert szolgálhasson ki.
Monika Hohlmeier német keresztényszocialista európai parlamenti tag elmondta a DPA-nak, hogy 85 millió euróval csökkentették Törökország támogatását a sajtószabadság és a jogállam hiányosságai miatt. Ez előrevetítheti, hogy a hétéves költségvetés tárgyalásán is lesznek törekvések politikai feltételekhez kötni az egyes közép-európai tagállamoknak, köztük Lengyelországnak és Magyarországnak jutó kiutalásokat. Ezt Varga Judit magyar igazságügy-miniszter korábban elfogadhatatlannak nevezte.
Az új ciklus tárgyalásai több más okból is nehéznek ígérkeznek. Nagy-Britannia már nem utal pénzt, a fejlesztési forrásokért nagy a tülekedés, és az öt nagy nettó befizető – Németország, Hollandia, Ausztria, Dánia és Svédország – szigorú költségvetést akar. Az Európai Bizottság a Nagy-Britannia nélküli összes bruttó nemzeti jövedelem 1,1 százalékának megfelelő költségvetést javasol, az Európai Parlament azonban 1,3 százalékot szeretne.
Németországnak növelnie kellene befizetéseit, ennek a nehézségeit azonban érzékelteti, hogy Angela Merkel kormányzata annak ellenére is ragaszkodik a költségvetési többletet előíró „fekete zéró” elvhez, hogy a német gazdaság közel került a recesszióhoz, és az Európai Központi Bank, a német szakszervezetek és munkaadók ritka összhangban, vállvetve követelik a kiadások növelését és a beruházások ösztönzését. A szociáldemokrata pénzügyminiszter, a kancelláraspiráns Olaf Scholz ugyan azt mondta, „egy igazi krízisben költenénk a pénzt, mint az ördög”, de a mai helyzet nem hasonlít a 2008–2009-es válsághoz.
A tervek szerint
58,6
milliárd euró jutna gazdasági, társadalmi
és területi kohézióra
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.