Nehéz év után, de még nehezebb év előtt áll a globális autóipar, s különösen igaz ez a jelentős magyarországi gyártókapacitásokkal rendelkező német vállalatokra – derül ki a szektor német szereplőit tömörítő szakmai szervezet, a VDA helyzetértékeléséből. A 2018-as évben még csak karcolgatták a felszínt az ágazatot sújtó problémák, amelyek az idén már elemi erővel törtek elő. A kereskedelmi háború, a nyomában járó világgazdasági lassulás, a Brexit és különösen a legnagyobb felvevőpiac, Kína gyengélkedése miatt a tavalyinál 4,1 millió darabbal kevesebb autó kel el az év végig, a 80,1 milliósra becsült mennyiségnél kevesebbet legutóbb a 2008-as gazdasági világválság idején mértek, amikor is vaskos állami szubvenciókkal, roncsautóprogramokkal tudták csak a tömeges csődöktől megmenteni az ágazatot.
Az akkori idők egy dologban visszaköszönnek: a tömeges elbocsátásokban. A VDA előzetes adatai szerint brutális elbocsátási hullám elé néz az iparág, amely az elektromos és az önvezető autók fejlesztéséhez és gyártásához szükséges milliárdok egy részét deklaráltan a karcsúsítással elért költségcsökkentésből akarja fedezni. A német autóiparban legutóbb 1991-ben dolgoztak annyian, mint tavaly, a 834 ezer munkahelyből becslések szerint rövid időn belül akár százezer is eltűnhet.
A fölöslegesen felpumpált kapacitások kihasználtsága a kereslet visszaesése miatt folyamatosan csökken, ami munkások ezreinek elbocsátásával jár. A német cégek tanultak a múlt hibáiból, és a leépítések bejelentése előtt megegyezésre törekednek a szakszervezetekkel, ami miatt többletkiadásaik keletkeznek, viszont elkerülhetővé teszik a sztrájkokat. A statisztikával itt is lehet majd trükközni, ugyanis a határozott idejű szerződéssel dolgozókat küldik el első körben, a főállásúak közül pedig részmunkaidőssé minősítik át azokat, akik erre hajlandók. Az Audi 9500, a Mercedes tízezer alkalmazottat küld el, a BMW konkrét számokat nem közölt, egyelőre a dolgozói juttatások megnyirbálásával próbál munkahelyeket menteni, de a tömeges elbocsátásokat ezzel a módszerrel aligha kerülheti el.
A beszállítók közül a Continental, a Robert Bosch, az Osram és a Brose jelentett be a hetekben többezres leépítéseket csak Németországban.
Igaz az is, hogy a német gyártók a dízelbotrány főkolomposaiként a maguk ásta verembe estek, de magukkal rántották a többieket is. A klímavédelem kapcsán ugyanis előtérbe került az emissziós szabványok szigorítása, ami újabb pluszterheket ró a gyártókra, s ezeket nem lesz egyszerű átterhelni a fogyasztókra. De az áremelések elkerülhetetlennek látszanak, már most ezzel riogatnak a kereskedők, hogy az év végi forgalmukat valahogy feltornásszák, mielőtt beköszönt az ágazati recesszióval jellemezhető 2020-as év. A VDA várakozásai szerint a legnagyobb európai piacon, Németországban jövőre 4 százalékkal 3,43 millióra esik vissza az értékesítési darabszám, a kontinensen újabb 2 százalékkal 15,3 millióra zsugorodhat a forgalom. A kínai piacon két, az amerikain 3 százalékkal eshet az értékesítés, a VDA 20,5, illetve 16,5 millió autó eladását valószínűsíti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.