BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megbukott a bukaresti oxigénadó

Rostás Szabolcs, Kolozsvár | Visszatáncolt Bukarest főpolgármestere, s lemondott arról, hogy kitiltsa a belvárosból a súlyosan szennyező gépkocsikat, és emissziós besorolásuk alapján környezetvédelmi illetéket vessen ki a járművekre. A román főváros képviselő-testülete októberben fogadott el rendeletet arról, hogy idén január elsejétől nem hajthatnak be a belvárosba olyan járművek, amelyeknek a légszennyezési besorolása rosszabb az Euro 3-as szabványnál, 2022-től pedig Bukarest teljes területéről kitiltják ezeket. Emellett a légszennyezés mértékétől függő illetéket vezettek be a Bukarestben regisztrált Euro 3-as vagy rosszabb besorolású gépjárművek számára, a jövő évtől pedig az Euro 4-esekre is. Az előterjesztést tavaly nyáron társadalmi vitára bocsátó Gabriela Firea javaslatára utólag idén márciusig türelmi időt adtak az autótulajdonosoknak az oxigénmatrica beszerzésére.

A Bukarest légszennyezettségének csökkentését, a zöld főváros megteremtésének eszméjét zászlajára tűző szociáldemokrata elöljáró azonban alig egy héttel ezelőtt meglepetésre közvélemény-kutatást tartott a közösségi oldalán, arról kérdezve a lakosokat, egyetértenek-e az oxigénilleték bevezetésével. Az viszont már egyáltalán nem volt meglepő, amikor Firea kedden bejelentette, hogy a felhívására válaszoló 60 ezer hozzászóló 90 százaléka ellenezte a környezetvédelmi díjat. „Az oxigénmatrica más országokban bevált, nálunk a jelek szerint nem működik. Viszont a bukaresti lakosok számára büntetést jelentett volna, hiszen az ország többi, szintén magas légszennyezettséggel küzdő nagyvárosa nem tervezett ilyen illetéket” – jelentette ki a főpolgármester, aki mindazonáltal nem válaszolt arra a kérdésre, mi szükség volt az utólagos lakossági konzultációra. (Az eredeti határozatot minden bizonnyal visszavonja a szociáldemokrata többségű közgyűlés). A júniusban esedékes helyhatósági választáson újabb mandátumára pályázó elöljáró elmondta, hogy visszafizetik az autósoknak az eddig kiváltott 1600 oxigénmatricát, nem szolgált viszont magyarázattal arra, miből pótolják az idei költségvetésbe betervezett, az illetékből beszedni remélt 14 milliárd forintnak megfelelő összeget.

Egyébként az Európa hatodik legszennyezettebb levegőjű nagyvárosának számító Bukarestben mindenképpen kezdeni kell valamit a károsanyag-kibocsátással, hiszen a fővárosban és a hozzá tartozó Ilfov megyében 1,6 millió autó szerepel a nyilvántartásban, amiből egymillió gépjármű Euro 5 alatti emissziós besorolású. A hatóságok 2017-ben törölték el a személygépkocsik első romániai forgalomba helyezésekor kötelező környezetvédelmi illetéket.

A költségvetésben

14

milliárd forintnak megfelelő zöldadóval számoltak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.