Komoly harc bontakozott ki az elmúlt hetekben a légipiacon azzal kapcsolatban, hogy a repülés társadalmasításával jelentősen megnőtt a légi járatok száma és ezzel együtt a környezetszennyezés is, ennek következtében a légi közlekedési iparág a klímaaktivisták céltáblájává vált.
A Flightradar adatai szerint a repülőjáratok száma 2019. szeptember 27-én haladta meg először a napon belüli 210 ezret. Carsten Spohr, a Lufthansa első embere egy interjúban támadta meg a diszkont-légitársaságokat, mondván: a fapados légicégek olcsó jegyei miatt egyre többen választják a légi közlekedést olyan esetekben is, amikor erre nem lenne szükség, ez pedig jelentősen növeli a környezeti terheket. Abban minden résztvevő egyetért, hogy az ultradiszkontok alacsony áraikkal stimulálják a piacot. Sokan azért kelnek útra, mert olcsó repülőjegyet találnak, ezért egy-egy destináció meglátogatása mellett döntenek, és ennek következménye az elmúlt évek jelentős forgalomnövekedése.
Nem késett a válasz sem, Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója szerint ugyanis épp a diszkont-légitársaságok azok, amelyek a fenntartható modellt képviselik, hiszen járataik magas telítettsége és az utastér hatékony kialakítása azt eredményezi, hogy a lehető legalacsonyabb az egy utasra jutó szén-dioxid-kibocsátás. Azzal nem lehet vitatkozni, hogy a fapados cégek csak ott tartják fenn a járataikat (néhány dotált destináción túl), ahol fizetőképes keresletet érzékelnek – a Wizz 2020 első felében 95 százalékos telítettséggel közlekedett. Más kérdés, hogy épp a megtérülés miatt elképzelhetetlen, hogy a járatok a földön maradjanak, ráadásul új és új gépek érkeznek a fapadosokhoz, ezzel az égbolt telítettsége és terhelése egyre jelentősebb lesz.
Váradi ugyanakkor a hagyományos légitársaságok üzleti modelljében – amellett, hogy az elöregedett flottákat bírálta – a business classt is kritizálta, mondván: a környezetszennyezésben kiemelt szerepük van az üzleti utasoknak. Véleménye szerint a hagyományos légitársaságoknak az ötórásnál rövidebb repülőutakon be kellene fejezniük az üres székek reptetését az első osztályon. (A hagyományos gépeken az üzleti utasok kényelmét sok esetben azzal teremtik meg, hogy a székük melletti helyre nem adnak el jegyet.)
Azzal jórészt mindenki egyetért, hogy az Európán belüli, javarészt 1–2,5 órás járatokon nem jár nagyobb előnnyel a business class osztály használata, ugyanakkor már a kontinensen belül is vannak 4-5 órás repülőutak, ráadásul a Wizz Air is üzemeltet közép-hosszú járatokat Oroszországba, Azerbajdzsánba, Grúziába, Kazahsztánba, Izlandra, Izraelbe vagy akár Dubajba. Ezeken a járatokon iparági szakemberek szerint már lehet létjogosultsága annak, hogy az utazók – tetemes felár megfizetése mellett – kényelmesebb, magasabb szolgáltatási szintű kiszolgálást választhatnak. (Hogy ez észszerű igény, arra a fapadosok üzletpolitikája is példa lehet, hiszen felár ellenében az utasok náluk is kérhetnek nagyobb lábtérrel rendelkező üléseket.)
Kamal Hassan, az elmúlt öt évben a világ legjobb légitársaságának megválasztott Qatar Airways vállalati kommunikációs igazgatója a Világgazdaságnak arról beszélt, hogy a business class a termékkínálatuk elengedhetetlen eleme, ráadásul jelentősen hozzájárul a bevételeikhez. A társaságnál ugyanakkor – hangsúlyozta a szakember – az ülés osztályától függetlenül elkötelezettek az ötcsillagos szolgáltatás nyújtása mellett.
Abban az időszakban, amikor a légitársaságok ultrahosszú, 16-20 órás, közvetlen repülőjáratokat is üzemeltetnek, még inkább napirendre kerülhet a kiemelt fedélzeti élmény és kényelem. E tekintetben a Qatar a közelmúltban szintet lépett: a Qsuite üzleti osztályú terméke a világ legjobb üzleti osztályának címét nyerte el. Ami az ultrahosszú járatokat illeti: ezekkel ad választ a bírálatokra, amelyek környezeti szempontok alapján támadják azokat az utakat, amelyek során többször át kell szállni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.