BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai kézbe került a hazánkban is népszerű nagy német műszaki áruház

A kínai JD.com többségi részesedést szerzett a MediaMarkt anyavállalatában, a Ceconomyban. Az ügylet nem csupán üzleti lépés, hanem szimbolikus fordulópont is a globális gazdasági erőviszonyokban, ugyanis míg 2010-ben a MediaMarkt próbált szerencsét, majd bukott el Kínában, most a kínai JD.com hódítja meg az európai piacot. A JD.com célja, hogy Európa vezető fogyasztói elektronikai platformját építse fel, és ezer kínai márkát bevezessen az uniós piacra.

A kínai JD.com 2025 júliusában mintegy 860 milliárd forintért többségi tulajdonrészt szerzett a MediaMarkt anyacégében, a Ceconomyban. A felvásárlás nemcsak üzleti szempontból jelentős, hanem szimbolikus lépés is a globális gazdasági erőviszonyok átrendeződésében, ugyanis míg 2010-ben a MediaMarkt kudarcot vallott Kínában, 2025-ben a kínai JD.com vásárolja fel a német kiskereskedelmi óriást – derült ki az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kedden közzétett elemzéséből.

MediaMarkt
A kínai JD.com többségi részesedést szerzett a MediaMarkt anyavállalatában, a Ceconomyban / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A JD ezzel Európa 11 országában hozzáférést nyert a Ceconomy teljes logisztikai, raktározási és értékesítési infrastruktúrájához, valamint több mint ezer MediaMarkt- és Saturn-üzlethez. A cégvezetés célja, hogy a JD e-kereskedelmi erejét és a Ceconomy fizikai jelenlétét egyesítve Európa vezető fogyasztói elektronikai platformját hozza létre. A JD stratégiája Kínában már sikeresnek bizonyult, a vállalat a közvetítők kiiktatásával építette fel hatékony értékláncát, és most ugyanezt a modellt terjeszti ki Európára.

A JD eddig is kulcsszerepet játszott abban, hogy több ezer kínai márka jusson el nemzetközi piacokra, most pedig Európát tekinti a következő növekedési célpontnak. A JD.com vezérigazgatója, Liu Csiang-tung szerint 

a céljuk a következő öt évben ezer kínai márka bevezetése az európai piacra.

A megállapodás feltételei szerint a JD 57,1 százalékos tulajdont szerzett a MediaMarktban, míg az alapító Kellerhals család 25 százalékos részesedéssel társtulajdonos marad. 

Az új tulajdonos vállalta, hogy öt évig fenntartja a vállalati struktúrát, nem csökkenti a létszámot, és nem változtat a munkaszerződéseken. Emellett garantálja, hogy az európai platform informatikai szempontból független lesz, a székhely Düsseldorfban marad, és a MediaMarkt, illetve Saturn márkanevek is megmaradnak.

A JD 4,6 eurós részvényenkénti ajánlatot tett, ami 23–44 százalékos prémiumot jelentett az előző hónapok árfolyamaihoz képest. 

Az ügylet értéke nagyjából a JD öthavi profitjának felel meg.

A JD az Alibaba mögött a második legnagyobb kínai online kiskereskedelmi szereplő. Az innovációban úttörőnek számít: MI-alapú logisztika, önvezető járművek, drónos kiszállítás és robotizált raktárak jellemzik működését. Kínában már több mint 2300 településen biztosít 9 perces kiszállítást, és 900 ezer alkalmazottat foglalkoztat.

A MediaMarkt és a Saturn integrációja nemcsak technológiai modernizációt, hanem új logisztikai és pénzügyi megoldások bevezetését is jelenti. A JD stablecoin-licencek bevezetésén dolgozik, hogy a nemzetközi tranzakciókat a SWIFT-rendszert megkerülve, akár 10 másodpercen belül lebonyolíthassa. Ez akár 90 százalékos költségcsökkentést eredményezhet, de adatvédelmi és szuverenitási aggályokat is felvet az EU részéről.

A JD belépése nagy kihívás az európai kiskereskedelmi és ipari struktúrákra a magas minőségű, mivel a saját fejlesztésű termékeivel a nyugati márkákat közvetlenül fenyegeti a versenyben. 

A JD közvetlen kapcsolatot kíván kiépíteni a fogyasztókkal, így kiszoríthatja az eddig közvetítőként működő nyugati cégeket, ami hosszabb távon az európai ipar zsugorodásához vagy felvásárlásához vezethet.

Összességében a JD–Ceconomy-megállapodás Európa és Kína gazdasági kapcsolatainak új korszakát nyitja meg. Az ügylet a globális gazdasági erőátcsoportosítás egyik jelképe, amelyben a kínai technológiai és logisztikai fölény már nemcsak a gyártásban, hanem a kiskereskedelemben is meghatározóvá válik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.