BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Takarékon a Lufthansa és a Ryanair

Likviditásuk megőrzésében a teljes leállás mellett egy méretes állami mentőöv segítheti a légitársaságokat, amelyek a járvány elültével stratégiájuk teljes átértékelésére kényszerülnek.  

Ha elhúzódik a járvány, a légi közlekedési ágazatot csak állami segítséggel lehet majd talpon tartani – hangsúlyozta közleményében Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója, hozzátéve: a pandémia lecsengésével egyben új időszámítás kezdődik, s nem csak a repülésben. A szektor szereplőit összefogó IATA legfrissebb becslése szerint a legszűkebb mentőöv mérete is 200 milliárd dolláros. A helyzet egyelőre olyan mértékben átláthatatlan, hogy a legnagyobb hagyományos európai légitársaság még egy számszakilag alátámasztott profitfigyelmeztetést sem tud felelősséggel kiadni. A Lufthansánál felfüggesztették az osztalékfizetést, a határok lezárásához igazodva brutálisan redukálták a menetrendet, és a német állampolgárok hazaszállítására fókuszál a még dolgozó állomány. Az anyacég mellett a Swiss, az Austrian és a Brussels Airlines viszi haza a külföldön rekedteket 140 járat indításával. Az Austrian már bejelentette, hogy péntektől március 28-ig teljesen leáll. Ha ugyanezt tenné a Lufthansa, azzal kiadásainak 60 százalékát tudná megspórolni, sőt még többet, ha a kormány a bértámogatással megelőzi a tömeges leépítést. A cég 138 ezer dolgozójának fele német földön szolgál.

Év elején még úgy kalkuláltak, hogy tíznaponta vesznek át egy-egy új gépet, ám az új helyzetben egyetlen darabbal sem gyarapodik a flottájuk, ezért a versenytársakhoz hasonlóan tárgyalásokat folytatnak az Airbusszal és a Boeinggal: vagy a megrendelések lemondásáról, vagy az átütemezéséről, vagy a fizetés elcsúsztatásáról. A Boeingot egyébként a MAX-ügy mellett az is sújtja, hogy jelen helyzetben vélhetően lemondhat a brazil Embraer, a világ harmadik legnagyobb polgári repülőgépek gyártásával foglalkozó cégének az átvételéről.

Carsten Spohr kulcsfontosságúnak nevezte, hogy teherszállító kapacitásaik maximális kihasználásával segítsék a világgazdaság mozgásban tartását a beszállítói láncok és a kereskedelmi kapcsolatok fenntartása érdekében. A csoport 763 gépe közül 700 már a földön vesztegel, közülük többet rohamtempóban teherszállításra alakítanak át. Személyszállítási kapacitásuk 5 százalékra zsugorodott. A Lufthansa, amelynek piaci értéke megfeleződött, és négymilliárd euróra csökken az idén, könnyű felvásárlási célponttá vált, de a német jogszabályok védelmet nyújtanak neki – húzta alá Spohr. A csoport vezetése önmagán is spórol, 20 százalékos fizetéscsökkentést rendelt el a nehéz hónapokra. A Lufthansa árfolyama felült a korrekciós hullámra, és 5 százalékot erősödött tegnap a frankfurti börzén.

A kontinens legnagyobb fapadosa, a Ryanair a járvány terjedését megakadályozandó jövő keddtől gyakorlatilag leáll, minimálisra korlátozza járatai számát – jelentette a BBC. A vezető globális légitársaságok közül utolsóként a Qantas jelentette be, hogy előreláthatólag május végéig felfüggeszti a nemzetközi járatait. Az ausztrálok 30 ezer dolgozójuk kétharmadát küldik a napokban kényszerszabadságra. Alan Joyce vezérigazgató leépítésekről nem írt a dolgozóknak küldött tájékoztatójában, ám utalt arra, hogy drasztikusan változtatni kell majd a stratégiájukon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.