Újabb vevő kopogtatott a Metro ajtaján: ezúttal az európai partra szállásra készülő amerikai Sysco élelmiszer-nagykereskedő jelezte, hogy kész hivatalos ajánlatot tenni a szebb napokat is látott német áruházláncra. Egy tőkeerős vevő jól is jönne, hiszen megegyezésre késztetné a Metro jelenlegi, egymással nem épp harmonikusan együttműködő tulajdonosait. A Bloomberg információi szerint a két cég képviselői a puhatolózáson már decemberben túljutottak, a tárgyalások az idén felgyorsultak, de konkrétumokról még nem érkeztek hírek. A texasi székhelyű Sysco elsősorban a HORECA szegmensben aktív, azaz vendéglátóipari egységeket, szállodákat, oktatási és egészségügyi intézményeket és független kiskereskedőket szolgál ki termékeivel, vagyis többé-kevésbé lefedi a Metro ügyfélkörét. Amely egyre apad, mivel a lánc fennállása legradikálisabb átalakítási programját hajtja végre.
Ennek keretében lekapcsolták az anyavállalatról az elektronikai és szórakoztatóipari termékekkel kereskedő MediaMarkt és Saturn áruházláncot, amely Ceconomy néven kezdte meg tőzsdei pályafutását két és fél évvel ezelőtt. Rá egy évre a legendás, de a vásárlási szokások változásához nehezen alkalmazkodó Kaufhof áruházláncot adták el a kanadai Hudson’s Baynek, amely aztán a versenytárs Karstadttal egybeolvasztott vállalatot tavaly továbbadta René Benko ingatlanhasznosító érdekeltségének, az osztrák Signa Holdingnak. A legértékesebb és legdinamikusabban fejlődő kínai Metro érdekeltséget tavaly októberben értékesítették, a vevő a helyi Wumart volt. A karcsúsítás az idén a masszívan veszteséges Real kiskereskedelmi hálózattal folytatódott, amelyen egymilliárd euróért sikerült túladniuk, a vevő az X+Bricks és az SCP Group konzorciuma volt. Tekintettel arra, hogy ebben az esetben is ingatlanhasznosító társaságokról van szó, a Real boltok profilja hamarosan meg is változhat.
A Metro ezzel visszatért a kályhához, és ezután azzal foglalkozhat, amihez ért: a cash and carry (c+c) nagykereskedelmi tevékenységgel, Európában. A cégnek hazai piacán és Oroszországban is növelnie kell versenyképességét. A Sysco érdeklődése azután vált intenzívebbé, hogy a részvényesek ősszel leverték a cseh–szlovák befektetői tandem, azaz Daniel Kretinsky és Patrik Tkac 5,8 milliárd eurós kivásárlási ajánlatát, amelyet az EP Global Commerce nevű cégükön keresztül tettek. Nekik 29,9 százalékuk van a Metróban, ezzel a legnagyobb részvényesek, ám a Meridian Foundation és a Beisheim Group egyetértése nélkül béna kacsának számítanak. Az utóbbiak 20-ról 23 százalékra növelték pakettjüket a múlt hónapban, s ma is kitartanak álláspontjuk mellett, hogy a Metro krónikusan alulértékelt, főképp, ha a kiárusítást követően csökkentett adósságállományát is figyelembe vesszük. A menedzsment a Meridian és a Beisheim felé húz, ezt tanúsítja a bevásárlást üdvözlő közleményük, amelyben méltatták a páros elkötelezettségét és szerepét a vállalati stratégia átalakításában. A belharc mindenesetre folytatódik, a felek jelezték, hogy további részvényvásárlásokra is készek – írja a Reuters. A Kretinskyék által tavaly ajánlott 16 eurós részvényenkénti ártól még messze esik az árfolyam: a Sysco megjelenésének hírére 19 százalékkal 12,4
euróra erősödött. Kevésbé lelkesek a Sysco részvényesei, a cég kurzusa 1,8 százalékkal mérséklődött. Eközben Kretinsky és Tkac sem tétlenkedik, inkább átmentek bevásárolni a szomszédba: a francia Casino kiskereskedelmi láncban 5,6 százalékra növelték a részesedésüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.