A dizájn és a technológia tekintetében is a saját útját járó Mazda nem fordított hátat a vásárlók igényeinek, a klasszikus kategóriákban induló autókból álló kínálatát egyre több szabadidő-autóval egészíti ki. Legutóbb a CX-3-as és a CX-5-ös közötti rést kitöltő újdonságot leplezték le, de a 3-as műszaki alapjaira épülő crossover nem a CX-4-es, hanem a CX-30-as nevet kapta. Van rá magyarázat, hiszen Kínában már 2016 óta lehet ilyen néven autót kapni, és a félreértések elkerülésére jobbnak látták, ha új névadási logikát követnek. Egyébként ezt folytatják az első teljesen elektromos modelljükkel, az MX-30-assal.
Az év elején tesztelt új 3-as fölé pozicionált CX-30-as egyértelműen a szép kompaktra ütött, de a japánok elhivatottságát bizonyítja, hogy vették a fáradságot, és annyit változtattak a formán, hogy hasonló méreteik, illetve arányaik ellenére különböznek egymástól. Nagyobbak a fémfelületek, vaskosabbak az oldalsó műanyag betétek, ezért a CX-30-as nagyobbnak, masszívabbnak látszik, pedig kicsi a különbség a két ötajtós között. Egyformán szélesek: a crossover hasmagasságát 2,5 centiméterrel megemelték, a karosszériája további 7,5 centivel emelkedik a kompakt fölé, viszont 6,5 centivel rövidebb, és a tengelytávja is kisebb 7 centivel. Nem számít kiemelkedőnek 17,5 centis szabad magassága, de be- és kiszállásnál észrevehető a különbség a 3-ashoz képest. Nagyobb belmagassága részben kárpótol az alig feltűnően rövidebb hátsó lábtérért, ugyanis a raktere 330 helyett 430 literes.
Belső formavilága, anyaghasználata és kidolgozása ugyanazt a nívót képviseli, mint a 3-asé. Ez a kifogástalan ergonómiával együtt akár prémiumkategóriásnak is nevezhető utastér a néhány pluszcentivel és a világos tetőkárpittal tetszeni fog annak, aki kissé szűknek találná a sportos kompakt hátsó sorát. Összességében a praktikum indokolja az alapmodellek közötti 410 ezer forintos különbséget, amely Skyactiv-X motor választása esetén 350 ezerre csökken. Bár a 8,66 millió forintos ár nem számít alacsonynak, ezért cserébe magas felszereltséget és egy forradalmi technológiát adnak a japánok, amellyel a benzinesek és a dízelek előnyeit próbálták meg egyesíteni.
A 2,0 literes motor 16-3 sűrítési aránnyal, benzinszegény keverékkel és a konstrukció érdekességének számító szikravezérelt öngyulladással dolgozik. Az utóbbi az optimális működéséhez kompresszort is kapott, hogy a beszívott levegő mennyiségét és állandó légköri nyomását biztosítsa, ezenkívül lágyhibrid hajtással is kiegészítették. Száznyolcvan lóerős teljesítményét és 224 newtonméteres nyomatékát a minél hatékonyabb működésre használja fel, a hatodik fokozatot akár már óránkénti 40 kilométeres sebességnél is lehet kapcsolni. Jellemzően 1100-1200-as fordulaton a legtakarékosabb a csendes és finom működésével nyugalmat és harmóniát árasztó Skyactiv-X hajtáslánc, amely ideális esetben, egyenletes országúti haladásnál 100 kilométeren 6 liter körüli átlagot produkál, vegyes használatban azonban 7,9 literes átlagot mértünk a tesztprogramban.
Ugyan nem váltja meg a világot a Mazda egyedi fejlesztése, de nem vitás, hogy különcsége a vezető számára észrevétlen, és tudása is megfelel a CX-30-astól elvárt teljesítménynek. A jól vezethető crossover futóművét úgy hangolták, hogy jó minőségű útburkolaton kényelmesnek érezzük, de sportos sofőrök is élvezhessék stabil úttartását és nagy kanyarsebességét. Úthibákon áthaladva kissé rázós, a kormány mögött ülve csaknem olyan érzést nyújt, mint a 3-as. El kell fogadni, hogy a 11,16 millió forinttól összkerékhajtással is konfigurálható CX-30-as divatterepjáró, annak viszont szinte tökéletes!
Összegzés
A Mazda 3-as műszaki alapjaira épülő crossover azoknak lehet jó választás, akiknek tetszik a japánok szemléletmódja, de az ötajtós kompakt nem elég praktikus. A jobban használható CX-30-as egyértelműen megéri a felárát, a benzinesek és dízelek tulajdonságait vegyítő új Skyactiv-X motor azonban sem fogyasztásban, sem teljesítményben nem nyújt kiemelkedőt, amiért kifinomult működéssel kárpótol.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.