Félő, aligha éli meg 101. születésnapját Latin-Amerika második legnagyobb légitársasága, a bogotái és a New York-i tőzsdén jegyzett Avianca, amely vasárnap jelentett csődöt, miután a kolumbiai kormánnyal folytatott tárgyalásai a túlélést lehetővé tevő támogatásról kudarcba fulladtak. A cég emiatt egyik lejárt kötvényét nem tudja kifizetni, ez volt a csőd közvetlen kiváltó oka. Ha nem nyúlnak a hóna alá, akkor az Avianca lesz a pandémia első áldozata a meghatározó légitársaságok körében. A cég március végén törölte a menetrendjét, és hazaküldte húszezer alkalmazottját, akik azóta fizetést sem kapnak. A már korábban válságjeleket mutató Avianca vezérigazgatója, Anko van der Werff még bízik abban, hogy meg tudnak egyezni Bogotával, ha nem, akkor ez intő jövőkép lesz valamennyi, a nemzeti kormánytól segítséget hiába kérő légitársaság számára. A holland KLM után a második legrégebbi, 1919-es alapítású légi közlekedési vállalat a New York-i cégbíróságnál kért csődvédelmet, s jelezte, hogy újraindítja tevékenységét, amint a feltételek adottak lesznek. A cégvezetés próbálkozásait a szakmai szakszervezet is támogatja. A Reutersnek nyilatkozó helyi elemzők szerint a járvány csak a megroggyantó ütést vitte be az Aviancának, amely tavaly hiába próbálkozott 7,3 milliárd dollárra rúgó adósságának átütemezésével.
A csődhelyzetet az Avianca egyébként már az ezredforduló környékén megtapasztalta, akkor German Efromovich beszállásával állt talpra. Az agresszív terjeszkedést hirdető és ezzel a vállalatot eladósító a bolíviai születésű olajmágnást a kisebbségi tulajdonos amerikai United Airlines nyomására tavaly kitették az igazgatóságból, ám a részvények többségével továbbra is ő rendelkezik. A csőddel viszont az ugyancsak állami mentőövre szoruló United is bukhatja mintegy 700 millió dolláros befektetését. Efromovich jelezte, hogy ellenezte a csődvédelmet, az a jelenlegi vezetés felelőtlen döntése volt. A nagybefektető félreállítása óta a menedzsment drasztikus költségcsökkentési programot hirdetett, ám a társaság könyvvizsgálója, a KPMG áprilisi értékelése szerint egy évnél tovább így sem húzhatja a vállalat, amelynek adósbesorolása mélyen a bóvlikategóriában van, s a 65 millió dolláros kötvénykifizetési kötelezettség elmulasztásával már el is indult a lavina. Efromovich még az eltávolítása előtt kénytelen volt bezárni az Avianca veszteségtermelő argentin és brazil érdekeltségeit. Az Avianca árfolyama pénteken 88 centen állt New Yorkban, 2014-ben még 18 dolláron kereskedtek a részvényeivel.
Koalíciós vita a Lufthansa megmentéséről
A piacgazdaság és a korlátozott állami szerepvállalás feltétlen híveként Peter Altmaier nem támogatja, hogy Berlin a Lufthansának nyújtandó 9 milliárd eurós válságtámogatás fejében tulajdonrészt szerezzen a cégben. A német gazdasági miniszter az ARD-nek nyilatkozva leszögezte: soha semmi jóra nem vezetett, amikor az állam stratégiai döntéshozóként megjelent egy piaci alapokon működő vállalatban. A tárgyalások mai állása szerint a Lufthansa-csomag egy fedezett kölcsön és egy tőkeemelés révén megvalósuló, legfeljebb 25 százalék plusz egy részvényből álló állami tulajdonszerzés képében érkezne a céghez, ugyanakkor az állam kivonná magát a stratégiai döntéshozatal alól. Ez utóbbi az ellenzéki Zöldek szerint teljességgel elfogadhatatlan, de így látja Merkel kancellár koalíciós partnere, az életmentő beavatkozáshoz ragaszkodó szociáldemokrata párt (SPD) is, amely a munkahelymegőrzési kötelezettség előírása mellett azonnal leállíttatná az osztalékfizetést is. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.