BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteségrekord az Air France-KLM-nél

Március utolsó két hete is elegendő volt ahhoz, hogy az Air France-KLM eredményét negatívba fordítsa: a légitársaság ugyanis egyértelműen a járvány kapcsán elrendelt utazási korlátozásokkal magyarázza első negyedévének 815 millió eurós üzemi veszteségét. Frederic Gagey pénzügyi igazgató elmondta: a bevételek ilyen hirtelen elapadására nem számíthattak, s szerinte a cég kilátásai sem biztatók, a tavalyi utasszállító kapacitásuk eléréséhez több évre lesz szükségük. A júniussal záruló folyó negyedév kritikus lesz, mostani állás szerint járataik 95 százalékát kell törölniük, a harmadik negyedévben pedig előreláthatólag kapacitásaik mindössze 20 százalékát tudják hasznosítani. A havi kötelező kiadásaik így is várhatóan 400 millió euróra rúgnak ebben az időszakban. Az összeg jóval nagyobb lenne, ha a francia állam mentőalapjától nem kaptak volna hétmilliárd eurót, a holland kormány 2–4 milliárdos támogatása még függőben van. Állami segítség nélkül havi 750 millió eurót

égetne el a társaság, amely már így is számos takarékossági intézkedést vezetett be. A légi közlekedési csoport 14-14 százalékban francia és holland állami tulajdonban van, ez is indokolja a fokozott szerepvállalást.

Az Air France-KLM bevétele az első negyedévben 5,02 milliárd euró volt, ez az egy évvel korábbinál 15,5 százalékkal kevesebb. Az adózott eredmény a bázisidőszak 324 milliós vesztesége után 1,8 milliárd euró lett – szintén mínuszban. Gagey szerint már most biztos, hogy a csoport – a fennállása óta először – veszteséges üzleti évet zár. Ben Smith vezérigazgató egy hónapon belül ismerteti a válsághelyzethez igazított új terveiket, amelyben a csoport flottájának jövő évi 20 százalékos csökkentése is szerepel – írja a Reuters. A cégnek szállító Airbus és Boeing egyébként gyártási nehézségeire hivatkozva a napokban maga kezdeményezte, hogy a megrendelt repülők átadását csúsztassák későbbre. Ben Smith a hírügynökségnek adott interjújában jelezte, hogy júniusban az új menetrendhez igazítják a létszámot, ami egyértelmű utalás a közelgő tömeges elbocsátásokra. Az Air France 45 ezer, a KLM 35 ezer embernek ad munkát. A rossz hírekre 4 százalék feletti eséssel reagált az árfolyam, amely ezzel már 60 százalékos mínuszban jár az idén.

A British Airwayst (BA), az Iberiát, a Vuelingot és az Aer Lingust tömörítő IAG csoport más úton jár: tízmilliárd eurós készpénztartalékaira hivatkozva nem kér állami mentőövet, s noha a 300 millió fontos állásmegőrző támogatást megkapta, így is 12 ezer fős leépítést jelentett be tegnap. Az IAG ugyanakkor fenntartja korábbi vételi ajánlatát a spanyol Air Europa diszkont-légitársaságra, noha az egymilliárd eurós összeg leszállítását kéri. Az IAG légitársaságai júliustól járataik felét újraindítanák, ugyanakkor 68 új repülőjük átvételét elhalasztották. A piac 4 százalékos eséssel honorálta a bejelentéseket, köztük azt, hogy a csoport az utasforgalom terén várhatóan 2023-ra éri utol magát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.