BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drámai visszaesés az európai autóiparban

Rekordnagyságú, 25 százalékos visszaeséssel számolhat az idén Európában az autóipar, legalábbis ekkora mértékben csökkenhetnek az újautó-értékesítések a tavalyihoz képest. Számokban kifejezve: az Európai Unió tagállamaiban várhatóan 3,2 millióval kevesebb új autót állítanak forgalomba, ha így lesz, a darabszám 9,6 millióra esik vissza. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint a március közepétől május végéig tartó időszakban bevezetett, a koronavírus-járvány terjedését akadályozó korlátozások miatt eddig 41,5 százalékos volt az időarányos visszaesés az értékesítésben.

A gazdaságok újraindításával a helyzet ugyan javul, ám azzal is számolni kell, hogy az elhalasztott vállalati vásárlások bepótlásával ellentétes hatást vált ki a munkanélküliség gyors növekedése és a recesszió: a bizonytalanság ugyanis milliókat tántoríthat el a kocsicserétől. Kérdés, hogy az egyes államok mennyire tudják letörni ezt a természetes ellenállást roncsautóprogramok indításával. Egyelőre a legnagyobb európai piacon, Németországban dolgoztak ki vásárlásösztöntő programot, amelyet összehangoltak a klímavédelmi célkitűzésekkel, az elektromos hajtású járművek beszerzéséhez jóval magasabb támogatást ígérnek. Az viszont nem tudható, hogy ami bevált a 2008-as gazdasági világválság után, az most majd mennyire működik. Mindenesetre az ACEA kész tényként kezeli, hogy a 2013-ban megindult, az értékesítések hatéves folyamatos felfutását jelző trend megtörik. Eric-Mark Huitema ACEA-főtitkár szerint az, hogy hol fog majd padlót az autóipar, nagyban függ attól, hogy a kormányzatok milyen mélyen nyúlnak a zsebükbe a húzóágazat és a rá épülő szolgáltatóipar megmentése érdekében. A szakmai szövetség közleményében felszólítja az európai döntéshozókat, hogy sürgősen hozzák meg az ágazat talpon maradását elősegítő intézkedéseket. Az autóipar az uniós munkavállalók 6,1 százalékának, 13,8 millió embernek ad megélhetést. Huitema emlékeztetett arra, hogy az autóipar éves szinten 440 milliárd euró adót fizet be a tagállami kasszákba, és 84,4 milliárd euróval járul hozzá az EU kereskedelmi mérlegének többletéhez.

Az idén az Európai Unió tagállamaiban

3,2

millióval kevesebb új autót állíthatnak forgalomba

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.