Óriásfúzió az ételfutárok piacán
A nyugati világ legnagyobb ételfutár-vállalata jön létre azzal, hogy a Just Eat Takeaway (JET) 7,3 milliárd dollárért megvásárolja a chicagói székhelyű Grubhubot. A jól jövedelmező, dinamikusan bővülő piacon zajló konszolidációs folyamatban mindkét vállalat részt vesz: a Just Eat januárban 7,8 milliárd dollárt fizetett a Takeawayért, míg a Grubhubra az észak-amerikai piac vezető szereplője, az Uber Eats vetette ki a hálóját májusban, de a két cég együtt olyan súlyt képviselt volna az Egyesült Államokban, amely már versenyjogi aggályokat vetett fel. Ilyenek viszont az amszterdami székhelyű JET esetében nem merülnek fel, ez a cég a brit, a német és a holland piacon különösen erős, a Grubhub pedig Latin-Amerikában is a meghatározó szereplők közé tartozik. A jóváhagyások beszerzése után 2021 első negyedévében kezdhetik a közös munkát.
A Grubhub vezérigazgatója, Matt Maloney a Reutersnak elmondta, hogy tulajdonképpen az Uber ajánlata hajtotta őket a JET karjaiba, legalábbis felgyorsította az egyesülési folyamatot. Megkönnyítette a helyzetet – tette hozzá –, hogy a JET vezérigazgatójával, Jitse Groennel már 2007 óta ismerik egymást, cégeik üzleti modellje hasonló alapokon nyugszik, úgyhogy együttműködésük is gördülékeny lesz.
A Grubhub pénzügyileg erős, rugalmas alkalmazkodásra képes cég, amely a saját lábán is stabilan áll, de a JET olyan ajánlatot tett, amin nem volt mit gondolkozni – húzta alá Maloney. A Grubhub árfolyama 6 százalékos erősödéssel, a JET-é 13 százalékos gyengüléssel reagált a beolvasztás hírére. A Just Eat Takeaway a tavalyi évet 1,5 milliárd eurós bevétellel zárta, a Grubhub kasszájában 1,2 milliárd euró kötött ki. A karanténintézkedések idején a szolgáltatás ismertsége hatalmasat nőtt, a rendelések átlagosan 41 százalékkal gyarapodtak a futárcégeknél. A JET-et 2000-ben alapította Jitse Groen, felismerve az online ételrendelésben és kiszállításban rejlő üzleti lehetőséget. Később szisztematikus felvásárlásokkal építette fel birodalmát, melyben a mostani ügyletig 10,29 százalékos részesedése volt.
A karantén
idején
41
százalékkal nőtt az online rendelt ételek volumene