A német autóipar a fellendülés jeleit mutatja
Tiszóczi Roland | A német autóiparban fokozatos keresletnövekedés tapasztalható, ami elsősorban a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások enyhítésének köszönhető – áll a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet által közzétett felmérésben. Ennek megfelelően várhatóan növekedni fog az autóipari export is, amely Európa mellett főként a kínai megrendelésekre támaszkodik. Az Ifo szerint mind az üzleti várakozások, mind a kereslet és a megrendelések javuló tendenciát mutattak júniusban, azonban figyelmeztettek, hogy a júliusra vonatkozó üzleti adatok alapján éves összevetésben az autóiparban még mindig jelentős a visszaesés. A VW és a Daimler az Ifo felmérésében kimutatott tendenciákhoz hasonló tapasztalatokról számolt be. Úgy látják, hogy a lezárások enyhítését követően az ügyfelek visszatértek az autószalonokba, ami fokozatosan a kereslet növekedését eredményezi Európában és Kínában.
Noha a német autók piaca valóban javuló tendenciát mutatott júniusban, a fellendülés elmaradt a francia, az olasz és a spanyol eredményektől. A német piac júniusban 34,4 százalékkal esett vissza éves összevetésben – 199 ezer gépkocsit értékesítettek –, míg az első fél évben 35,5 százalék volt a visszaesés 1,105 millió darab eladásával. A kevésbé határozott felívelés mögött az állhat, hogy Németország a gazdaságélénkítés részeként az áfa 19-ről 16 százalékra csökkentését hirdette meg átmenetileg, júliustól kezdődően. Az elsősorban éppen az autóipari eladások felpörgetését célzó döntés azonban júniusban még sok esetben a vásárlás elhalasztását eredményezte a potenciális vásárlók körében. Az egységes kedvezmény miatt a zöldszervezetek tiltakozó megmozdulásokat szerveztek. Álláspontjuk szerint az autóértékesítést nem szabadna támogatni, de különösen nem a belső égésű motorral szerelt járművekét.
Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének adatai szerint az új autók regisztrációja júniusban 24 százalékkal maradt el a bázisidőszakétól, ez pedig több mint 10 százalékponttal jobb a német adatoknál. Az összeurópai adat önmagában nézve még mindig drámai, de az áprilisi 78 százalékos és a májusi 57 százalékos visszaeséshez képest jelentős javulásnak tekinthető.


