A koronavírus-járvány az újautó-értékesítésekben is tarolt, az első nyolc hónapban az egy évvel korábbinál 32 százalékkal kevesebb, 6,124 millió személyautót helyeztek forgalomba az Európai Unió tagállamaiban. A kiesett mennyiség 2,9 millió járművet takar, s az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) előrejelzése szerint már annak is örülni lehet, ha 20-25 százalék körüli visszaeséssel éli túl az évet a szektor. A nyár második két hónapjának adatait tegnap közlő ACEA szerint korai volt még a kilábalás pozitív jeleit mutató július felett érzett kereskedői öröm, az 5,7 százalékosra mérséklődő visszaesést rá egy hónapra 18,9 százalékos mínusz követte.
Júliusban a nagy piacok közül a franciáknál 3,9, a spanyoloknál 1,1 százalékos pluszt mértek, augusztusban viszont egyedül Cipruson volt növekedés (14,1 százalék). A tavaszi kényszerű gyárleállások miatt csaknem kétmillióval kevesebb autó készült, de nem a kínálat beszűkülése, hanem a járvány okozta gazdasági bizonytalanság miatti óvatosság és a drámai méreteket öltő munkanélküliség az, ami a vevőket vásárlási terveik feladására, jobb esetben elhalasztására készteti. Jellemző, hogy a zuhanás azokban a mediterrán országokban a legsúlyosabb, ahol a vírus emberéletben a legnagyobb károkat okozta. Augusztussal bezáróan a meghatározó piacok közül a spanyolok mérlege volt a legelkeserítőbb (mínusz 40,6 százalék), őket az olaszok (mínusz 38,9) és a franciák (mínusz 32,0) követték. Legalább az EU-ból távozó britek nem rontották a statisztikát a mínusz 39,7 százalékos adatukkal.
Európában a legjobban a finnek állták a sarat, náluk nyolcvanezer autót adtak el, ami csak 18,3 százalékkal kevesebb a tavalyinál. A bivalyerős német gazdaság 28,8 százalékos mínuszban van, ott viszont már él a válságok idején csodafegyverként bevetett roncsautóprogram, amelynek keretében gáláns állami támogatással lehet lecserélni az autókat, ám csak kedvező környezetvédelmi besorolásúra.
Az európai autóipart a gyenge kereslet mellett jelenleg két fő kérdés izgatja: ezek közül a britek ügyére létezik adminisztratív orvosság, de a koronavírus támadásának második hullámára nem. Az Egyesült Királyság most, vélhetően taktikai okokból, egyoldalúan újabb engedményeket igyekszik kicsikarni Brüsszeltől, ám ha a szabadkereskedelmi megállapodás esélyét ezzel megtorpedózzák, a saját autóiparukat is tönkreteszik. S bár mindenütt azt hirdetik a kormányok, hogy a második hullámban a gazdaság működtetése abszolút prioritást élvez, a vírust ez aligha hatja meg. Csökkentett termelésről, gyárleállásokról szóló hírekre kell ősszel felkészülni. Az első ilyen már meg is érkezett, igaz, Dél-Koreából, ahol tegnap a Kia leállította az autógyártást a Szöul-közeli üzemeiben, mert nyolc pozitív koronavírusos esetet találtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.