BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Harmadával zsugorodott az európai újautó-piac

A koronavírus-járvány az újautó-értékesítésekben is tarolt, az első nyolc hónapban az egy évvel korábbinál 32 százalékkal kevesebb, 6,124 millió személyautót helyeztek forgalomba az Európai Unió tagállamaiban. A kiesett mennyiség 2,9 millió járművet takar, s az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) előrejelzése szerint már annak is örülni lehet, ha 20-25 százalék körüli visszaeséssel éli túl az évet a szektor. A nyár második két hónapjának adatait tegnap közlő ACEA szerint korai volt még a kilábalás pozitív jeleit mutató július felett érzett kereskedői öröm, az 5,7 százalékosra mérséklődő visszaesést rá egy hónapra 18,9 százalékos mínusz követte.

Júliusban a nagy piacok közül a franciák­nál 3,9, a spanyoloknál 1,1 százalékos pluszt mértek, augusztusban viszont egyedül Cipruson volt növekedés (14,1 százalék). A tavaszi kényszerű gyárleállások miatt csaknem kétmillióval kevesebb autó készült, de nem a kínálat beszűkülése, hanem a járvány okozta gazdasági bizonytalanság miatti óvatosság és a drámai méreteket öltő munkanélküliség az, ami a vevőket vásárlási terveik feladására, jobb esetben elhalasztására készteti. Jellemző, hogy a zuhanás azokban a mediterrán országokban a legsúlyosabb, ahol a vírus emberéletben a legnagyobb károkat okozta. Augusztussal bezáróan a meghatározó piacok közül a spanyolok mérlege volt a legelkeserítőbb (mínusz 40,6 százalék), őket az olaszok (mínusz 38,9) és a franciák (mínusz 32,0) követték. Legalább az EU-ból távozó britek nem rontották a statisztikát a mínusz 39,7 százalékos adatukkal.

Európában a legjobban a finnek állták a sarat, náluk nyolcvanezer autót adtak el, ami csak 18,3 százalékkal kevesebb a tavalyinál. A bivalyerős német gazdaság 28,8 százalékos mínuszban van, ott viszont már él a válságok idején csodafegyverként bevetett roncsautóprogram, amelynek keretében gáláns állami támogatással lehet lecserélni az autókat, ám csak kedvező környezetvédelmi besorolásúra.

Az európai autóipart a gyenge kereslet mellett jelenleg két fő kérdés izgatja: ezek közül a britek ügyére létezik adminisztratív orvosság, de a koronavírus támadásának második hullámára nem. Az Egyesült Királyság most, vélhetően taktikai okokból, egyoldalúan újabb engedményeket igyekszik kicsikarni Brüsszeltől, ám ha a szabadkereskedelmi megállapodás esélyét ezzel megtorpedózzák, a saját autóiparukat is tönkreteszik. S bár mindenütt azt hirdetik a kormányok, hogy a második hullámban a gazdaság működtetése abszolút prioritást élvez, a vírust ez aligha hatja meg. Csökkentett termelésről, gyárleállásokról szóló hírekre kell ősszel felkészülni. Az első ilyen már meg is érkezett, igaz, Dél-Koreából, ahol tegnap a Kia leállította az autógyártást a Szöul-közeli üzemeiben, mert nyolc pozitív koronavírusos esetet találtak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.