Két éve nem adtak el olyan kevés iPhone-t, mint a szeptemberrel zárult üzleti negyedévben – derült ki az Apple beszámolójából. A spekulációk visszaszorítása érdekében eladási darabszámot már egy éve nem közöl a cég, értékben viszont 20,7 százalékos csökkenést jelez a 26,4 milliárd dolláros forgalmi adat. A durva visszaesésre pofonegyszerű a magyarázat: a nagy érdeklődéssel várt, 12-es számot viselő új modell bemutatása és forgalmazása a járvány miatt átcsúszott október közepére, így az a folyó negyedév eredményeit javítja. A sok helyütt már működő 5G-s hálózattal rendelkező Kínában az emberek inkább kivártak, hogy az első 5G-képes iPhone-t megvásárolhassák. Emiatt ott 28,5 százalékkal szűkebb, 7,95 milliárd dolláros forgalmat regisztráltak. A gyorsjelentést övező csalódás 5 százalékos árfolyamesést s vele százmilliárd dolláros piaci értékvesztést okozott, noha az Apple mutatói szokás szerint verték az elemzői konszenzust: a 64,7 milliárd dolláros bevétel egymilliárddal, a 73 centes egy részvényre eső profit pedig 3 centtel. A cég nem adott előrejelzést a karácsonyi szezonra.
Az Amazon viszont igen: az e-kereskedelmi óriás a járvány egyik legnagyobb haszonélvezőjeként kiugró forgalomra számít, s immár az a gondja, hogyan tudna lépést tartani a dinamikusan növekvő házhozszállítási igényekkel. A cég, amely 400 ezer dolgozót vett fel február óta, ismét rekordot jelentő, triplázódó, 6,3 milliárdos tiszta profittal zárta a negyedévet. A durván megnövekedő kiadásai – csak saját dolgozói egészségvédelmére 4 milliárd dollárt költ a folyó negyedévben – bizonytalanná teszik a profitkilátásait. Üzemi szinten 1–4,5 milliárd dollár közé várják az eredményt a csúcsszezonban, miközben a FactSet elemzői konszenzusa 5,8 milliárdról szól. Az emiatt érzett csalódás 2 százalékkal vitte lejjebb az árfolyamot. A bevételi oldallal nem lesz gond, a cég először szárnyalhatja túl a százmilliárdos álomhatárt, s rögtön 112–121 milliárd közötti rekordot állíthat fel a most zárt negyedév 37 százalékos bővülést hozó 96,1 milliárdja után.
Az Alphabet sem panaszkodhat, a csoporthoz tartozó Google hirdetési szolgáltatásait ismét egyre többen veszik igénybe. A harmadik negyedévben mindenütt javult a hirdetési kedv. Ebbe az amerikai elnökválasztás és az utazási-szolgáltatási hirdetések visszatérése is besegített. Globálisan 15 százalék volt a többletforgalom (46,2 milliárd dollár), miközben a Refinitiv konszenzusa 5,9 százalékos tempót vetített előre. Profitsoron 3,5 milliárddal becsülték alá az Alphabet teljesítményét, a cég 11,2 milliárdon osztozhat majd részvényeseivel. Az árfolyam 8,5 százalékot erősödött a kedvező hírekre.
A szintén a hirdetésekből élő Facebook árfolyama nem reagált az elemzői várakozásokat kenterbe verő negyedéves eredményekre: a várt 12 helyett 22 százalékkal 21,47 milliárd dollárra nőtt a bevétel, míg az adózott profit a tavalyi 6,09-ról 7,85 milliárdra hízott. A konszenzus ennek a fele volt. Mark Zuckerberg cége azonban figyelmeztetett, hogy jövőre nehezebb dolguk lesz, dinamikus növekedésre nem lehet számítani. Arra viszont igen, hogy a Facebookkal és az említett három tech óriással szembeni trösztellenes amerikai vizsgálat súlyos következményekkel, akár a cégek feldarabolásával járhat. Az Európai Bizottság alelnöke, Margrethe Vestager pedig pénteken jelentette be, hogy a szakértőik átvizsgálják a digitális cégek hirdetési algoritmusait és adatbázisait, hogy megbizonyosodjanak, nem folytatnak-e versenyellenes gyakorlatot az uniós piacon.
Az Apple Kínában
7,95
milliárd dollárt kasszírozott
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.