BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vésik már a Norwegian fejfáját

Újabb nagy lépéssel került közelebb a csődhöz a Norwegian Air, miután kiderült, hogy nem reménykedhet se újabb állami tőkeinjekcióban, se hitelezői megértésében. Összeomlása viszont kapóra jött a Wizz Airnek, amely azonnal rá is repült a fapados rivális által szabadon hagyott piacra.

Egyelőre úgy tűnik, menthetetlen Európa harmadik legnagyobb fapados légitársasága, a Norwegian Air mögül ugyanis kihátrált a norvég kormány. Oslótól nem számíthat további anyagi segítségre az átgondolatlan és túl gyors növekedési stratégiájába belebukott vállalat. Az ünnepeket még megéri a Norwegian, 2021 első negyedévében azonban végképp kifut a pénzből – hacsak nem történik valamilyen csoda, és a járvány miatti utazási korlátozások nem rontják tovább a túlélési esélyeit. Emlékezetes, hogy a Norwegian a szakértői figyelmeztetések ellenére a transzatlanti járatokra is kiterjesztette fapados üzleti modelljét, és amikor belátta a tévedését, már rég késő volt – végzetesen eladósodott. Nem segítette a kilábalását az sem, hogy a leggazdaságosabban üzemeltethető húsz Boeing 737 MAX típusú gépét tavaly március óta nélkülözni kényszerül a modellre a két légi katasztrófa miatt elrendelt, globális repülési tilalom miatt. Az sem vigasz, hogy emiatt a Boeingtól kártérítést kapnak majd valamikor.

A tegnap kiadott gyorsjelentés szerint a Norwegiannek szeptember végén már csak 378 millió dollárja maradt, a nyáron a tartalékaik harmadát felélték. Erna Solberg kormánya hétfőn elutasította a légitársaság vezetésének kérését, hogy újabb pénzinjekcióval segítse ki a céget, ezúttal 440-550 millió dollárra tartottak volna igényt. Az elutasítást azzal indokolta a kabinet, hogy a tavasszal egyszer már adtak támogatást a munkahelyek megőrzéséhez, és túl nagy rizikót vállalnának egy újabb csomaggal. Ez persze nem azt jelenti, hogy a munka nélkül maradottakat magukra hagyják. Tízezer alkalmazott van fizetett kényszerszabadságon, hozzájuk hamarosan még ezerhatszázan csatlakoznak. A megmaradt tizenkét járat, valamint a vállalat üzemeltetéséhez már hatszáz ember is elegendő.

A Norwegian már csak belföldön repül, ráadásul ott is meg kell vívnia harcát az agresszíven terjeszkedő Wizz Airrel, amely a frissen létrehozott oslói bázisáról Bergenbe, Tromsobe és Trondheimbe indít belföldi járatokat. Megjelenése nem keltett osztatlan örömet. Solberg például a maga részéről bojkottálja a munkavállalói jogok gyakorlásának sok teret nem engedő Wizz Airt, a kormányfő a skandináv államok közös tulajdonában lévő SAS járataival bonyolítja le a belföldi útjait.

A Norwegian a kormánytámogatás mellett repülői és más eszközei eladásából, továbbá a tulajdonosaitól remélt pénzt, és megpróbálja adósságait saját részvényeivel törleszteni. Csakhogy a tegnapi rossz hírek újabb 6,8 százalékkal húzták lejjebb a Norwegian részvényárfolyamát, amely ezzel január óta már 99 százalékos pokoljáráson van túl. A flotta fele lízingelt repülőkből áll, a bérbe adó társaságok tavasszal már belementek egy adósságcserébe, de valószínűtlen, hogy garanciák nélkül ezt még egyszer megtennék. Bankhitelre sem számíthat a cég. A Norwegian üzemi vesztesége a harmadik negyedévben 310 millió dollár volt, míg egy évvel ezelőtt még 333 milliós pluszban állt. Kötelezettségei 7,41 milliárd dollárra rúgnak, ebből 5,38 milliárddal a bankoknak tartozik. A múlt hónapban még 21 repülő teljesített szolgálatot a 140 darabos flottából, mára számuk hatra csökkent. A MAX-ok mellett a földön vesztegel az a 37 darab Boeing 787 Dreamliner is, amelyekkel egykor a transzatlanti járatokat teljesítették.

A norvég fapados adóssága

7,41

milliárd dollárra nőtt szeptember végére

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.