Egyelőre úgy tűnik, menthetetlen Európa harmadik legnagyobb fapados légitársasága, a Norwegian Air mögül ugyanis kihátrált a norvég kormány. Oslótól nem számíthat további anyagi segítségre az átgondolatlan és túl gyors növekedési stratégiájába belebukott vállalat. Az ünnepeket még megéri a Norwegian, 2021 első negyedévében azonban végképp kifut a pénzből – hacsak nem történik valamilyen csoda, és a járvány miatti utazási korlátozások nem rontják tovább a túlélési esélyeit. Emlékezetes, hogy a Norwegian a szakértői figyelmeztetések ellenére a transzatlanti járatokra is kiterjesztette fapados üzleti modelljét, és amikor belátta a tévedését, már rég késő volt – végzetesen eladósodott. Nem segítette a kilábalását az sem, hogy a leggazdaságosabban üzemeltethető húsz Boeing 737 MAX típusú gépét tavaly március óta nélkülözni kényszerül a modellre a két légi katasztrófa miatt elrendelt, globális repülési tilalom miatt. Az sem vigasz, hogy emiatt a Boeingtól kártérítést kapnak majd valamikor.
A tegnap kiadott gyorsjelentés szerint a Norwegiannek szeptember végén már csak 378 millió dollárja maradt, a nyáron a tartalékaik harmadát felélték. Erna Solberg kormánya hétfőn elutasította a légitársaság vezetésének kérését, hogy újabb pénzinjekcióval segítse ki a céget, ezúttal 440-550 millió dollárra tartottak volna igényt. Az elutasítást azzal indokolta a kabinet, hogy a tavasszal egyszer már adtak támogatást a munkahelyek megőrzéséhez, és túl nagy rizikót vállalnának egy újabb csomaggal. Ez persze nem azt jelenti, hogy a munka nélkül maradottakat magukra hagyják. Tízezer alkalmazott van fizetett kényszerszabadságon, hozzájuk hamarosan még ezerhatszázan csatlakoznak. A megmaradt tizenkét járat, valamint a vállalat üzemeltetéséhez már hatszáz ember is elegendő.
A Norwegian már csak belföldön repül, ráadásul ott is meg kell vívnia harcát az agresszíven terjeszkedő Wizz Airrel, amely a frissen létrehozott oslói bázisáról Bergenbe, Tromsobe és Trondheimbe indít belföldi járatokat. Megjelenése nem keltett osztatlan örömet. Solberg például a maga részéről bojkottálja a munkavállalói jogok gyakorlásának sok teret nem engedő Wizz Airt, a kormányfő a skandináv államok közös tulajdonában lévő SAS járataival bonyolítja le a belföldi útjait.
A Norwegian a kormánytámogatás mellett repülői és más eszközei eladásából, továbbá a tulajdonosaitól remélt pénzt, és megpróbálja adósságait saját részvényeivel törleszteni. Csakhogy a tegnapi rossz hírek újabb 6,8 százalékkal húzták lejjebb a Norwegian részvényárfolyamát, amely ezzel január óta már 99 százalékos pokoljáráson van túl. A flotta fele lízingelt repülőkből áll, a bérbe adó társaságok tavasszal már belementek egy adósságcserébe, de valószínűtlen, hogy garanciák nélkül ezt még egyszer megtennék. Bankhitelre sem számíthat a cég. A Norwegian üzemi vesztesége a harmadik negyedévben 310 millió dollár volt, míg egy évvel ezelőtt még 333 milliós pluszban állt. Kötelezettségei 7,41 milliárd dollárra rúgnak, ebből 5,38 milliárddal a bankoknak tartozik. A múlt hónapban még 21 repülő teljesített szolgálatot a 140 darabos flottából, mára számuk hatra csökkent. A MAX-ok mellett a földön vesztegel az a 37 darab Boeing 787 Dreamliner is, amelyekkel egykor a transzatlanti járatokat teljesítették.
A norvég fapados adóssága
7,41
milliárd dollárra nőtt szeptember végére
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.