BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilométeres sorok állnak a cseh–német határon

Komoly fennakadásokat okozhat hamarosan az ellátási láncokban – elsősorban az autóiparban – a vasárnap életbe léptetett német beutazási tilalom és határellenőrzés, amely az ausztriai Tirol mellett Csehországot érinti. A tartomány és a közép-európai ország is fertőzési gócponttá vált a koronavírus dél-afrikai mutációja miatt, ez késztette a döntésre a berlini kormányt. Angela Merkel kancellár szóvivője, Steffen Seibert azonban megnyugtatott mindenkit, hogy a határellenőrzés ideiglenes, csak végső eszközként alkalmazták. „Mindenkinek az az érdeke, hogy visszatérjünk a normális rendszerhez” – mondta.

Ettől azonban még messze vagyunk, a dpa német hírügynökség jelentése szerint tegnap reggelre több kilométer hosszú kocsisorok torlódtak fel a határhoz vezető cseh utakon, a Prágát és Drezdát összekötő E55-ös autópályán egészen Ústí nad Labemig álltak a kamionok, a Nürnbergbe vezető E50-esen pedig húsz kilométeresre nőtt a dugó. Mindez annak ellenére történt, hogy a belépési tilalom nem vonatkozik a kulcsfontosságú munkát végzőkre, így a teherautó-sofőrökre sem. Viszont nekik is az interneten kell regisztrálniuk, és rendelkezniük kell 48 óránál nem régebbi negatív vírusteszttel.

A Cseh Köztársaság létfontosságú szerepet játszik sok német vállalat ellátási láncában, az autógyártók érdekvédelmi szövetsége azonnal figyelmeztetett, hogy a korlátozások következtében a tavaszihoz hasonlóan ismét leállhat a termelés. A BMW és a Volkswagen érintett elsősorban, az előbbi a dingolfingi üzemében – Európa legnagyobb autógyárában – sok cseh munkavállalót is foglalkoztat. A vállalat egységei tegnap még a megszokott módon termeltek, mert, mint azt a szóvivőjük kifejtette, elegendő alkatrészt halmoztak fel. A Bloombergnek arra a kérdésére azonban nem válaszolt, hogy a héten számítanak-e alkatrészhiányra és leállásra. Egyelőre a Volkswagen és az Audi sem jelzett ellátási problémát, ami újabb fejfájást okozna a német autógyáraknak a globális félvezetőhiány után.

A közúti fuvarozók nemzetközi egyesülete (IRU) szerint a korlátozások kezdenek már káoszt okozni a teljes európai áruforgalomban a kelet–nyugati folyosón és az Olaszországból északra, a Brenner-hágón át vezető kulcsfontosságú szállítási útvonalon. Az IRU a múlt hónapban levelet írt Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének, amelyben azonnali intézkedést sürgetett az áruk szabad mozgásának korlátozása ellen, és különösen az ellen, hogy a hivatásos teherautó-sofőröknek kötelező negatív tesztet bemutatniuk. A Tirolon átvezető észak–déli folyosón naponta több mint hétezer ka­mion halad át, és további több tízezer a Csehországot átszelő keleti–nyugati folyosón. „A fül­kében elszigetelten utazó kamionsofőrök nincsenek kitéve a vírusnak, és betartják a munkaadóik által hozott szigorú járványvédelmi szabályokat, például azt is, amelyik tiltja a fizikai érintkezést a személyzettel az áru be- és kirakodása során” – érvel Umberto de Pretto, az IRU főtitkára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.