Komoly fennakadásokat okozhat hamarosan az ellátási láncokban – elsősorban az autóiparban – a vasárnap életbe léptetett német beutazási tilalom és határellenőrzés, amely az ausztriai Tirol mellett Csehországot érinti. A tartomány és a közép-európai ország is fertőzési gócponttá vált a koronavírus dél-afrikai mutációja miatt, ez késztette a döntésre a berlini kormányt. Angela Merkel kancellár szóvivője, Steffen Seibert azonban megnyugtatott mindenkit, hogy a határellenőrzés ideiglenes, csak végső eszközként alkalmazták. „Mindenkinek az az érdeke, hogy visszatérjünk a normális rendszerhez” – mondta.
Ettől azonban még messze vagyunk, a dpa német hírügynökség jelentése szerint tegnap reggelre több kilométer hosszú kocsisorok torlódtak fel a határhoz vezető cseh utakon, a Prágát és Drezdát összekötő E55-ös autópályán egészen Ústí nad Labemig álltak a kamionok, a Nürnbergbe vezető E50-esen pedig húsz kilométeresre nőtt a dugó. Mindez annak ellenére történt, hogy a belépési tilalom nem vonatkozik a kulcsfontosságú munkát végzőkre, így a teherautó-sofőrökre sem. Viszont nekik is az interneten kell regisztrálniuk, és rendelkezniük kell 48 óránál nem régebbi negatív vírusteszttel.
A Cseh Köztársaság létfontosságú szerepet játszik sok német vállalat ellátási láncában, az autógyártók érdekvédelmi szövetsége azonnal figyelmeztetett, hogy a korlátozások következtében a tavaszihoz hasonlóan ismét leállhat a termelés. A BMW és a Volkswagen érintett elsősorban, az előbbi a dingolfingi üzemében – Európa legnagyobb autógyárában – sok cseh munkavállalót is foglalkoztat. A vállalat egységei tegnap még a megszokott módon termeltek, mert, mint azt a szóvivőjük kifejtette, elegendő alkatrészt halmoztak fel. A Bloombergnek arra a kérdésére azonban nem válaszolt, hogy a héten számítanak-e alkatrészhiányra és leállásra. Egyelőre a Volkswagen és az Audi sem jelzett ellátási problémát, ami újabb fejfájást okozna a német autógyáraknak a globális félvezetőhiány után.
A közúti fuvarozók nemzetközi egyesülete (IRU) szerint a korlátozások kezdenek már káoszt okozni a teljes európai áruforgalomban a kelet–nyugati folyosón és az Olaszországból északra, a Brenner-hágón át vezető kulcsfontosságú szállítási útvonalon. Az IRU a múlt hónapban levelet írt Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének, amelyben azonnali intézkedést sürgetett az áruk szabad mozgásának korlátozása ellen, és különösen az ellen, hogy a hivatásos teherautó-sofőröknek kötelező negatív tesztet bemutatniuk. A Tirolon átvezető észak–déli folyosón naponta több mint hétezer kamion halad át, és további több tízezer a Csehországot átszelő keleti–nyugati folyosón. „A fülkében elszigetelten utazó kamionsofőrök nincsenek kitéve a vírusnak, és betartják a munkaadóik által hozott szigorú járványvédelmi szabályokat, például azt is, amelyik tiltja a fizikai érintkezést a személyzettel az áru be- és kirakodása során” – érvel Umberto de Pretto, az IRU főtitkára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.