Nyolcmilliárd eurós veszteséggel zárta 2020-as üzleti évét Európa harmadik legnagyobb autógyártója, de a Renault számára az idei esztendő sem lesz sétagalopp – ismerte el Luca De Meo, a francia konszern irányítását tavaly júliusban átvevő, amúgy a Volkswagen csoporttól átigazolt topmenedzser. A Refinitiv konszenzusa 7,4 milliárd eurós mínuszról szólt, amelynek javát még az első félévi gyárleállások idején hozták össze. A Renault tavaly 2,95 millió autót értékesített, 21,3 százalékkal kevesebbet, mint a megelőző évben. De Meo a gyászos eredmények ismertetése után azt ígérte, hogy felsrófolják marzsaikat, növelik az autóeladásaikat, amelyekből tavaly 21,7 százalékkal kevesebb, 43,5 milliárd euró bevételük származott, a második fél év valamivel kedvezőbb volt. Előremutató jelként értékelik, hogy a járványra válaszul elrendelt kétmilliárd eurós költségcsökkentési programjukat idő előtt, talán már decemberre teljesíthetik. De Meo ugyanakkor kikotyogta, hogy az aktuális lezárások miatt több piacukról is nyugtalanító hírek érkeztek a kereslet csökkenéséről. Kereskedőiknél és saját raktáraikban 486 ezer autójuk porosodik, ez 61 napnyi termelésnek felel meg. Egy évvel korábban százezerrel karcsúbb volt a gazdára váró állomány. Készletkisöprésről még sincs szó, sőt, most épp vastagabban fogó ceruzával írják át az árcédulákat számos modelljüknél. A Renault negatív cash flow-val zárta az évet, ebben nagy szerepe volt az Európai Központi Banknak, amely a bankok osztalékfizetését gyakorlatilag felfüggesztette, s ennek a cég saját, RCI nevű finanszírozó bankja is áldozatul esett – emlékeztet a Reuters. Clotilde Delbos pénzügyi igazgató bízik abban, hogy a járványhelyzet javulásával a beragadt osztalékhoz is előbb-utóbb hozzájutnak, és a cash flow pozitívba fordul.
Járműkínálatának szűkítésével, tömeges elbocsátásokkal és kutatás-fejlesztési keretének megvágásával próbál úrrá lenni a Renault a nehézségein, miközben piaci pozícióit a hazai rivális Peugeot-Citroen és a Fiat Chrysler fúziójával létrejött Stellantis is hevesen támadja. A cég abban bízik, hogy az elektromos autók értékesítésében megszerzett európai piacvezető szerepét erősíteni tudja, ezért felgyorsítja a villanyautók gyártására való átállást. A Renault gondol a magyar nagycsaládosokra is, ők is vásárolhatnak majd állami támogatással azokból a hétüléses sportos crossoverekből, amelyek gyártását most jelentették be. A három új modellt a spanyolországi Palenciában lévő üzemben gyártják 2022-től. Pénzügyi célokat most óvatosságból nem tett közzé az autógyártó, így a részvényeseknek nem lesz mit számon kérniük a vezetéstől. A befektetők mindenesetre nem díjazták a célok megfogalmazása nélküli jövőképet, ez tükröződik a részvényárfolyam 5,3 százalékos befékezésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.