BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teli a raktár, lyukas a kassza a Renault-nál

Nyolcmilliárd eurós veszteséggel zárta 2020-as üzleti évét Európa harmadik legnagyobb autógyártója, de a Renault számára az idei esztendő sem lesz sétagalopp – ismerte el Luca De Meo, a francia konszern irányítását tavaly júliusban átvevő, amúgy a Volkswagen csoporttól átigazolt topmenedzser. A Refinitiv konszenzusa 7,4 milliárd eurós mínuszról szólt, amelynek javát még az első félévi gyárleállások idején hozták össze. A Renault tavaly 2,95 millió autót értékesített, 21,3 százalékkal kevesebbet, mint a megelőző évben. De Meo a gyászos eredmények ismertetése után azt ígérte, hogy felsrófolják marzsaikat, növelik az autóeladásaikat, amelyekből tavaly 21,7 százalékkal kevesebb, 43,5 milliárd euró bevételük származott, a második fél év valamivel kedvezőbb volt. Előremutató jelként értékelik, hogy a járványra válaszul elrendelt kétmilliárd eurós költségcsökkentési programjukat idő előtt, talán már decemberre teljesíthetik. De Meo ugyanakkor kikotyogta, hogy az aktuális lezárások miatt több piacukról is nyugtalanító hírek érkeztek a kereslet csökkenéséről. Kereskedőiknél és saját raktáraikban 486 ezer autójuk porosodik, ez 61 napnyi termelésnek felel meg. Egy évvel korábban százezerrel karcsúbb volt a gazdára váró állomány. Készletkisöprésről még sincs szó, sőt, most épp vastagabban fogó ceruzával írják át az árcédulákat számos modelljüknél. A Renault negatív cash flow-val zárta az évet, ebben nagy szerepe volt az Európai Központi Banknak, amely a bankok osztalékfizetését gyakorlatilag felfüggesztette, s ennek a cég saját, RCI nevű finanszírozó bankja is áldozatul esett – emlékeztet a Reuters. Clotilde Delbos pénzügyi igazgató bízik abban, hogy a járványhelyzet javulásával a beragadt osztalékhoz is előbb-utóbb hozzájutnak, és a cash flow pozitívba fordul.

Járműkínálatának szűkítésével, tömeges elbocsátásokkal és kutatás-fejlesztési keretének megvágásával próbál úrrá lenni a Renault a nehézségein, miközben piaci pozícióit a hazai rivális Peugeot-Citroen és a Fiat Chrysler fúziójával létrejött Stellantis is hevesen támadja. A cég abban bízik, hogy az elektromos autók értékesítésében megszerzett európai piacvezető szerepét erősíteni tudja, ezért felgyorsítja a villanyautók gyártására való átállást. A Renault gondol a magyar nagycsaládosokra is, ők is vásárolhatnak majd állami támogatással azokból a hétüléses sportos crossoverekből, amelyek gyártását most jelentették be. A három új modellt a spanyolországi Palenciában lévő üzemben gyártják 2022-től. Pénzügyi célokat most óvatosságból nem tett közzé az autógyártó, így a részvényeseknek nem lesz mit számon kérniük a vezetéstől. A befektetők mindenesetre nem díjazták a célok megfogalmazása nélküli jövőképet, ez tükröződik a részvényárfolyam 5,3 százalékos befékezésében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.