Tiszóczi Roland | Sikerült kiszabadítani a Szuezi-csatornát múlt hét kedd óta elzáró Ever Given konténerszállító hajót – a kedvező hír hatására a Brent olaj ára 63 centtel,
1 százalékkal, hordónként 63,94 dollárra esett –, ám még mindig rengeteg a teendő a világkereskedelem 12 százalékát érintő kereskedelmi útvonal forgalmának helyreállításáig. Mohab Mamis egyiptomi elnöki tanácsadó elmondta, hogy terveik szerint a csatorna két oldalán feltorlódott hajók átkelését egy hét alatt megoldják. Hugo De Stoop, az olajszállító tartályhajókat üzemeltető Euronav NV vezérigazgatója viszont azt hangsúlyozta a Bloombergnek, hogy számításai szerint ez túlzottan optimista becslés. A körülbelül 450 hajónak, amely vagy a csatornában, vagy a két oldalán várakozik, legalább két-három hétbe telhet, mire elhagyja a térséget. A Maersk hajózási társaság szerint a fennakadás hatásai hónapokig is eltarthatnak, a kikötői torlódások és a további késedelem pedig elkerülhetetlen. Ezért több konténerszállító vállalat a jó hírek dacára úgy döntött, hogy nem a csatorna, hanem az Afrikát délről megkerülő útvonal felé tereli az áruszállítóit, ami az Európát és Ázsiát összekötő utat több mint ötezer kilométerrel és 12 nappal megnöveli. A hajózási szakértők emiatt arra számítanak, hogy az elkövetkező hónapokban még nagyobb nyomás nehezedik majd a már így is túlfeszített óceáni árufuvarozási piacokra – főként a csatornát használó ázsiai és európai térségben –, a felborult menetrendek és a rakományok egyenetlen eloszlása miatt. Ez a helyzet az európai feldolgozóipart, ezen belül az autógyártást érinti a legérzékenyebben. A késések a globális ellátási láncokra normális körülmények között nincsenek nagyobb hatással. Ám a keleti országokban megnőtt fogyasztói kereslet, az ipari alapanyagok iránti kimagasló igény Európában, valamint a globális konténerhiány a legkisebb külső sokkal szemben is rendkívül sebezhetővé tette az ellátási láncokat. A baleset nem is jöhetett volna rosszabbkor. Szakértők szerint 2021 második negyedévében nagyobb zavarok léphetnek fel a globális kereskedelemben, mint tavaly év végén.
A Lloyd’s List című tengerhajózási szaklap számításai szerint a fennakadás miatt óránként körülbelül 400 millió dollár értékű áru nem ért célba, ebből a nyugati irányú forgalom körülbelül napi 5,1 milliárd dollár, a kelet felé tartó termékek értéke pedig 4,5 milliárd dollár. A fennakadás a tavaly tavaszi lezárásokat követően ismét felveti a kérdést, hogy összességében valóban költségcsökkentő-e – a Toyota gyártási rendszerében először az ötvenes években alkalmazott – just-in-time készletgazdálkodás a jelenlegi globális formájában. Egyiptomnak is tetemes veszteséget okoz a fennakadás, ugyanis a csatornán való áthaladás után beszedett díjak a világjárvány előtt a GDP majdnem 2 százalékára rúgtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.