Habár súlyosan érintette a Tescót a járvány, egyúttal lehetőséget teremtett számára a modern kor követelményeinek megfelelő átállásra, ebből pedig hosszabb távon profitálni tud Európa legnagyobb kiskereskedelmi lánca – derül ki a tegnap közzétett, február végével zárult 2020–2021-es üzleti év előzetes adataiból. Mivel ez az időintervallum szinte tökéletesen lefedi a Covid-időszakot, pontos képest fest a kiskereskedelmet ért üzleti hatásokról. A Tescónak például költségoldalon 892 millió fontos kiadást jelentettek a járvánnyal összefüggő intézkedések, normál esetben ez az összeg az üzemi eredményt hizlalta volna. Ez csak a brit piacra vonatkozó adat, és a folyó üzleti évben további 220 millió font ilyen jellegű kiadásra lehet még számítani. A járvány alatt globálisan 49,6 ezer új dolgozót szerződtettek, közülük húszezret az idén véglegesítenek.
Az üzleti év első felét még a Tesco legendás vezére, Dave Lewis menedzselte, majd átadta a marsallbotot utódjának, Kenny Murphynek. Kettejük munkája az előző évinél 19,7 százalékkal kisebb, 825 millió fontos adózás előtti profitot eredményezett, az összeg viszont így is veri az elemzői konszenzust. A forgalomra nem lehetett panasz, igaz, a megoszlásában jelentős változások történtek. Az év nagy részét jellemző korlátozások következtében a vendéglátóhelyek forgalma minimálisra csökkent, a britek a korábbi éttermi költéseiket megtartották, a menüt otthon főzték meg vagy rendelték házhoz. Ez kedvezett a Tescónak, amelynek internetes eladásai a tárgyidőszakban 77 százalékkal, 6,3 milliárd fontra ugrottak, a cég ehhez igazodva megduplázta kiszállítási kapacitását, így már heti másfél millió rendelést tud teljesíteni.
A hipermarketekben a nagybevásárlások száma a harmadával csökkent, viszont az egy látogatásra eső elköltött összeg a másfélszeresére nőtt – hangsúlyozta Murphy.
Összességében a lánc működési területén 6,3 százalékkal nagyobb, 52,71 milliárd fontos kiskereskedelmi forgalmat bonyolítottak le, ebből régiónk négy piaca – a V4- országok – 3,86 milliárd fontnyit hasított ki. Ez 0,4 százalékos éves csökkenés. Az innen származó 124 millió fontos üzemi eredmény 29 százalékos visszaesés. Hazai piacukon 1,87 milliárdos üzemi eredményt értek el, 13,5 százalékkal alacsonyabbat a bázisidőszakénál. Ott 3,5, nálunk 3,1 százalékos volt az üzemi marzs.
A 201 egységet számláló magyar lánc 545,5 milliárd forintos forgalmat ért el az üzleti évben, a bázis 557,1 milliárd forint volt. A lengyel érdekeltség a holland Salling csoportnak történt, napokban zárult eladásával háromszereplősre csökken a Tesco régiós piaca. Az osztalék a tavalyi 9,15 pennys szinten maradt. Adósságállományuk egy év alatt 300 millió fonttal, 12 milliárdra olvadt.
A Tesco gyorsjelentésére 3 százalékos eséssel reagált a részvényárfolyam, miután a társaság a nyitás után is bizonytalannak ítélte a helyzetet, és ezért nem bocsátkozott jóslásokba az új üzleti év várható eredményeiről. Legfeljebb azt tartják elképzelhetőnek, hogy az üzemi eredményt a járványt megelőző év szintjére hozzák fel. Murphy elmondta, azt tapasztalják, hogy a már beoltott idősebb polgárok visszatérnek a megszokott vásárlási formához, és felkeresik kedvenc szupermarketüket, de a vezérigazgató nem számol az online eladások jelentős visszaesésével. Hozzátette: az internetes vásárlások előretörése ellenére továbbra is a hagyományos bolthálózatuk alkotja üzleti modelljük gerincét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.