Nemzetközi gazdaság

Drasztikusan visszaesett az utasok száma

Hivatalosan megkezdődött az Európai Bizottság és a portugál EU-elnökség szervezésében a vasút európai éve. A kezdeményezés egyedülálló alkalom, hogy a vasúti közlekedés előtérbe kerüljön, és a szektor résztvevői meghatározzák a jövőbeli fejlesztési kereteket.

 

A napokban indult a vasút euró­pai évének kampánya az Európai Bizottság és a portugál EU-elnökség közös szervezésében. Az európai vasúti ágazat számára ez a kezdeményezés kiváló fejlődési lehetőség politikai, szabályozási és kulturális téren, bár a piaci liberalizációnak és a műszaki harmonizációnak köszönhetően már az elmúlt két és fél évtizedben is hatalmas előrelépések történtek az ágazatban – közölte a szervezet véleményét Stefan Back az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság márciusi plenáris ülésén.

A vasút középpontba állítása kedvező időzítés az ágazat számára, hiszen a pandémia miatt a vasúton utazók száma nagymértékben csökkent, a tavalyi második negyedévben Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban 77 százalékkal zuhant, Németországban pedig 59 százalékkal esett vissza. A tavalyi harmadik negyedévben az olasz vasúton utazók mintegy fele maradt el, és harmadával kevesebb francia utazott vonaton éves összehasonlításban. Az Egyesült Királyságban ennél is drámaibb volt a helyzet, és még a Londont Párizzsal és Brüsszellel összekötő Eurostar jövője is veszélybe került, miután az utasforgalma tavaly márciushoz képest 95 százalékot zuhant a járvány után bevezetett korlátozások miatt. Ráadásul a vasutat már eddig is csupán az utasok 7 százaléka használta, míg az árucikkek 11 százalékát szállították vonattal. Az elavult infrastruktúra, az idejétmúlt üzleti modellek és a magas karbantartási költségek olyan akadályokat jelentenek, amelyeket le kell küzdeni ahhoz, hogy egy egységes európai vasút jöhessen létre. A nagyrészt közúti szállításra támaszkodó áruszállításról is át kellene térni a vasútra, amit elősegít a TEN-T, a transzeurópai közlekedési hálózat kialakítása – írja közleményében az Európai Parlament.

A vasútnak számos előnye van, ez a szárazföldi áruszállítás leg­kö­r­nyezetbarátabb módja, hiszen míg a közlekedés okozta összes károsanyag-kibocsátás teszi ki az EU-ban az üvegházhatású gázok kibocsátásának negyedét, ehhez a vasút mindössze 0,4 százalékkal járul hozzá. Ez az egyetlen közlekedési eszköz, amely az elmúlt három évtizedben számottevően csökkentette a kibocsátásait, és a vasút nagyrészt villamosítva van, így jelentős szerepet játszik majd az európai zöldmegállapodás megvalósításában és a fenntartható turizmus kialakításában.

Ezek is érdekelhetik