BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Netflix: eufória után letargia

Egyre több kockázati tényező befolyásolja negatívan a Netflix terjeszkedési terveit. A cég hiába közöl rendszeresen jobbnál jobb üzleti számokat, a befektetők az előfizető-tábor bővülése alapján hoznak ítéletet, s ezúttal pálcát törtek felette.

A vártnál kevesebb előfizetővel tudta növelni táborát a Netflix a márciussal végződött negyedévben, a 3,98 mil­liós növekmény messze elmaradt a Refinitiv 6,25 milliós elemzői konszenzusától. Jelenleg világszerte összesen 207,6 millióan fizetnek a Netflixen elérhető tartalmakért. Megvolt tehát a böjtje az év végi rekordbővülésnek, hiszen a decem­berrel zárult három hónapban épp fordított volt a helyzet: a globális piacvezető streamszolgáltató akkor 8,51 millió új ügyfelet tudott megnyerni magának, és az elemzők lőttek mellé a 6,1 milliós gyarapodásról szóló konszenzusukkal.

Januárban a Netflix óva is intette a vérmes reményeket tápláló elemzőket, jelezve, hogy a folyó negyedévre lassuló növekedési tempót vár, és elégedett lenne a globális előfizetői létszám 6 milliós bővülésével. Ehhez képest az elért négymilliós plusz mélyütésként érte a piacot, s ez a részvényárfolyam 11 százalékos zuhanásában mutatkozott meg a gyorsjelentés keddi tőzsdezárás utáni publikálását követő kereskedésben. Ezzel 25 milliárd dollárral csökkent a cég piaci értéke. A Netflix utóbbi 12 hónapi 27 százalékos árfolyam-emelkedésekor a Nasdaq Composite Index 63 százalékkal tudott erősödni. Úgy látszik, a két számjegyű mozgások megszokottá válnak a Netflix életében, az előző negyedév végén a rekordforgalomról és -nyereségről szóló híradást 12,5 százalékos rali követte.

A mostani letargiában már tetten érhető a pandémiát követő amerikai nyitás üzletmenetet negatívan érintő hatása, az újranyitó filmszínházak és az egyéb közösségi szórakozási lehetőségek egyre több embert mozdítanak ki az otthonából. Ráadásul a korábbiakhoz képest a műsorválaszték sem volt túl acélos, számos sorozat és produkció forgatását, utómunkálatait lassították a járvány miatt elrendelt korlátozások, és a Netflix egyik sikersorozata, az Office című munkahelyi komédia visszaköltözött a rivális Peacock streamszolgáltatóhoz.

A konkurencia megerősödése sem tett jót az üzletnek, a lassan másfél éve elindított Disney+, valamint az AT&T csoporthoz tartozó HBO Max is nézőket szipkáz el a Netflixtől, vagy előle. A Walt Disney streamszolgáltatója márciusban már átlépte a százmilliós előfizetői álomhatárt. Mindez még óvatosabbá tette a Netflix vezetését, amely a folyó negyedévben csupán egymillió új előfizetővel számol, szemben a 4,8 milliós elemzői „vágyakkal”. A második fél évre viszont „piacütő” sorozatok kerülnek képernyőre, s ezzel új előfizetők millióit tudják majd magukhoz láncolni.

Dráma azonban pénzügyi vonalon így sincs, a szolgáltató forgalma az egy évvel korábbi 5,77 milliárdról 7,16 milliárd dollárra gyarapodott, nem utolsósorban az egy év alatt megszerzett 37 millió új előfizetőnek köszönhetően. A konszenzus 7,13 milliárdról szólt. Bevételnövelő forrás volt még, hogy a német, a brit, az argentin és a japán piacon megemelték a havi díjakat. A negyedéves adózott eredmény 709 millióról 1,71 milliárd dollárra ugrott, ez egy részvényre vetítve 3,75 dolláros profitot (EPS) jelent a bázisidőszak 1,57 dolláros értéke után. A hosszú távú adósságot az utóbbi három hónapban sikerült egymilliárddal, 14,86 milliárd dollárra csökkenteni. Abban nem volt változás, hogy a cég önfinanszírozóvá vált, az ehhez szükséges 200 milliós előfizetői létszámot a múlt év végén már átlépte. A folyó negyedévre a cégvezetés 7,3 milliárd dollár bevételt és 1,44 milliárd adózott nyereséget tervez.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.