BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcson a német autógyártók optimizmusa

Töretlenül javul a német vállalatok hangulata, amit jól mutat, hogy a német autóipar üzleti helyzetének Ifo-indexe is kétéves csúcsra emelkedett. Ám az elektromos járművek gyártása kevésbé munkaigényes, ezért hosszú távon elbocsátások várhatók.

A német vállalatok egyre optimistábbak a kínai és az észak-amerikai tevékenységükkel kapcsolatban, ám nem ilyen derűsek a kilátásaik Kelet-Európában és Dél-Amerikában – derült ki a német kereskedelmi kamara által kiadott felmérésből. Az Európa legnagyobb gazdaságában székhellyel rendelkező vállalatok többsége szerint az üzleti folyamatok összességében kedvezően alakulnak: 45 százalékuk szerint javult az aktuális helyzet, és csak 14 százalékuk szerint fordult rosszabbra az üzleti környezet. A felmérésben szereplő vállalatok több mint fele arra számít, hogy az üzleti feltételek javulnak a következő 12 hónapban. A fő probléma az ellátási láncban tapasztalt fennakadásokból származik: a nemzetközileg is aktív vállalatok 40 százaléka számolt be az alkatrészek beszerzésével kapcsolatos nehézségekről, ami 9 százalékpontos emelkedés tavaly ősz óta. Az elmúlt hónapokban az alkatrészgyártásban tapasztalt fennakadások, a szállítási problémák, köztük a konténerhiány, a világkereskedelem folyamatainak zavaraihoz vezettek, növekedtek a szállítási költségek, és hosszabbra nyúlt a szállítási idő – közölte a kereskedelmi kamara.

A felmérés szerint a vállalatok mintegy 71 százaléka tervezi az ellátási lánc átalakítását.

A javuló hangulatot tükrözi, hogy a német autóipar üzleti helyzetének Ifo-indexe kétéves csúcsra emelkedett. A gyártók és a beszállítóik szerint az üzleti folyamatok jobban alakultak áprilisban, mint az előző hónapban. Az iparág üzleti helyzetének mutatója plusz 21,6 pontra emelkedett a márciusi plusz 10,7 pontról, a legmagasabbra 2019 áprilisa óta. Az autógyártók nagyjából mostanra küzdötték le a járvány miatt elszenvedett visszaesést – mondta Klaus Wohlrabe, az Ifo felmérési vezetője. A kereslet növekedésének mutatója a márciusi 14,4 pontról áprilisban 36,9 pontra emelkedett, s a rendelésállomány ennél is nagyobbat ugrott: 43,9 pont lett a márciusi 17,5 pont után. Ennek megfelelően az autóipari vezetők nemcsak az aktuális helyzetet ítélik jobbnak, de emelték a jövőbeni üzleti környezettel kapcsolatos várakozásaikat is: ez a mutató 24,9 pontra emelkedett a márciusi 18,6 pontról. Az autógyártók kapacitáskihasználtsága a januári 84,2 százalékról 91,1 százalékra nőtt áprilisban. A megkérdezett iparági szereplők csupán 13,7 százaléka jelölte meg válaszként, hogy a megrendelések hiánya korlátozza a termelést, szemben a tavaly áprilisban tapasztalt 59,8 százalékkal. Többségük, 60,4 százalékuk a köztes termékekkel kapcsolatos ellátási problémákat jelölte meg válaszában. A csiphiány miatt több autógyár kénytelen volt rövidített munkaidőre átállni. Az ellátási problémákra 2020 júliusában csak 5,8 százalékuk hivatkozott.

A jó üzleti kilátások ellenére a német járműgyártók többsége a munkavállalók létszámának csökkentését tervezi, ami az iparág szerkezeti változását tükrözi: az EU ambiciózus károsanyag-kibocsátási célkitűzései az ágazat szereplőit az elektromos járművek gyártása felé terelik, ami hosszú távon kevésbé munkaigényes, mint a belső égésű motorok tervezése és gyártása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.