A járvány hatására az online eladások aránya a teljes globális kiskereskedelmi forgalomban 19 százalékra emelkedett a 2019-ben mért 16 százalékról – áll az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) jelentésében. A korlátozó intézkedések azonban a szolgáltatási területük függvényében nagyon eltérően hatottak az online platformon szolgáltató B2C-cégek forgalmára, erősen visszavetve például a szállásközvetítéssel és az utazásmegosztással foglalkozó vállalkozásokat. Az eladott áru bruttó piaci értékének (GMV) volumene alapján tavaly a listavezető a kínai Alibaba volt, amelyet a nagyjából feleakkora Amazon követett, növekedésük 20,1, illetve 38 százalékos volt 2019-hez képest. Az eladások alapján a kilencedikről az ötödik helyre előresorolt kanadai Shopify érte el a legnagyobb éves növekedést a világ 13 legnagyobb online cége közül, miután 95,6 százalékkal nőttek az eladásai. Ezt követi a Walmart 72,4 százalékos növekedéssel. Az év vesztesei között az Uber, a Booking és a tavaly tőzsdére lépő Airbnb szerepel 10,9, 63,3 és 37,1 százalékos visszaeséssel, valamint az Expedia, amely a 2019-es ötödik helyről a tizenegyedik helyre csúszott 65,9 százalékos GMV-csökkenés után. A tizenhárom legnépszerűbb e-kereskedelmi cég közül négy kínai, hét amerikai, mellettük csak egy kanadai és egy japán vállalat fért fel a listára. A vegyes eredmények ellenére a tizenhárom legnagyobb B2C-s e-kereskedelmi vállalat összesített forgalma 2020-ban 20,5 százalékkal, 2,9 ezermilliárd dollárra emelkedett, bőségesen meghaladva a 2019-ben mért 17,9 százalékos növekedést. Ez ugyan jelentős emelkedés, de még mindig eltörpül a B2B-cégek globális e-kereskedelmi értékéhez képest, amelyet 2019-ben 21,8 ezermilliárd dollárra becsültek. Ez a teljes e-kereskedelem 82 százaléka, amelybe az online piaci platformokon keresztüli értékesítéseket és az elektronikus adatcsere- (EDI) tranzakciókat is beleszámítják. Az e-kereskedelem összesített – a B2C-t és a B2B-t is magában foglaló – értéke a legfrissebb, még 2019-re vonatkozó adat szerint 26,7 ezermilliárd dollár volt, 4 százalékkal múlta felül a 2018-as eredményt. Ez az összeg a globális GDP körülbelül 30 százalékának felel meg, amelyből a legnagyobb szeletet továbbra is az Egyesült Államok e-kereskedelme teszi ki, megelőzve Japánt és Kínát.
A svájci székhelyű szervezet számításai szerint tavaly az online kiskereskedelmi értékesítés aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomban több országban sokat növekedett: Dél-Koreában ugrott a legmagasabbra, 25,9 százalékra, az egy évvel korábbi 20,8 százalék után. Kínában az online kereskedelem aránya 24,9 százalék, Nagy-Britanniában 23,3 százalék, az Egyesült Államokban pedig 14 százalék volt.
Shamika Sirimanne, az UNCTAD technológiai igazgatója szerint a statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy az online tevékenységek súlya növekszik. Különösen a fejlődő országok számára fontos ez az információ, hiszen a járvány után ezt figyelembe véve építhetik újra a gazdaságaikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.