Az erős évkezdetre hivatkozva megemelte egész éves tervszámait a Volkswagen csoport, ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a szektort sújtó globális csiphiány negatív hatásai a folyó negyedévben is lassítják a termelés normalizálódását. Az üzemi marzs idei sávját 50 bázisponttal feljebb srófolták, azaz 5,5–7 százalék közötti mutató elérésére látnak reális esélyt. A szabad készpénzállomány és a nettó likviditás terén is felfelé korrigálták a számokat, 2,4 százalékos árfolyam-emelkedésben testet öltő lelkesedést kiváltva a befektetőkből. A kurzus 223 euróra ért, ezzel a VW az idei 44 százalékos erősödésével a frankfurti DAX 30-as index legjobban teljesítő papírjává lépett elő. Kisebb lehetett volna az öröm, ha Herbert Diess termelést érintő megjegyzéseit a helyén kezelik. A vezérigazgató dicsérte ugyan a tavaly év végéről áthozott lendületet és a kereslet visszatérését a járványt megelőző szintre, de a fájdalmas tavaszi kényszerleállásokról is szót ejtett, több gyártósoruk napokra, hetekre is kieshet a termelésből a vészes alkatrészhiány miatt. Az első negyedévben emiatt százezerrel kevesebb autót gyártottak – ismerte el, vigaszként hozzátéve, hogy a versenytársaikat még súlyosabban érinti a kialakult helyzet.
„Napi küzdelmet folytatunk azért, hogy mozgásban tarthassuk a futószalagokat” – húzta alá Diess a Bloomberg TV-nek adott interjúban. Szólt arról, hogy a csiphiány paradox módon segíti az átállást az elektromos autók gyártására, mert ezekhez kevesebb félvezetőt kell felhasználniuk. A Volkswagen ID.4 és az Audi Q4 e-tron villanyhajtású crossovereikkel a Tesla hasonló kategóriájú, és az idén már a Berlin melletti Gigafactoryban is gyártandó Model Y-jával konkurálnak. A VW csoport 2025-re a világ legnagyobb villanyautó-gyártójává akar előlépni, ennek érdekében egységesíti platformjait, hogy mind a 12 márkájához ugyanazokat a fő részegységeket használhassák fel, jelentősen csökkentve ezzel a termelési költségeket. Diess panaszkodott az alapanyagok lendületes drágulására is, különösen az acél és az ipari fémek esetében. Az akkumulátorellátást viszont saját kézbe veszik, Európában 2030-ig hat egyforma kapacitású üzemet építenek ki e célból. A csipellátásukat is átszervezik, erről az Infineonnal, az NXP-vel és a tajvani TSMC-vel folytatnak intenzív tárgyalásokat.
Ami a negyedéves számokat illeti, a forgalom 13,2 százalékkal, 62,4 milliárd euróra nőtt, az üzemi eredmény az egy évvel korábbi 900 millióról 4,8 milliárd euróra ugrott. A bázisidőszak a járvány kitörésével, a kereskedések ideiglenes bezárásával és a gyártás leállításával esik egybe, döntően ez a magyarázat a nagy különbségre, de az azóta végrehajtott költségcsökkentések, tömeges elbocsátások is éreztették pozitív hatásukat. Volt egy 400 millió eurós átalakítási költségtétel is, amely döntően a csoporthoz tartozó MAN teherautó-márkát érintette. Az üzemi marzs 7,7 százalék volt. A konszern 2,43 millió járművet értékesített a tárgyidőszakban, 21 százalékkal többet a tavalyinál. Ezúttal is Kína volt a növekedés motorja, ott a méregdrága Audikat és Porschékat úgy vitték, mint a cukrot. Ezek iránt globálisan harmadával nőtt a kereslet. A villanyautóikból kétszer annyit, 133,3 ezret adtak el, közülük 59,9 ezer volt a tisztán elektromos hajtású, a többi pedig valamilyen hibrid. A wolfsburgiak grandiózus terve szerint az idén megtízszerezik tisztán elektromos autóik értékesítését, ezzel a konszern szintjén is meg tudnak felelni a szigorodó uniós károsanyag-kibocsátási normáknak hat évvel azután, hogy Amerikában kipattant az emissziós adatok tudatos meghamisításával az egész ágazatnak hatalmas károkat okozó dízelbotrány, amelynek rendezése már 30 milliárd euró feletti kiadással járt a cégcsoport számára.
Európába jön a kínai Tesla-konkurens
Globális terjeszkedésének első európai állomásaként Norvégiát szemelte ki a luxuskategóriájú elektromos autókat gyártó kínai NIO. Választásában van ráció, hiszen a norvégoknál tart legelőrébb az elektromos átállás, és a fizetőképes kereslettel sincs gond, nem is szólva a környezettudatosságról. A NIO az ES8 városi terepjáróját és az ET7 szedánját kínálja a Teslákon edződött norvégoknak, amellett gyorstöltő állomásokat és „cseretelepeket” létesít. Oslóban nyitnak szeptemberben, majd jövőre négy nagyvárosban alakítanak ki NIO-szalont. A kínai Tencent internetes szolgáltató holdudvarához tartozó NIO 2014 óta százezer autót gyártott és értékesített, kevés kivétellel hazai piacon. Terveik szerint jövőre az Egyesült Államokban is megjelennek a járműveikkel. A New York-i tőzsdén jegyzett NIO árfolyama nem lengett ki a hírre, a cég 61,8 milliárd dolláros piaci értéket képvisel, csak hárommilliárddal ér kevesebbet, mint a BMW.
A Volkswagennél erre az évre
5,5–7
százalék közé várják az üzemi marzs szintjét
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.