BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Divatmárkák háborúja zajlik Kínában

Több nyugati világmárkát is azzal vádol Kína, hogy gyermekek egészségére káros ruhákat értékesítenek. Egy a kínai vámigazgatóság honlapján megjelentetett lista 81 olyan ruházati cikket tartalmaz, amelyet a többi között a Nike, a H&M és a Zara importált. A többi között gyermekruhákról, -cipőkről, játékokról, fogkefékről és cumisüvegekről van szó.

A svéd H&M-et például azért támadják, mert lánygyermekeknek készült pamutruhái olyan festékanyagokat tartalmaznak, amelyek bőrön vagy szájon át a szervezetbe kerülve veszélyeztetik az egészséget.

Bár a hivatalos márkaboltok továbbra is felkereshetők, Peking letiltotta egyes cégek online webshopjait. Eredetileg a H&M‑et és a Nike-t vették célba, de már az olyan márkák is eltűntek az üzletek digitális térképéről, mint a Burberry, az Adidas vagy Converse. Kína az akciót a helyi márkákért folytatott küzdelemmel magya­rázza.

Az ügy nem új keletű. Kína és a nyugati divatcégek között tavaly óta tart a diplomáciai háború a hszincsiangi ujgurok helyzete miatt. Több nagy nyugati divatcég már az előző évben bejelentette, hogy nem hajlandó Kínától olyan alapanyagot vásárolni, amelyet Hszincsiangban kényszermunkával állítanak elő. Ez pedig nagy csapás a térségnek, mivel innen származik a világ ruhaiparában felhasznált összes alapanyag csaknem 20 százaléka.

Idén márciusban több nyugat-­európai ország is szankciókat vezetett be kínai hivatalnokok ellen az ujgur muszlim kisebbség elleni jogsértések miatt. Azzal vádolják Pekinget, hogy munkatáborokba zárják az ujgurokat, ahol kényszermunkán dolgoztatják őket, de a szexuális zaklatás sem ritka. Kína tagad, és azt állítja, hogy a táborok „a terrorista hajlamú ujgurok átnevelését” szolgálják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.