Egyenes összefüggést fedezett fel az elektromos autók értékesítése és az adott ország gazdasági teljesítménye, életszínvonala között – közölte az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).

Uniós szinten a tisztán elektromos autók és a tölthető hibridek részaránya a tavalyi értékesítéseknél elérte a 10,5 százalékot.

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Tíz tagállam 3 százalék alatti mutatóval rendelkezik.

Kelet-Közép-Európa és Nyugat-Európa között éles határvonal húzódik mind az eladásokban, mint a szükséges infrastruktúra, elsősorban a töltőállomás-hálózatok kiépítésében, lefedettségben.

De észak–déli viszonylatban is törésvonalat lát Eric-Mark Huitema, az ACEA főigazgatója. A 3 százalékos részarány alatt teljesítő országokban – közéjük tartozik régiónkon kívül Görögország is – az egy főre eső össztermék kevesebb 17 ezer eurónál. Ezekben a tagállamokban a töltőpontok száma a teljes uniós állomány 1 százalékát sem éri el.

A rangsor élmezőnyében lévő gazdag, 46 ezer eurós fejenkénti GDP-vel jellemzett országokban 15 százalék feletti a villanyautók aránya az eladásokban, míg az unión kívüli ranglistavezető országban, Norvégiában 50 százalék felett jár a mutató.

Uniós viszonylatban a villanyautók háromnegyedét négy országban – Hollandia, Dánia, Svédország és Finnország – helyezték forgalomba.

Huitema szerint a zöldátállás eredményei máris látszanak, 2019 és 2020 között ez egy autóra eső szén-dioxid-kibocsátás rekordmértékben, 12 százalékkal csökkent. A zéró kibocsátásig vezető út még hosszú, az átállás felgyorsításához és a tagállamok és a vásárlások ösztönzéséhez az ACEA ajánlásokat tesz le jövő héten az Európai Bizottság asztalára.