Nemzetközi gazdaság

Optimisták a német fogyasztók

Németországban az októberre vonatkozó fogyasztói hangulati felmérés kedden publikált eredménye szerint a hangulatindex 0,3 pontra emelkedett a szeptemberi mínusz 1,1 pontról a várt csökkenés, mínusz 1,6 helyett.

A mutató legutóbb a koronavírus-válság kezdetén állt pozitív értéken: a tavaly áprilisra vonatkozó index 2,3 pontot mutatott, majd a májusi mínusz 23,1-re zuhant. Értéke mínusz 0,2 ponton augusztusban közelítette meg a nullát, majd az őszi-téli hónapokban az újabb korlátozások miatt ismét nagyot zuhant. Az idén februárban egészen mínusz 15,5 pontig.

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A szeptemberben végzett és októberre vonatkozó hangulati felmérésben az index emelkedéséhez elsősorban a jövedelmi várakozások javulása járult hozzá, de nagy szerepe volt benne a megtakarítási kényszerérzet enyhülésének is. Rolf Bürkl, a GfK fogyasztási felméréseket végző szakértője azonban megjegyzi:

Azzal együtt is, hogy a hangulatindex a válság előtti tartományba emelkedett vissza, még korai lenne trendfordulóról beszélni. Minden azon múlik, hogy a fertőzésszám alakulásával összhangban a téli hónapokban milyen korlátozások válnak szükségessé.

Az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatósága (DG Ecfin) által múlt héten közzétett uniós és euróövezeti szeptemberi fogyasztói bizalmi index (CCI) is hasonló tendenciát mutatott.

Németország fogyasztói hangulatindex GfK
Kapcsolódó cikkek