Komoly fenyegetés az ipar számára a kínai magnéziumhiány – kongatták meg a vészharangot az vezetői. Angela Merkel leköszönő német kancellár a csütörtöki brüsszeli csúcstalálkozón figyelmeztette az uniós elöljárókat: amennyiben nem változik a helyzet, akkor az autógyártók, illetve más alumíniumfelhasználó iparágak heteken belül leállíthatják a termelést. A megoldás az lehet, ha Kína újra beüzemeli magnéziumkohóit – összegzi a Financial Times.

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Osztja Merkel aggodalmát Andrej Babis cseh miniszterelnök is. Csehország Németország mellett a másik nagy uniós autógyártó nemzet.

A válságot az okozza, hogy Kína a gyorsan emelkedő energiaárak miatt leállította magnéziumkohóit. Európa pedig nagymértékben függ a Kínából érkező nyersanyagoktól. A globális magnéziumellátás 87 százaléka, míg az európai fogyasztás 95 százaléka származik az ázsiai országból. Az nagy európai ipari vállalatokat képviselő üzleti szövetségek úgy látják, csak november végéig vannak tartalékaik.

A hiány miatt ráadásul áremelkedés is sújtja a vállalatokat. Az alacsony készlet miatt ugyanis a magnézium ára az ötszörösére ugrott év eleje óta.

Az ipari szereplők ezért felszólították az uniós vezetőket, hogy működjenek együtt Kínával annak érdekében, hogy „enyhítsék a rövid távú, kritikus mértékű hiányt, valamint ellátási láncokra gyakorolt hosszú távú negatív hatást”.

Az ellátási láncok döcögése, valamint a magnéziumválság miatt Európa-szerte vállalkozások ezrei, ezáltal pedig munkahelyek millió kerültek veszélybe – áll a European Aluminium lobbicsoport közleményében.

Az Európai Bizottság közölte: tisztában vannak a helyzet súlyosságával és felvették a kapcsolatot Pekinggel egy hosszú távú megoldás kidolgozása érdekében.

További problémák

Míg a jobbhorgot a magnézium-, addig a balegyenest a csiphiány viszi be az európai autógyártásnak.

A már említett cseheknél az egyik legnagyobb szakszervezet, a KOVO elnöke arról beszélt, hogy a csiphiány miatt az autóiparba begyűrűző válság azokat a kisbeszállítókat sújtja leginkább, akik híján vannak nemzetközi támogatásnak. A kormány ezért fontolóra veheti, hogy a járványügyi támogatásokat ezekre a vállalkozásokra is kiterjeszti, kivédve ezzel egy esetleges, más alapanyagok hiánya által okozott krízist.

A szakszervezet szerint, amennyiben a kisbeszállítók bezárásra kényszerülnek, annak hosszú távú negatív hatásai lehetnek az autóiparra. Az autógyártók ugyanis nem tudják azonnal újraindítani a gyártást, mivel a beszállítók csődje miatt továbbra is alapanyaghiány állna fenn.

A franciáknál sem rózsás a helyzet. A Renault múlt pénteken közölte, hogy idén 500 ezer autóval keveset autót gyárt le a félvezetők hiánya miatt, ami több mint kétszerese a korábbi prognózisnak. A gyártó ugyanakkor profitvárakozásait fenntartotta, amit a magasabb autóárakkal, valamint a költségcsökkentéssel érnének el. A hírre a cég részvényei 1,7 százalékot estek a párizsi blue chipeket tartalmazó CAC-40 tőzsdén.

A Reuters beszámolója szerint a Renault pénzügyi igazgatója, Clotlide Delbos arról beszélt, hogy az év végére némileg enyhülhet a csiphiány, miután a globális félvezetőellátásban kulcsszerepet játszó Malajziában enyhülnek a pandémia miatti korlátozások, de ettől függetlenül 2022-ben is szűkösek lesznek a készletek.

Delbos ugyanakkor más alapanyagokkal kapcsolatban nem érzékel hiányt, mindössze az áremelkedést említette, mint nehezítő tényezőt.