Átadták Németországban a világ első olyan üzemét, amely a jövő klímabarát üzemanyagaként emlegetett szintetikus kerozin előállítására szolgál – írja az AP News.

A légi közlekedés a világ szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 2,5 százalékáért felelős, jókora részt vállalva ezzel a globális felmelegedés folyamatában. Míg más közlekedési formáknál egyre nagyobb arányban térnek át az alternatív – többnyire elektromos – meghajtásra, addig a repülőgépeknél ez komoly kihívást jelent.

Szakértők szerint az e-üzemanyagok segíthetik megoldani ezt a problémát. A megoldás kulcsát abban látják, hogy a fosszilis tüzelőanyagokat anélkül cserélik le, hogy jelentős műszaki változtatásokat kellene végrehajtani a repülőgépen.

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A szén, olaj és földgáz korszaka a végéhez közeledik

– mondta Svenja Schulze német környezetvédelmi miniszter az új üzem ünnepélyes megnyitásán.

Ugyanakkor a repülésről nem kell lemondanunk. Ezért van szükségünk alternatívára a környezetkárosító kerozinnal szemben.

A holland határhoz közeli Werltében található létesítmény négy közeli szélerőmű vizét és áramát használja fel hidrogén előállításához. A folyamat során a hidrogént szén-dioxiddal kombinálva nyersolajat állítanak elő, amelyet aztán kerozinná finomítanak.

A szintetikus kerozin elégése során mindössze annyi szén-dioxidot bocsát ki, mint amennyit korábban az üzemanyag előállításához elvontak, így lényegében semleges hatása van a környezetre.

Az üzemben előállított, jövő év elejére várt üzemanyag-mennyiség igencsak szerény, napi nyolc hordó, vagyis mintegy 336 gallon kerozin. Ez egy kis repülőgép háromhetente történő feltankolásához elég.

Összehasonlításképpen:

a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint a kereskedelmi légitársaságok teljes üzemanyag-fogyasztása a járvány előtti utolsó teljes évben, 2019-ben elérte a 95 milliárd gallont.

A projekt mögött álló Atmosfair nonprofit szervezet szerint a cél az, hogy a folyamat működőképességét bizonyítsák, és megmutassák, hogy megfelelő üzemmérettel, kellő kereslet mellett gazdaságilag is életképes lehet.

Ez egy paradigmaváltás, ha úgy tetszik. A jövőben segítségével olyan olcsó alternatív üzemanyagok előállítására van lehetőség, mint amilyen olcsók ma a fosszilis üzemanyagok

– mondta Falko Ueckerdt, a potsdami klímakutató intézet vezető kutatója.

Kezdetben a Werltében előállított szintetikus kerozin ára jóval magasabb lesz, mint a hagyományos üzemanyagé. Az Atmosfair nem árulta el, mennyit számít fel az üzemanyagért első ügyfelének, a német Lufthansa légitársaságnak.

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Dietrich Brockhagen, a szervezet vezérigazgatója szerint azonban 5 euró körül alakulhat a literenkénti ár, ami többszöröse annak, amennyibe jelenleg a kerozin literje kerül. Az Atmosfair arra épít, hogy a szén-dioxid-adók emelik a fosszilis üzemanyagok árát, ami versenyképesebbé teszi a szintetikus kerozint.

Dorothea von Boxberg, a Lufthansa Cargo vezetője úgy nyilatkozott: az adóemeléssel járó többletköltséget minden érintettnek viselnie kell.

A hatóságok kvótákat vezetnek be a légitársaságok számára a jövőben használt 
e-üzemanyag mennyiségére, ami vonzóbbá teheti a nem környezetszennyező üzemanyagok előállításába történő befektetést.

Ueckerdt szerint 2030-ra tartható lesz a szintetikus kerozin literenkénti 5 eurós ára, ekkorra ugyanis az megkövetelheti a légitársaságoktól, hogy kerozinszükségletük 0,7 százalékát alternatív forrásból elégítsék ki. A jelenlegi tervek szerint ez az arány 2050-re eléri a 28 százalékot.

Az Egyesült Államokban Joe Biden elnök adminisztrációja a múlt hónapban azt a célt tűzte ki, hogy 2050-re minden kerozinalapú sugárhajtóművet fenntartható üzemanyaggal működőre cserélnek le, ugyanakkor ez a törekvés egyelőre önkéntes alapú.

A légi közlekedési ipar ugyanakkor nagy váltásra készül. Hétfőn az IATA közölte, hogy tagjainak 2050-re törekedniük kell a nulla szén-dioxid-kibocsátás elérésére, és hogy a hagyományos üzemanyagokat leváltsák a fenntartható alternatívák.