Idén meghaladta – évtizedek óta először – a brit turisták létszámát a franciáké Spanyolországban 

– írja a Euroweeklynews.com online hírportál. Az Egyesült Királyság azóta volt egyfolytában a spanyol tengerpart első számú küldő piaca, amióta, még Francisco Franco regnálása idején, a dél-európai ország nyitni kezdett a nyugat- és észak-európai vendégek felé.

Ebben az évben azonban augusztus végéig a spanyol statisztikai hivatal (INE) adatai szerint összesen 3,4 millióan látogattak Franciaországból az Ibériai-félsziget nagyobbik országába, míg a németek 2,6 millióan, a britek pedig csupán másfél milliónyian voltak.

Költés szempontjából már a németeké volt az első hely 2,9 millió euróval, 

a második helyre kerültek a franciák 2,7 millió euróval, a britek pedig messze leszakadva, 1,8 millióval a harmadik helyre estek.

Fotó: JAIME REINA / AFP

A spanyol idegenforgalmi ügynökség ugyanakkor hosszabb távon meglehetősen derűlátó az Egyesült Királyságból érkező beutazóturizmus jövője kapcsán. Ennek oka pedig nem más, mint a Brexit egyik ritka jótéteménye, nevezetesen az, hogy 

a Spanyolországban nyaraló britek nem uniós állam polgáraiként visszaigényelhetik a 21 százalékos áfát az utazásuk során vásárolt árucikkek után.

Ez nem vonatkozik a szolgáltatásokra, tehát nem jár vissza az áfa például az éttermi számlák vagy az autókölcsönzés után, ám a divatcikkek, a kozmetikumok, ékszerek és műszaki cikkek után már igen.

Eddig úgy tűnik, hogy hatásos a mézesmadzag, hiszen januártól szeptemberig – a The Local spanyol kiadása szerint – az áfát levonó brit turisták átlagosan 1337 eurót (1139 fontot) költöttek vásárlásra, sokkal többet, mint a 2019-es, 357 eurós éves átlag.

A probléma viszont az, hogy a brit turisták mindössze 10 százaléka kéri az áfa visszatérítését, a többség egyszerűen nem tud a kedvezményről – idézi Luis Llorcát, a Global Blue adó-visszatérítéseket intéző cég helyi vezetőjét az El País.

Llorca szerint a spanyol államnak tájékoztató kampányt kellene indítania a brit vendégek körében, hiszen tízből hatan, azaz 60 százalékuk a nyaralási költségvetése legalább felét vásárlásra kívánja fordítani, ráadásul a többi EU-s ország sem fog ölbe tett kézzel üldögélni. Az viszont minden bizonnyal a spanyolok mellett szól, hogy a britek egyébként is náluk szeretnek nyaralni.