A kiskereskedelem és a feldolgozóipar a szükségesnél nagyobb mennyiséget vagy a szokásosnál korábban rendel a beszállítóitól, mert pánikba estek a globális ellátási láncokban állandósult súlyos fennakadások miatt, ez azonban csak még tovább rontja a helyzetet – figyelmeztetett a CNBC-nek nyilatkozva Jonathan Savoir, az ellátási lánc ökoszisztémájával foglalkozó Quincus vezérigazgatója. Szerinte ez úgynevezett ostorcsapás effektust okoz, még nagyobb kapacitáshiányhoz és fokozatosan jelentősebb keresleti mozgásokhoz vezet, amelyeknek elsődleges hatását a nyersanyagszállítók fogják megérezni. Hasonló veszélyt lát az RBC Wealth Management amerikai pénzügyi tanácsadó is, amely elemzésében azt írta, hogy a „fölösleges” rendelések csak növelik a sorokat a kikötőkben, és „gyilkos spirált” alkotnak.

Fotó: REGINALD MATHALONE / AFP

A cég adatelemzése szerint az általuk figyelemmel követett nagy kikötők 77 százalékában már szeptemberben is „abnormálisan hosszú” volt a teherhajók átfutási ideje, és az általános globális ellátási lánc problémája „egyértelműen rosszabbodó tendenciát mutat”. Egyedül az amerikai konténerforgalom 40 százalékát bonyolító Los Angeles-i/Long Beach-i kikötőben kétszázezer konténer várt kirakodásra a hét elején. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) részben az ellátási lánc zavarai miatt vágta vissza a múlt héten 0,1 százalékponttal, 5,9 százalékkal a globális gazdaság idei növekedési kilátásait.

A karácsony közeledtével várhatóan hiány keletkezhet többfajta árucikkből, az egyébként is fokozatosan növekvő árak pedig tovább száguldanak majd a magas kereslet és az alacsony kínálat miatt. 

Fotó: BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

A gyártási mellett ráadásul a fejlett államokban szállítási válság is van, súlyos ugyanis a hiány kamionsofőrből. Az Egyesült Államokban rekordmennyiségű, 80 ezer üres álláshely van – mondta a CNN-nek Chris Spear, az American Trucking Associations vezérigazgatója. Ez harminc százalékkal több, mint a koronavírus-járvány előtt, pedig már akkor sem volt elegendő munkaerő. Az Egyesült Államokban az árucikkek 71 százalékát kamionnal szállítják, és

ha semmit nem tesznek a helyzet javítása érdekében, akkor 2030-ra 160 ezerrel lesz kevesebb sofőr a szükségesnél, tíz évvel később pedig már egymillió új munkaerőre lenne szükség.

A briteknél a kormány eddigi intézkedései ellenére semmiféle javulás nem tapasztalható ezen a téren a szállítmányozók szövetsége szerint, így a sofőrhiány és az ellátási láncok válsága még akár egy évig is elhúzódhat.