Több tonna, használt autókból és gépkocsialkatrészekből álló hulladékra bukkantak a napokban két, Kanadából és az Egyesült Államokból érkezett hajórakományban a Fekete-tenger parti Konstanca kikötőjében a román hatóságok. Bár a konténereken valamennyi esetben azt tüntették fel a szállítmányozó román cégek, hogy az alkatrészek újrahasznosíthatóak, a járművek pedig forgalomba hozhatóak Romániában, kiderült, hogy ez nem igaz, és a hatóságok illegális hulladékkereskedelem miatt bűnvádi eljárást indítottak, a szállítmányt pedig visszaküldték a feladónak. 

Fotó: Pierre Huguet / Biosphoto / Biosphoto /AFP

Ez a fogás csupán a jéghegy csúcsa, Romániában ugyanis jóformán napi rendszerességgel tartóztatnak fel a vámhatóságok illegális hulladékszállítmányt Konstancán vagy a szárazföldi határátkelőhelyeken, elsősorban a magyar-román határon. 

A környezetvédelmi őrség idén több mint 2400 alkalommal tartott ellenőrzést, és 140 illegális szemétszállítmányt azonosított a határátkelőkön.

A szemétimport mintegy két évvel ezelőtt pörgött fel jelentősen, amióta Kína és több más ázsiai ország visszautasítja a fejlett országokból származó hulladék fogadását, így többek között Törökország, Bulgária, Románia és a Moldovai Köztársaság vált az illegális szállítmányok célországává. A vámpapírok szerint többnyire újrahasznosítható nyersanyagot rejtenek a konténerek, a valóságban azonban szemetet, használt ruhák helyett például olajos rongyot, sok esetben pedig veszélyes hulladékot. Ezeket aztán elégetik, illegális lerakókban elföldelik vagy elhagyott bányákba deponálják. 

Eurómilliárdokra rúgó üzletről beszélhetünk, hiszen Octavian Berceanu, a román környezetvédelmi őrség nemrég leváltott vezetője szerint miközben Nyugat-Európában 500-1000 euró közötti összegbe kerül a hulladék semlegesítése tonnánként, a romániai szemétmaffia akár 250 euróért is gondoskodik egy tonna hulladék eltüntetéséről. 

„Nagyon könnyen áthaladnak ezek a szállítmányok a vámhatáron, ahol más országoktól eltérően nálunk nem működik elegendő szkenner. Hogy miért? Ezt a kérdést az Interpol is feltette már” – nyilatkozta korábban Berceanu, aki szerint a jelenség nemzetbiztonsági kockázatot jelent az ország számára. 

Irányítása alatt a környezetvédelmi őrség – rendőrségi és csendőrségi erősítéssel – megannyi esetben lecsapott a hulladékmaffiára, többek között Bukarest környéki településeken, ahol 

szervezett bűnözői csoportok megbízásából égetik a hulladékot (alkatrészeket, abroncsokat, rézhuzalokat) a lakosok a mezőn, emiatt a fővárosban mérhetően megugrik a légszennyezés.

Az illegális hulladékégetés, de elsősorban az -import felszámolása érdekében a román kormány nemrég szigorított az országba érkező hulladék kezelésére vonatkozó szabályokon. Tizenötre korlátozták azoknak az átkelőknek a számát, ahol az újrahasznosítható hulladékot szállító járművek átléphetik a határt, ugyanakkor kötelező lesz követhetővé tenni ezek útvonalát a határtól az újrahasznosítási pontig, vagyis a szállítmányok nem közlekedhetnek GPS-nyomkövető nélkül. Az importőrök kötelesek a hulladékot – a szakhatóság által engedélyezett berendezések használatával – teljesen újrahasznosítani és értékesíteni, tehát a fel nem használt szemetet nem égethetik el vagy dobhatják ki. 

Románia nem lesz Európa szeméttelepe! 

– szögezte le Tánczos Barna környezetvédelmi miniszter, aki szerint fel kell számolni azokat a bűnszövetkezeteket, amelyek meggyújtják az összegyűjtött hulladékot, hogy az abból visszamaradt fémet értékesítsék. Ennek érdekében úgy módosítanák a hatályos törvényeket, hogy ilyen cselekményekért a jelenleginél súlyosabb pénzbírságokat, vagy börtönbüntetést lehessen kiszabni.