Az év eleje óta komoly fennakadások vannak a nyugat-szlovákiai vasúti közlekedésben. A Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) január elején arról tájékoztatott, hogy a mozdonyvezetők hiánya miatt a hónap első felében számos személyvonat járatát törölnek. 

Ez érzékenyen érintette a dél-szlovákiai, magyarlakta régiókat is, mivel a Párkány-Érsekújvár-Galánta-Szenc-Pozsony, továbbá a Komárom-Dunaszerdahely-Pozsony vonalakra is vonatkozott a korlátozás. 

Mint kiderült, a helyzet e héten sem javult, éppen ellenkezőleg, mintegy 40 személyvonat-járatot töröltek, csak hétfőn a Komárom-Pozsony vonalon 10 menetrend szerinti járatot. A helyzet már csak azért is kínos, mert tavaly decemberben Pozsony és vonzáskörzetének buszforgalmát átvette a német Arriva, ám a társaság a buszsofőrök hiánya miatt legfeljebb a járatok 85 százalékát fedte le, ami komoly fennakadásokat, elégedetlenséget okozott. 

Fotó: MICHAL FLUDRA

A járatsűrűség még januárban sem érte el a korábbi szolgáltató által nyújtott szintet, s most ezt tetézik a ritkuló vonatjáratok. Dusan Kasa, a mozdonyvezetők szövetségének elnöke szerint

a szakma elvesztette vonzerejét, a mozdonyvezetők munkabeosztása teljesen atipikus, ráadásul anyagilag sem vonzó a pálya. 

Tomás Kovác, a ZSSK szóvivője szerint napjainkban 129 mozdonyvezető hiányzik a nyugati országrészben, ezért a múlt héten mintegy 80 járatot nem indított a társaság. Szerinte a munkaerőhiány részben a járvány számlájára is írható, mivel a pandémia idején elmaradtak a szakmai tanfolyamok, a vasutasképzés, továbbá a konkurencia (Szlovákiában már magánvasutak is működnek, illetve Csehország szívóhatása szintén erőteljes) miatt sokan felmondtak az állami vasúttársaságnál. 

A közlekedési minisztérium a helyzetet látva, megemeli a mozdonyvezetők fizetését, mégpedig idén átlagosan 180 euróval, 2023-ban pedig további 80 euróval.

Ennek folyományaként a túlórákkal együtt (ez évente legfeljebb 400 óra lehet) a mozdonyvezetők idei átlagos bruttó bére átlépi az 1750 eurót. Andrej Dolezal közlekedési miniszter pedig a napokban jelezte, egyszeri, 1200 eurós toborzási díjat adnak az újonnan jelentkező leendő mozdonyvezetőknek. Emellett a vasút havi 400 euróval hajlandó hozzájárulni a lakhatási költségekhez, ezzel is Nyugat-Szlovákiába próbálja csalogatni a keleti országrészben dolgozó mozdonyvezetőket.