Az Európai Unió meghatározó piacain súlyos, két számjegyű forgalomcsökkenés történt, s különösen fájó az iparág számára Németország megzuhanása: a legnagyobb európai felvevőpiacon 26,9 százalékos visszaesést mértek (227,6 ezer darab), de Olaszország is siralmasan teljesített, ott 27,5 százalékos csökkenést takar az eladott új autók 88,6 ezres mennyisége. A spanyoloknál és a franciáknál kevésbé rossz a helyzet, előbbinél 18,7, utóbbinál 15,1 százalékos volt a mínusz éves összevetésben, 86,1, illetve 158,2 ezer eladott gépkocsival. Négy kisebb piacon – Horvátország, Lettország, Szlovénia és Bulgária – büszkélkedhettek csak a kereskedők pozitív statisztikával.

Fotó: Audi

A krónikus csip- és alkatrészhiánytól szenvedő szektor egész éve a decemberinél mindenképp jobban alakult, igaz, a pandémia miatt eleve évtizedes mélypontról induló 2021-ben a szűkös kínálat miatt 2,4 százalékkal még kevesebb új gépkocsi kapott rendszámot. A tavalyelőtti teljesítmény megismétléséhez 240 ezer autót kellett volna eladni, így viszont ismét bőven a tízmilliós darabszám alatt, kereken 9,7 millión ragadt az értékesített járművek száma az Európai Unióban.

Egész Európát tekintve kedvezőbb a kép: a visszaesés 1,9 százalékos, a gazdára talált autók száma pedig 10,6 millió. A fent említett nagy meghatározó piacok közül egyedül a németek zártak mínusszal, igaz, kiemelkedő súlyuk miatt a teljes szektort gödörbe rántották a 10,1 százalékos mélyrepülésükkel. A decembert ellazsáló olaszok ötszázalékos pluszban, a franciák egy, a spanyolok fél százalékkal haladták meg a 2020-as bázist.

A gyártók versenyében a Volkswagen-csoport őrzi első helyét 25,1 százalékos piaci részesedéssel,

ám az őt követő, tavaly januárban a Peugeot SA és a Fiat Chrysler fúziójával létrehozott Stellantis-csoport folyamatosan csökkenti hátrányát, ami mára 3,2 százalékpontra olvadt.

Fotó: VG

A kommersz márkák közül csak a Mini, a Kia és a Dacia zárt plusszal. Minimális darabszáma miatt nem érdemes idevenni az Alpine-t és a Ladát, előbbi 2100, utóbbi 1500 gépkocsit értékesített egész évben a EU-ban. A másik véget a luxusautók világa, ott a Porsche 41,3 százalékos plusszal tarolt, a német sportkocsi- és SUV-gyártó 58 ezer járművet adott el 2021-ben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) statisztikája szerint.